تاریخ : 1400,چهارشنبه 16 تير13:21
کد خبر : 401056 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

کلاس کنکور| روش‌های برنامه‌ریزی برای کنکور و انتخاب بهترین کلاس‌ها در کشور

برای انتخاب بهترین آموزشگاه کنکور راه‌های متفاوتی وجود دارد. شما می‌توانید از تجربه افرادی که در کلاس‌های این موسسات شرکت کرده‌اند بهره بگیرید. همچنین می‌توانید با جستجو در اینترنت، بهترین آموزشگاه‌های شهر، منطقه و محله خود را پیدا کنید و درباره آن‌ها تحقیق کنید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، کنکور نام امتحانی است برای سنجش میزان آموخته‌های دانش‌آموزانی که متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور هستند. این آزمون در بسیاری از کشورهای دنیا مانند: ایران، چین، کره جنوبی و ترکیه برگزار می‌شود. مسئول برگزاری این آزمون و تدوین قوانین و تست‌های آن، سازمان سنجش آموزش کشور است. در این مطلب از سایت ایران آموزشگاه با شیوه‌های برنامه‌ریزی، مطالعه و انتخاب کلاس کنکور ایده‌آل آشنا می‌شویم.

کلاس کنکور| روش‌های برنامه‌ریزی برای کنکور و انتخاب بهترین کلاس‌ها در کشور

چرا برای کنکور به آمادگی و برنامه‌ریزی نیاز داریم؟

کنکور همان آزمونی است که به آن لقب بزرگ‌ترین رویداد علمی کشور داده‌‎اند. آزمونی که بسیاری از دانش‌آموزان از ترس آن خواب ندارند و برخی دیگر قید قبولی در آن را زده‌اند. هرچه که باشد همه ما می‌دانیم نتیجه این آزمون می‌تواند آینده تحصیلی و شغلی ما را دگرگون سازد. اما آیا شرکت در این آزمون، چنان که می‌گویند نیاز به آمادگی از قبل دارد؟ به برنامه‌ریزی خاصی نیاز داریم؟ و چرا؟

بهترین پاسخ برای این همه پرسش، درک "فواید برنامه‌ریزی در زندگی" است. در واقع برنامه‌ریزی در هر زمینه‌ای باعث می‌شود ما در وقت، هزینه و انرژی خود برای رسیدن به اهداف‌مان صرفه‌جویی کنیم. برنامه‌ریزی از ابهام جلوگیری می‌کند. باعث آمادگی در برابر مشکلات احتمالی می‌شود و ما را از رفتن به مسیرهای اشتباه حفظ می‌کند. بنابراین ایجاد آمادگی برای کنکور از طریق برنامه‌ریزی، همه این فواید را برای ما در راه رسیدن به اهداف تحصیلی به ارمغان می‌آورد.

تصورات اشتباه درباره برنامه‌ریزی برای کنکور

بعضی از دانش‌آموزان و حتی دانش‌جویانی که می‌خواهند در کنکور مقاطع بالاتر شرکت کنند، از برنامه‌ریزی فرار می‌کنند. نتیجه این فرار عموما چیزی نیست جز تل‌انبار شدن هزاران صفحه از کتاب‌های خوانده نشده در روزهای قبل از امتحان و رجوع به کلاس کنکور فشرده و تصمیمات مشابه. بعضی دیگر هم، دچار اشتباهات دیگری می‌شوند که به آن‌ها "خطاهای رایج در برنامه‌ریزی کنکور" می‌گوییم. با انواع این خطاها آشنا می‌شویم.

دانلود یا خرید برنامه آماده

خیلی راحت به یک سایت می‌روید و برنامه‌ای برای کنکور در مقطع مورد نظر خود خریداری می‌کنید یا آن را به‌صورت رایگان دانلود می‌کنید. به‌نظرتان این کار چه ایرادی دارد؟ ایراد اساسی در این است که برنامه‌ریزی برای کنکور باید با توجه به روحیات، توانمندی‌ها و نقاط ضعف شما شخصی‌سازی شده باشد.

