تاریخ : 1400,پنجشنبه 03 تير12:57
کد خبر : 399772 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

کیهان: کجای مدیریت اقتصادی دولت حاکی از «دوران طلایی» است؟!

کیهان نوشت: آقای روحانی در حالی از کارنامه درخشان دولت در زمینه اقتصادی سخن می‌گوید که قیمت اغلب کالاهای خوراک در یک سال گذشته 50 تا 100 درصد افزایش داشته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» وطن امروز با ارزیابی سخنان اخیر روحانی در این زمینه نوشت: این نخستین‌بار نیست که روحانی در گیر و دار فشار اقتصادی بی‌سابقه بر مردم، اظهاراتی را بیان کرده که هیچ نفعی برای مردم ندارد و صرفا نمکی بر زخم‌های آنهاست.

روحانی در چند ماه اخیر که روزهای پایانی دولتش سپری می‌شود به جای بیان کارنامه دولت در زمینه‌های مختلف صرفا به بیان جملات تکراری و غیرواقع اکتفا کرده است. وی در همین ایام یک بار دوران دولت خود را دوران طلایی اقتصاد می‌نامد و روز دیگر می‌گوید کار عظیمی در حوزه اقتصاد انجام دادیم.

صاحب رکورد تورم کالاهای مصرفی نقدینگی، افزایش بدهی دولت به بانک‌ها و بانک مرکزی و ده‌ها شاخص منفی دیگر ابایی از آن ندارد که بگوید هیچ دولتی پس از انقلاب نمی‌تواند ادعا کند مانند دولت یازدهم و دوازدهم حامی اقشار کم‌درآمد بوده است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که بخش عمده گرانی‌های رخ داده در دولت روحانی ناشی ازاشتباهات مدیریتی و اقتصادی است.

برای مثال در موضوع مرغ؛ با وجود کاهش درآمدهای ارزی که موضوعی عیان است، تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی مرغ دستخوش تغییر نشده است. این یعنی شاید بتوان گرانی برخی کالاها را که ارز تخصیصی آنها متوقف شده، به موضوع تحریم‌ها متصل کرد اما در موضوع نهاده‌های دامی این استدلال قابل پذیرش نیست کما اینکه طبق آمار بانک مرکزی به ترتیب میزان تخصیص ارز کنجاله سویا، جو و ذرت از ابتدای سال گذشته تا اواسط پاییز ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۹ درصد افزایش، ۶۶ درصد کاهش و ۹ درصد افزایش داشته است. در زمینه نهاده‌های دامی صرفا در موضوع جو کاهش تخصیص ارز رخ داده و در دیگر موارد حتی شاهد افزایش میزان تخصیص ارز بوده‌ایم.

اصل واردات نهاده دامی هم بدون تغییر محسوسی رخ داده است. این یعنی در واردات هم مانعی وجود نداشته است.

دولت چندین بار مدعی شده بود با ایجاد سامانه جامع تجارت توانسته مانع از احتکار یک کالا در انبارها شود، سؤال اینجاست این سامانه‌ها امروز کجا هستند که به کمک مردم بیایند؟

این نکته هم گفتنی است که بخشی از نهاده‌های دامی واردشده به کشور با وجود تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به سامانه بازارگاه نرفته و در بازار آزاد فروخته شده است. این موضوع مورد تایید مهرداد جمال‌ارونقی، معاون فنی گمرک هم قرار گرفته است.

این تورمی که روحانی به‌سادگی از آن نام می‌برد باعث کوچک شدن شدید سفره‌های مردم شده است. تورم ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی کالاها تنها در یک سال اخیر باعث شده مردم دیگر توانایی تهیه آنها را نداشته باشند.