تاریخ : 1400,سه شنبه 08 تير14:28
کد خبر : 400240 - سرویس خبری : کتابخانه دانشجویان ایران

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» از چند اثر خواندنی؛

وقتی بی‌حوصله‌اید این ۵ کتاب جذاب و پرکشش را بخوانید

جان اشتاین‌بک در موش‌ها و آدم‌ها به روایت «جرج» و «لنی» دو کارگر روزمزدی می‌پردازد که برای کار رهسپار مزرعه‌ای می‌شوند و در طی کار در محل جدید اتفاقاتی برای آن‌ها رخ می‌دهد. موش‌ها و آدم‌ها داستانی جذاب و کوتاه با درونمایه‌ای انتقادی نسبت به اوضاع طبقه کارگر است که حتما از خواندن آن لذت خواهید برد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کتاب همیشه جزو بهترین گزینه‌ها برای پرکردن اوقات فراغت بوده‌است. اما این روزها در عصر سیطره اینترنت و جهان شلوغ مجازی، کتاب و مطالعه جای خود را به پلتفرم‌هایی چون اینستاگرام، توییتر، کلاب هاوس و... داده‌است. ابزارهایی که حتی در صورت استفاده مفید از آن‌ها نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای کتاب و مطالعه باشند. بشر امروزی که برای رفع ملال به فضای مجازی پناه می‌برد هرگز آنچه را که برای آرامش در دنیای اینترنت جست‌وجو می‌کند نمی‌یابد. از این رو، کتاب، با همه فرم‌های کلاسیک و جدید آن، همچنان بهترین گزینه برای پرکردن فراغت، دستیابی به آرامش، خودسازی و رفع ملال است. در ادامه این مطلب به معرفی پنج کتاب خوب با موضوعات متنوع می‌پردازیم که به دلیل حجم کم می‌توان در مدت زمانی کوتاهی آن‌ها را مطالعه کرد.

۱. موش‌ها و آدم‌ها

«موش‌ها و آدم‌ها» نوشته «جان اشتاین‌بک» نویسنده معروف آمریکایی است. نویسنده‌ای که در سال ۱۹۶۲ برنده جایزه نوبل ادبیات شد و عمده آثارش در زمینه‌ دفاع از حقوق کارگران است.

جان اشتاین‌بک در موش‌ها و آدم‌ها به روایت «جرج» و «لنی» دو کارگر روزمزدی می‌پردازد که برای کار رهسپار مزرعه‌ای می‌شوند و در طی کار در محل جدید اتفاقاتی برای آن‌ها رخ می‌دهد. موش‌ها و آدم‌ها داستانی جذاب و کوتاه با درونمایه‌ای انتقادی نسبت به اوضاع طبقه کارگر است که حتما از خواندن آن لذت خواهید برد.

۲. درخت زیبای من

کتابی نوشته «ژوزه مائورو ده واسکونسلوس» نویسنده  برزیلی است که در سال ۱۹۶۸ به چاپ رسید و تا زمان مرگ نویسنده‌اش چهل و هفت بار تجدید چاپ شد.

این کتاب داستان کودکی به نام «ژوزه» است که از هوش سرشاری برخوردار است. هوش، احساسات و خلاقیت از نقاط قوت شخصیت او هستند. اما ژوزه در عین داشتن این امتیازات شخصیتی، بسیار پردردسر و خرابکار است.

او با خلاقیت و خیالپردازی فوق‌العاده‌ش صحبت‌های خود را با دوست ذهنی‌اش درخت پرتقال در میان می‌گذارد که بسیار خواندنی هستند.

کتاب درخت زیبای من اگرچه در مورد یک کودک است و برای گروه سنی نوجوان نوشته‌شده‌است اما مطالعه آن توسط بزرگسالان، آن‌ها را با زوایای پنهان ذهن کودکان آشنا می‌کند.

۳. پسرک، موش‌کور، روباه و اسب

کتاب «پسرک، موش کور، روباه و اسب» نوشته «چارلی مکسی» روایت قصه یک پسر بچه در کنار حیوانات است. این کتاب، که تلاش می‌کند در کنار روایت قصه نکات آموزنده‌ای را به کودکان آموزش دهد، در سال ۲۰۱۹ به عنوان کتاب سال واتر استونز انتخاب شد. نیویورک تایمز در مورد این کتاب می‌نویسد:« کتاب پسرک، موش‌کور، روباه و اسب نه تنها یک داستان تحریک آمیز و بحث‌برانگیز است بلکه این کتاب خود یک اثر هنری است.»

در این کتاب که از نثری شیرین در کنار تصویرگری‌های جذاب برخوردار است هریک از حیوانات چیزهایی به پسرک می‌آموزند که این امر ممکن است برای مخاطب تداعی کننده شازده کوچولو دوسنت‌اگزوپری باشد.

۴. سه‌شنبه‌ها با موری

کتابی پند آموز از «میچ‌ آلبوم» نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی که به شرح دیدارهای میچ‌ آلبوم و استاد کالج او «موری شوارتز» که در آستانه مرگ قرار دارد می‌پردازد.

آلبوم در آخرین ماه‌های زندگی موری پس از بیست سال با او ملاقات می‌کند و طی سلسله دیدارهایی سوالات بسیاری پیرامون، زندگی، عشق، کار، مرگ و... از او می‌پرسد. سوالاتی که به گفت‌وگویی‌هایی جذاب، شیرین و آموزنده منجر شده و کتاب حاضر را به وجود می‌آورند.

کتابی که در عین روان و سهل بودن سرشار از نکات عمیق و نگاهی جامع نسبت به زندگی است.

۵. امپراطور عشق

«امپراطور عشق» نمایشنامه‌ای نوشته «بهزاد بهزادپور» است. این اثر روایتگر داستان «رباح» برده‌ای سیاه‌پوست در عام‌الفیل است که شاهزاده‌ای از سپاه ابرهه به خیمه او پا می‌گذارد و روایتی پر کشش آغاز می‌شود.

این کتاب که بر پایه واقعیت است، داستانیست عاشقانه که با بیانی شیوا و زبانی فاخر به نگارش در آمده است.

تصاویری که نویسنده در قالب دیالوگ‌ها برای مخاطب می‌سازد از نقاط قوت این نمایشنامه تاریخی محسوب می‌شود.

امپراطور عشق از آن دست کتاب‌هاییست که در مدتی کوتاه می‌توان مطالعه کرد و از لذت متن و داستانی گیرا سیراب شد.

گزارش از لادن عظیمی


کد خبرنگار : 38