بدون شک شما روبات نیستید و هر دانش‌آموز و دانشجویی، ویژگی‌هایی فردی دارد. بنابراین در همین‌جا به اهمیت وجود مشاور برای برنامه‌ریزی تحصیلی پی می‌بریم که در اواسط این مطلب درباره آن صحبت خواهیم کرد.

تجربه‌های تلخ قبلی

بعضی افراد نگاهی بسیار بدبینانه به هر نوع از برنامه‌ریزی دارند. دلیل این نوع نگاه، تجربه‌های آنان از ناتوانی در پیاده‌سازی و عمل به برنامه‌ریزی‌های غیرمنطقی خودشان بوده است. برای مثال انتخاب یک برنامه سخت‌گیرانه و غیر عملی باعث شده است نتوانند به جزئیات آن عمل کنند و به‌طور کلی از هرنوع برنامه‌ریزی گریزان باشند.

پاسخ ما به این افراد این است که برنامه‌ریزی باید منطقی و منعطف و حتی شادی‌آور باشد. وقتی با یک برنامه‌ریزی منطقی مواجه شوید و نتایح آن را ببینید، نظر شما درباره برنامه و برنامه‌ریزی به‌کلی دگرگون خواهد شد.

کلاس کنکور| روش‌های برنامه‌ریزی برای کنکور و انتخاب بهترین کلاس‌ها در کشور

برنامه‌ریزی یا برنامه‌روزی؟

یک خطای دیگر در زمینه برنامه‌ریزی برای کنکور این است که بسیاری از دانش‌آموزان، تصورشان از برنامه‌ریزی، تعیین یک برنامه روزانه است. چیزی که ما به آن نام "برنامه‌روزی" داده‌ایم. بدون شک یک برنامه آمادگی برای کنکور باید حاوی نکاتی در زمینه شیوه مطالعه و زمان‌های استراحت در شبانه‌روز باشد؛ اما این فقط بخشی از یک برنامه موفق برای کنکور است و شما نمی‌توانید بدون نکات برنامه‌ریزی طولانی‌مدت در این آزمون، نتایج مطلوب را به‌دست آورید.

برنامه‌ریزی یا امر و نهی؟

بعضی دانش‌اموزان معتقدند خودشان آن‌قدر درس‌خوان هستند که به برنامه‌ریزی و خصوصا مشاور تحصیلی نیازی ندارند. البته شکی نیست که میزان آگاهی و نمرات بالای شما احتمال قبولی در کنکور را افزایش می‌دهد؛ اما بدون شک در کنار این دانش، کمی تجربه در مواردی مانند: انتخاب عاقلانه رشته و تقسیم دقیق منابع درسی به زمان باقیمانده تا کنکور می‌تواند به فرد کمک کند. در واقع باید بپذیریم برنامه‌ریزی امر و نهی نیست؛ بلکه هم‌فکری و راهنمایی است.

 

آیا داشتن مشاور تحصیلی برای کنکور ضرورت دارد؟

اگر می‌خواهید بدانید بدون مشاور هم می‌توانید موفق باشید، باید در یک کلام بگوییم؛ بله! کافی است خودتان بخواهید. همت کنید، اصول برنامه‌ریزی مناسب برای کنکور را با استفاده از تجربه افراد مختلف و منابع اینترنتی بیابید و انگیزه کافی هم در خودتان ایجاد کنید. آن وقت است که به احتمال قوی موفق خواهید شد.

اما اگر می‌خواهید بدانید مشاوره تحصیلی برای کنکور و کمک گرفتن از مشاور چقدر امکان موفقیت شما را در آزمون کنکور افزایش می‌دهد و چقدر باعث صرفه‌جویی در زمان و انرژی می‌شود؛ آن‌وقت باید بگوییم؛ بسیار! و این پاسخ با اتکا به نتایج کنکور دانش‌آموزان و دانشجویان بسیاری است که از تجربه و دانش مشاوران کنکور استفاده کرده‌اند.

