تاریخ : 1400,چهارشنبه 02 تير02:44
کد خبر : 399603 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

رئیس آموزش و پرورش استثنایی اردبیل خبر داد؛

ورود ۲۲۰دانش‌آموز به مدارس استثنایی

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل گفت: سالانه بیش از ۲۲۰ دانش‌آموز با معلولیت‌های مختلف وارد مدارس استثنایی می‌شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از مهر محمد شفائی، اظهار کرد: نسبت به سال گذشته در ساختار طرح سنجش دانش‌آموزان بدو ورود به ابتدایی تغییراتی ایجاد شد تا با کاهش پایگاه‌ها و نوبت‌دهی مناسب‌تر اجرای طرح سنجش را در مدت زمان مناسب شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی ما تعداد پایگاه‌ها را بیشتر و زمان مراجعه را کوتاه کرده بودیم که این امر به تجمعاتی منجر شد که امسال ۱۳ پایگاه در نظر گرفته شده تا با نوبت‌دهی مدیران مدارس به اولیای دانش‌آموزان آنها در موعد مقرر به پایگاه تعریف شده مراجعه کنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل گفت: در ۱۳ پایگاه سنجش سلامت نوآموزان پنج پایگاه ثابت در اردبیل و یک پایگاه سیار مخصوص شهرهای سرعین، هیر و نیر خواهد بود و امسال برای اولین بار پایگاه ثابتی را در نمین راه‌اندازی کردیم و مابقی پایگاه‌ها نیز در سایر شهرستان‌ها کار سنجش نوآموزان را انجام خواهند داد.

شفائی افزود: ما در پنج سال اخیر موفق شدیم صد درصد دانش‌آموزان را تحت پوشش طرح سنجش جسمانی و آمادگی تحصیلی ببریم که در این زمینه جز استان‌های برتر کشور شناخته شده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: سال گذشته بیش از دو هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز استان با اجرای این طرح مورد توجه و ارزیابی قرار گرفتند که هشت درصد کل دانش‌آموزان کشور را شامل می‌شدند.

شفائی از خرید تجهیزات و امکانات مدرن به ویژه برای تست شنوایی استاندارد خبر داد و اضافه کرد: با تأمین هزینه مورد نیاز ۱۶ دستگاه تجهیزات مدرن برای تست بینایی، شنوایی و همچنین هوش دانش‌آموزان خریداری و نسبت به نوسازی ناوگان طرح سنجش اقدام مناسب انجام شده است.

وی بیان کرد: با کمترین هزینه که مبلغ ۵۰ هزار تومان را شامل می‌شود اجرای این طرح برای نوآموزان انجام می‌شود که امیدواریم صد درصد دانش‌آموزان ورودی به پایه اول در سه ماه تابستان در قالب این طرح مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرند.

شدت معلولیت کاهش یافته است

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل با بیان اینکه اجرای این طرح در سال‌های اخیر منجر به بهبود شرایط معلولیت دانش‌آموزان شده است، اظهار کرد: اکثر دانش‌آموزان در مدارس عادی تحصیل می‌کنند و اگر دانش‌آموزی به دلیل مشکلات شنوایی، بینایی و یا عوامل دیگر امکان تحصیل در مدارس عادی را نداشته باشند، به مدارس استثنایی هدایت می‌شوند.

شفائی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: با اجرای این طرح نه تنها از شدت معلولیت دانش‌آموزان کاسته بلکه در برخی از موارد جلوی روند افزایشی معلولیت‌ها نیز گرفته شده است.

وی گفت: البته در برخی از بخش‌ها به ویژه تست‌های هوش و آمادگی تحصیلی مطابق با استانداردهای جهانی با افزایش معلولیت‌ها نیز روبه‌رو بودیم که دانش‌آموزان را برای تحصیل به مدارس استثنایی معرفی کردیم.

۱۵۸۵ دانش‌آموز در مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل افزود: در حال حاضر بیش از یک‌هزار و ۵۸۵ دانش‌آموز در سراسر استان اردبیل در مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند و ۹۳۴ دانش‌آموز نیز در مدارس تلفیقی و فراگیر عادی به تحصیل خود ادامه می‌دهند.

شفائی خاطر نشان کرد: در سال تحصیلی گذشته ۲۲۵ دانش‌آموز دارای مشکلات حاد جسمی، حرکتی، شنوایی و بینایی وارد مدارس استثنایی شدند که در سطح استان ۲۲ مدرسه به صورت مستقل و ۵۶ مدرسه ضمیمه به دانش‌آموزان استثنایی خدمات ارائه می‌کنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان در ادامه اضافه کرد: تیم‌های سیار ما با حضور در مناطق قشلاقی و ییلاقی برای دانش‌آموزان عشایری در قالب این طرح خدمات ارائه می‌کنند که همه این خدمات رایگان بوده و به همین دلیل ما در دو ماهه اول پاییز نیز ادامه اجرای این طرح را شاهد خواهیم بود.

شفائی به نوبت‌دهی دانش‌آموزان برای حضور در پایگاه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر سه هزار دانش‌آموز برای حضور در پایگاه‌ها ثبت‌نام کرده و نوبت‌گیری برای آنها انجام شده است.

وی به اجرای این طرح برای دانش‌آموزان پیش دبستانی نیز اشاره کرد و گفت: از پنج سال پیش و با هدف مداخله زودهنگام اجرای طرح سنجش در دوره پیش دبستانی نیز انجام می‌شود که امسال نیز پیش‌بینی می‌کنیم در ادامه این طرح در پاییز شش هزار نوآموز پایه پیش دبستانی مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرند.