تاریخ : 1400,سه شنبه 08 تير16:17
کد خبر : 400259 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

همه چیز درباره دانشگاه شهید باهنر کرمان +عکس

در تاریخ 18 مردادماه 1351 شورای گسترش آموزش عالی اجازه تاسیس دانشکده علوم و دانشکده فنی را برای موسس دانشگاه کرمان "مرحوم علیرضا افضلی پور" صادر کرد تا مقدمات تهیه طرح‌های ساختمانی انجام شود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در تاریخ 18 مردادماه 1351 شورای گسترش آموزش عالی اجازه تاسیس دانشکده علوم و دانشکده فنی را برای موسس دانشگاه کرمان "مرحوم علیرضا افضلی پور" صادر کرد تا مقدمات تهیه طرح‌های ساختمانی انجام شود. پس از انجام پاره‌ای مذاکرات بین مهندسان مشاور پیرراز و موسس دانشگاه درمورد نحوه انجام طرح، قراردادی در تاریخ 17 دیماه سال 1351 جهت تهیه طرح‌های ساختمانی دانشگاه منعقد و سرانجام تمامی تلاش‌های بنیان‌گذار دانشگاه در کرمان(مرحوم علیرضا افضلی پور) در 28 مردادماه سال 1353 به نقطه عطفی رسید و کلنگ زده شد و احداث نخستین بناهای دانشگاه آغاز گردید.

این دانشگاه در جنوب شرقی شهر کرمان و در زمینی به مساحت 5000000 مترمربع بنا گردیده و فعالیت آموزشی خود را باپذیرش 90  دانشجو در سال 1354 آغاز نمود.  دانشگاه کرمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نام یکی از فرزندان انقلاب، شهید محمدجواد باهنر، دانشگاه شهیدباهنر نامیده شد.  براساس فعالیت های آموزشی و پژوهشی چشمگیر دانشگاه در طول 40سال گذشته، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه شهیدباهنر کرمان را در زمره دانشگاه­های برتر ایران می شناسد.  فضای آموزشی و پژوهشی دانشگاه در ابتدای تأسیس 25000 مترمربع برای تعداد 5000 دانشجودر نظر گرفته شده بود اما در حال حاضر این فضا در مجموع به بیش از230000 متر مربع و تعداد  دانشجویان به بیش از 14000 دانشجو افزایش یافته است.

مرحوم مهندس علیرضا افضلی پور از نیکوکاران و خیرین به نام ایرانی، گرچه کرمانی نبود اما با تاسیس دانشگاه شهید باهنر کرمان، نامش در تاریخ کرمان ماندگار شد.

ازدهه پنجاه، شادروان افضلی پور با آمدن به کرمان، ساخت دانشگاه را آغاز کرد. بیش از یک دهه کار ساخت این مجموعه بزرگ آموزشی – فرهنگی طول کشید تا اینکه در تاریخ 1364/4/24 در دفترخانه شماره 41 کرمان واقع در میدان باغ (ارگ یا همان توحید فعلی) با حضور روانشاد افضلی پور، دکتر اسدالله رضوی به‌عنوان موکل مردم کرمان و رئیس وقت دانشگاه، سند هدیه و صلح بلاعوض دانشگاه تنظیم شد.

در زمان اهداء ساختمان دانشگاه چهار مرد که تاریخ کرمان هیچگاه نامشان را از یاد نمی‌برد، شاهد این اتفاق فرخنده و مبارک بودند: مهندس علیرضا افضلی پور ، دکتراسدالله رضوی رئیس وقت دانشگاه، پیش کسوت روزنامه نگاری کرمان و مدیر دفترخانه 41 زنده یاد محمد محمدی و سید جمال الدین مودب خوشنویس به نام و خالق اثر مجموعه پریشانی که سند مصالحه بیست و پنج هزار متر مربع ساختمان محکم و نوساز در زمینی به مساحت پنج میلیون متر مربع به ازای 5 گرم نبات را با خط زیبایش نوشت و این سند به مردم کرمان تقدیم شد.

مراکز آموزشی و پژوهشی:

 دانشگاه دارای 11 دانشکده، 1 مجتمع آموزش عالی، 2 مرکز آموزش عالی، 1 پردیس دانشگاهی، 5 پژوهشکده، 1 مرکز پژوهشی و 64 گروه آموزشی بوده و دانشجویان در بیش از 300 رشته و گرایش، مشغول به تحصیل هستند. همچنین دانشگاه در بیش از 190 رشته و گرایش در دوره­ های کارشناسی­ ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد.
 تعداد رشته‌های موجود به تفکیک گروه‌­های عمده تحصیلی:

- علوم انسانی:  67 رشته و گرایش

- علوم پایه :  86 رشته و گرایش

- فنی و مهندسی:  62 رشته و گرایش

- علوم کشاورزی:  45 رشته و گرایش

- هنر: 9 رشته و گرایش

- پردیس دانشگاهی:  34 رشته و گرایش

با توجه به سیاست­‌های راهبردی، دانشگاه در نظر دارد برای تمامی رشته‌های موجود در دوره­ های کاردانی و کارشناسی فعلی، دوره دکتری ایجاد کند. در حال حاضر بسیاری از مربیان دانشکده­‌های مختلف از بورسیه تحصیلی در دوره دکتری بهره­ مند شده‌اند. امید است با روند رو به رشد فعلی­، فاصله نسبت استاد به دانشجو با معیارهای مطلوب جهانی کاهش یابد.امکانات آموزشی نظیر کتابخانه مرکزی، کتابخانه­ های موجود در دانشکده­ ها، آزمایشگاه­ های متعدد، تعدد سایت­ های رایانه ­ای و موارد متعدد دیگر به همراه کیفیت مطلوب آموزش و بویژهتلاش و کوشش دانشجویان باعث گردیده تا هر ساله تعداد قابل ملاحظه ­ای از دانشجویان این دانشگاه در دوره­ های کارشناسی ارشد و دکتری پذیرفته شوند.

تعداد 605 عضو هیأت علمی ثابت (99 نفر استاد، 188 نفر دانشیار، 272 نفر استادیار و 46 نفر مربی) قریب به همین تعداد، مدرس مدعو و 555 نفر کارشناس و کارمند در امور آموزشی، پژوهشی و اجرائی مشغول انجام وظیفه هستند.

* گزارش از محمدرضا رنجبر


کد خبرنگار : 93