مشاور تحصیلی برای کنکور چه کمکی به من می‌کند؟

مشاوره تحصیلی برای کنکور یعنی: آموزش مهارت مطالعه و تکنیک‌های یادگیری سریع، کمک به انتخاب رشته، کاهش اضطراب و استرس برای شرکت در آزمون، رفع نقاط ضعف، ارائه یک برنامه‌ریزی شخصی‌سازی شده برای کنکور و هموار کردن مسیر فراگیران به سوی اهداف تحصیلی مورد نظر آن‌ها. این تعریف بسیاری از چیزها را روشن می‌کند؛ با این‌حال برخی از موارد را بیشتر توضیح می‌دهیم.

 

برنامه‌ریزی حرفه‌ای

یکی از مهم‌ترین مواردی که وجود یک مشاور تحصیلی برای کنکور را ضروری می‌سازد، ایجاد یک برنامه‌ریزی حرفه‌ای با کمک مشاور تحصیلی است. به‌ویژه که همه ما می‌دانیم، سال پیش از کنکور، زمان آزمون و خطا نیست.

داشتن یک برنامه‌ریزی صحیح و متناسب با روحیات و ضعف‌ها و توانایی‌های ما، هم استرس ما را برای کنکور کاهش می‌دهد، هم به ما کمک می‌کند در زمانی کوتاه بتوانیم حجم قابل قبولی از منابع درسی را خیلی خوب بخوانیم.

افزایش انگیزه

یک مشاور تحصیلی خوب، یک بمب انگیزه است. کسی است که تو را با منظره‌ای از آینده روبه‌رو می‌سازد که در آن به موفقیت رسیده‌ای. می‌گوید که می‌توانی آن‌جا حضور داشته باشی. به تو انگیزه می‌دهد و راه رسیدن به این آینده فرضی را نشان می‌دهد. مشاور تحصیلی خوب همچنین از تمامی تکنیک‌های روانشناسی که می‌داند از جمله استفاده از انگیزه‌های رقابتی و شیوه‌های پاداش به خود برای رسیدن شما به موفقیت بهره می‌گیرد.

مشاور یا همراه؟

در یک جلسه نزد مشاوری می‌رویم، نکاتی می‌گوید و چند فایل برای‌مان درباره برنامه‌ریزی ارسال می‌کند و تمام! بدون شک نام این، مشاوره تحصیلی نیست! حتی باید بگوییم یک برنامه‌ریزی حرفه‌ای هم نمی‌تواند در زمان بروز استرس و مشکلات به کمک شما بیاید! بلکه مشاور تحصیلی باید همواره در دسترس باشد تا بتوانید در مواردی گوناگون از او کمک بگیرید و به شما نکاتی را درباره مدیریت منابع آموزشی، ارزیابی میزان موفقیت برنامه و موارد دیگر گوشزد کند.

چطور یک مشاور تحصیلی خوب پیدا کنم؟

غیر از معلمان و مشاوران حاضر در مدارس که عموما به‌دلیل تعداد زیاد افراد مراجع نمی‌توانند خدمات لازم مشاوره را به شما ارائه دهند، مشاوران تحصیلی عموما در آموزشگاه‌های کنکور و مراکز مشاوره تحصیلی کنکور حضور دارند. بازار کنکور مثل همیشه داغ است و برای این که بهترین مشاور تحصیلی را انتخاب کنید به معیارهایی برای شناخت مشاور نیاز دارید. این معیارها را با هم مرور می‌کنیم.

