تاریخ : 1400,دوشنبه 21 تير16:23
کد خبر : 401507 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

کرونا کلاس‌های عملی دانشگاه تهران را ناتمام باقی گذاشت

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران از ناتمام ماندن کلاس‌های عملی به علت ویروس کرونا خبر داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حسین حسینی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران، درباره تجربه دانشگاه از آموزش‌ها و امتحانات مجازی در ترم جاری اظهار کرد: در زمان برگزاری کلاس‌های الکترونیکی با معضل قطعی برق مواجه شدیم، اما در دوران امتحانات چنین مشکلی برای مان اتفاق نیفتاد.

او افزود: امتحانات دانشگاه تهران از ۸ تیر ماه آغاز شده و تا پایان این هفته ادامه دارد که به علت ویروس کرونا تمامی دانشجویان هر ۳ مقطع تحصیلی، یعنی کارشناسی و ارشد و دکتری به صورت مجازی در آزمون شرکت کرده اند.

حسینی تصریح کرد: با وجود همه مشکلات و با کمک تمامی افراد دانشگاه، ترم تحصیلی جاری به پایان خواهد رسید و هیچ مشکلی باعث رکود برنامه آموزشی دانشگاه نشده است، بلکه نحوه برگزاری تمامی برنامه‌ها از قبیل کلاس ها، ارزیابی‌ها و ... نسبت به گذشته رشد داشته است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران ادامه داد: امیدواریم برای ترم آینده شرایط به صورتی باشد که دانشگاه‌ها بتوانند برنامه ریزی خود را منوط به آموزش‌های حضوری کنند.

وضعیت برگزاری کلاس‌های عملی دانشگاه تهران

حسینی درباره وضعیت کلاس‌های عملی گفت: کلاس‌های عملی تا جایی که ممکن بود به صورت الکترونیکی برگزار شد و برخی به این شیوه برگزار نشدند که به این ترتیب ما آن‌ها را ناتمام اعلام کردیم، اما برنامه ریزی دانشگاه تهران به اینصورت بود که اگر در تابستان شرایط ویروس کرونا مناسب شود، بتوانیم بخشی از کلاس‌های عملی را برگزار کنیم، اما خلاف آن به ما ثابت شد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران اضافه کرد: در برخی از رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی احتمال دارد که دروس عملی هم وجود داشته باشند، برای مثال ممکن است در رشته ادبیات دروس عملی وجود ندارد، اما در رشته باستان شناسی بخش قابل توجهی از دروس نیاز به عملیات میدانی و حضور در مراکز نمونه برداری و کاوشگری دارد.

حسینی گفت: در پردیس علوم دانشگاه تهران بخش زیادی از دروس رشته‌هایی مانند زمین شناسی، زیست شناسی و ... عملی هستند، همچنین در رشته مهندسی شیمی و رشته‌های فنی بخشی از دروس عملی به صورت حضوری ارائه می‌شوند و پراکندگی دروس عملی در رشته‌های مختلف متفاوت است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران افزوددر حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی و رفتاری تعداد کمتری دروس عملی دیده می‌شود، اما در حوزه‌های علوم فنی مهندسی و کشاورزی، دامپزشکی و دانپزشکی تعداد دروس عملی بسیار زیاد است.

حسینی ادامه داد: رشته‌ منسوخ شده به معنای عدم پذیرش دانشجو در آن رشته تحصیلی است و در برخی از رشته‌هایی که در گذشته پذیرش داشتند به علت شرایطی که به وجود آمد تجمیعاتی صورت گرفته است، برای مثال بسیاری از رشته‌های مقاطع کارشناسی در هم تجمیع شده اند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران بیان کرد: در گذشته رشته‌های متعددی در جغرافیا مانند جغرافیای انسانی، جغرافیای طبیعی، جغرافیای شهری و ... وجود داشتند که تمامی این‌ها تجمیع شده اند و رشته‌های قبلی منسوخ شده و دیگر در آن‌ها پذیرشی صورت نمی‌گیرد.