کلاس کنکور| روش‌های برنامه‌ریزی برای کنکور و انتخاب بهترین کلاس‌ها در کشور

تحصیلات مرتبط

گاهی از وجود نفرات برتر آزمون‌ها برای مشاوره تحصیلی استفاده می‌شود. این‌کار برای انتقال تجربه‌های موفقیت خوب است اما کافی نیست. مشاور کنکور باید تحصیلات مرتبط با زمینه‌های تحصیلی مورد مشاوره و همچنین تحصیلات در زمینه‌های مشاوره و روانشناسی داشته باشد. البته این تحصیلات می‌تواند از نوع آکادمیک یا گذراندن دوره‌های مرتبط در مراکز معتبر علمی باشد.

تسلط به مباحث درسی و قوانین کنکور

مشاوران خوب کنکور افرادی هستند که نسبت به سرفصل‌های دروس تخصصی هر رشته آگاهی کامل دارند. آن‌ها با ضرایب دروس در کنکور، پیش‌نیازهای درسی و فصل‌های پراهمیت منابع درسی آشنا هستند و از تمامی نکات تغییر قوانین کنکور در هر سال آگاهی دارند؛ بنابراین به‌خوبی می‌توانند فراگیران را در این زمینه‌ها راهنمایی کنند.

مشاور خوب در موسسه خوب

بدون شک احتمال این‌که یک مشاور تحصیلی خوب را در یک موسسه کنکور نوپا و کم‌تجربه پیدا کنید، اندک است. بنابراین بهتر است پیش از انتخاب مشاور خوب به‌دنبال آشنایی با بهترین موسسات کنکور و مراکز خوب مشاوره تحصیلی باشید.

 

آیا به کلاس کنکور نیاز دارم؟

شرکت در کلاس‌های کنکور نیز یکی از راه‌های کسب نتیجه بهتر در آزمون سراسری دانشگاه‌ها هستند. کلاس‌های کنکور درواقع دوره‌هایی آموزشی هستند که از سوی آموزشگاه‌های کنکور به متقاضیان، خدمات آموزشی مورد نیاز را ارائه می‌دهند. شرکت در این کلاس‌ها برای برخی از افراد بیشتر از دیگران پیشنهاد می‌شود. شرایط افرادی را که بیش از دیگران به شرکت در این کلاس‌ها نیاز دارند با هم مرور می‎‌کنیم:

  • دانش‌آموزان پشت کنکوری که مدتی است از فضای مدرسه و رقابت بین دانش‌آموزان دور بوده‌اند و می‌خواهند در فضایی رقابتی قرار بگیرند تا با انگیزه بیشتر برای کنکور درس بخوانند.
  • دانش‌آموزانی که در بعضی از دروس موفق نیستند و احساس می‌کنند نتوانند در آن دروس امتیاز خوبی در آزمون کنکور دریافت کنند.
  • دانش‌آموزانی که در با وجود برخوداری از برنامه‌ریزی تحصیلی در عمل به برنامه‌ریزی‌های کنکور موفق نیستند. این افراد می‌توانند این خلاء آموزشی را در کلاس کنکور پر کنند.
  • دانش‌آموزانی که درس‌خوان هستند؛ ولی با وجود آگاهی از مطالب درسی به‌دلیل عدم آگاهی از شیوه‌های صحیح تست‌زنی نتایج خوبی از آگاهی خود دریافت نمی‌کنند.
  • دانش‌آموزانی که زمان کافی برای مطالعه حجم زیادی از دروس ندارند و می‌خواهند با شرکت در کلاس‌های فشرده کنکور، بهترین نتیجه را دریافت کنند.
  • دانش‌آموزانی که قبولی در کنکور برای آن‌ها هدف نیست؛ بلکه هدف آن‌ها کسب بالاترین رتبه‌های کنکور و ایجاد بهترین موقعیت‌های تحصیلات آکادمیک است.

چطور یک کلاس کنکور خوب انتخاب کنم؟

کلاس‌های کنکور انواع گوناگونی دارند. در درجه اول کلاس‌هایی هستند که می‌توانیم آن‌ها را براساس رشته‌های تحصیلی یا دروس مختلف طبقه‌بندی کنیم. کلاس‌هایی هم هستند که در آن‌ها روش‌های مطالعه، برنامه‌ریزی و اصول تست‌زنی آموزش داده می‌شود. همچنین در هریک از این کلاس‌ها، استادان و معلمان کنکور دارای متدهای آموزشی مختلف هستند.

 

با توجه به وجود انواع مختلفی از کلاس کنکور، دانستن چند نکته ضرورت دارد. اول این‌که خود شما بدانید در چه زمینه‌هایی به کمک آموزشی نیاز دارید. دوم این‌که در صورت امکان از وجود مشاوران خود موسسه یا مشاوران دیگر برای انتخاب کلاس استفاده کنید. همچنین باید بدانید یک آموزش خوب در یک محیط آموزشی خوب اتفاق می‌افتد. بنابراین باید آموزشگاه کنکور مناسب را انتخاب کنید. در ادامه برخی نکات انتخاب کلاس کنکور مناسب را مرور می‌کنیم:

  • تعداد کلاس کنکور: بسیاری از دانش‌آموزان در چند درس مختلف نیاز به تقویت دارند. این کلاس‌ها را طوری انتخاب کنید که از نظر زمان رفت‌وآمد، زمان زیادی از شما نگیرند.
  • انتخاب استاد: قبل از ثبت‌ نام حتما از میزان تحصیلات، تجربه آموزشی و تسلط استادی که قرار است مطالب را به شما بیاموزد، آگاهی و اطمینان پیدا کنید.
  • آنلاین یا حضوری: هردو شیوه کلاس‌های آنلاین و حضوری دارای مزیت‌هایی نسبت به یکدیگر هستند. انتخاب بین این دو شیوه برعهده شما است. اگر زمان رفت‌وآمد شما به موسسه، وقت زیادی از شما می‌گیرد، می‌توانید از روش یادگیری آنلاین استفاده کنید.

چگونه بهترین آموزشگاه کنکور را انتخاب کنم؟

برای انتخاب بهترین آموزشگاه کنکور راه‌های متفاوتی وجود دارد. شما می‌توانید از تجربه افرادی که در کلاس‌های این موسسات شرکت کرده‌اند بهره بگیرید. همچنین می‌توانید با جستجو در اینترنت، بهترین آموزشگاه‌های شهر، منطقه و محله خود را پیدا کنید و درباره آن‌ها تحقیق کنید.

برای مثال اگر می‌خواهید با بهترین آموزشگاه کنکور تهران را بشناسید، کافی است درباره اعتبار موسسه، تعداد شعب موسسه، سوابق استادان موسسه و تعداد و درصد افرادی که از طریق شرکت در کلاس‌های این موسسات در کنکور رتبه‌های خوبی کسب کرده‌اند، تحقیق کنید. همچنین اگر در شهر کرج یا شهرهای دیگر ساکن هستید با جستجو از طریق کلیدواژه‌ای مانند: آموزشگاه کنکور کرج با موسسات کنکور فعال و باسابقه شهر خود آشنا شوید و بهترین را انتخاب کنید.

 

بهترین آموزشگاه‌های کشور در ایران آموزشگاه

یکی از بهترین راه‌های شناخت بهترین آموزشگاه‌های کنکور کشور رجوع به سایت ایران آموزشگاه بانک اطلاعات مراکز آموزشی کشور است. ایران آموزشگاه بانک اطلاعاتی برترین مراکز آموزشی در سرتاسر نقاط ایران است. شما می‌توانید با رجوع به ایران آموزشگاه در بخش آموزشگاه های کنکور و مشاوره تحصیلی، با انواع موسسات کنکور براساس شهر و منطقه خود آشنا شوید و بهترین آموزشگاه مورد نیاز خود را انتخاب کنید.


کد خبرنگار : 16