تاریخ : 1400,پنجشنبه 24 تير13:16
کد خبر : 401799 - سرویس خبری : فرهنگی اجتماعی

ابهام پرحاشیه از «قهرمانِ» فرهادی؛

فیلم جدید اصغر فرهادی نسخه‌ای کپی از مستند هنرجوی سابقش است؟

هنرجویان فیلمسازی «خانه بین‌الملل بامداد» متعلق به اصغر فرهادی و همسرش پریسا بخت‌آور در حالی که فرهادی در جنوب فرانسه مشغول فرش قرمز و مصاحبه‌های مطبوعاتی بود، از فرد دیگری به عنوان «قهرمان» یاد کردند و او را عامل این موفقیت‌ها دانستند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این ابهام تازه‌ای است که اصغر فرهادی که نام‌اش به‌عنوان نویسنده و کارگردانِ فیلم «قهرمان» آمده، در کنار مواضع سیاسی متناقض، باید نسبت به‌آن پاسخگو باشد.

بخشی از گفت و گوی اصغر فرهادی با «ورایتی» با واکنش‌هایی همراه بوده که این اظهارات ضدایرانی محسوب می‌شود. آن‌طور که رسانه‌ها منتشر کردند، بخش از صحبت‌های فرهادی را اینطور نقل شد: «ایران کشوری سرکوب‌گر است که در آن شما آزادی برای سخن گفتن و بیان تفکرات‌تان ندارید.»

کارگردان «قهرمان» در نشست خبری این فیلم درخصوص ترجمه اشتباه صحبت‌هایش گفت: «این تصور در دنیا وجود دارد (البته نه همه جا) که اصلاً شبکه‌های اجتماعی در ایران وجود ندارد. مصاحبه کننده از این مسئله شگفت زده شد و من گفتم که بله حتی به نظرم بیشتر در میان جوانان ما حضور دارد تا کشورهای غربی، چون فضای بسته‌ای وجود داشته که در ترجمه زده شده سرکوبگر! اما حرف من «فضای بسته» بود، فضای بسته‌ای برای بیان نظرات!»

از همه این حواشی که در جای خود بسیار مهم است و باید بدان پرداخته شود، اما بر اساس این گزارش و در هیاهوی حضور اصغر فرهادی و گروه سازنده‌ی فیلمِ "قهرمان" روی  فرش قرمز جشنواره کن، در فضای مجازی یک اتفاق عجیب رخ داده است.

هنرجویان فیلمسازی «خانه بین‌الملل بامداد» متعلق به اصغر فرهادی و همسرش پریسا بخت‌آور در حالی که فرهادی در جنوب فرانسه مشغول فرش قرمز و مصاحبه‌های مطبوعاتی بود، از فرد دیگری به عنوان «قهرمان» یاد کردند و او را عامل این موفقیت‌ها دانستند.

آزاده مسیح‌زاده فیلمساز سینمای کوتاه و یکی از هنرجویان سابق فرهادی و بخت‌آور است که رفقایش که گویا از چیزی خبر دارند که بقیه بی‌خبرند، بارها توسط آن‌ها مورد تمجید قرار گرفت و از وی تشکر شد.

ماجرا از این قرار بوده که مسیح‌زاده، که هنرجوی فرهادی در موسسه‌ی کارنامه هم بوده؛ چندین سال پیش مستندی در شیراز ساخته با عنوان "دوسر برد، دوسر باخت" که داستان زندگی شخصیت اصلی قصه‌ی فیلم فرهادی است. او که با این فیلم تقدیرنامه «هشتمین جشنواره فیلم کوتاه شیراز» را هم دریافت کرده، درخلاصه داستان فیلمش که در تاریخ ۴اردیبهشت۹۷ در اینستاگرامش منتشر شده نوشته که «زندانی بندباز شیرازی که در زندان به رنگ‌آمیزی دیوارهای زندان مشغول است، روزی برای خرید رنگ از زندان خارج می‌شود و کیف حاوی پول پیدا می‌کند. به گفته خودش می‌توانسته این پول را برای خودش بردارد، اما مبلغ پول به اندازه‌ای نبوده که بتواند بدهی خود را داده و از زندان خلاص شود. پس به دنبال صاحب پول می‌گردد و پس از پس دادن پول به صاحبش، این ماجرا رسانه‌ای می‌شود و خیرین شیراز بدهی این فرد را پرداخت می‌کند و او با این حرکت قهرمانانه از زندان آزاد می‌شود.»

(پست بالا سال ۹۷ منتشر شده است)

این ماجرا و فیلمی که ساخته شده مربوط به سال۹۶ است، و حالا شده ایده اصلی فیلم سینمایی "قهرمان". اما فرهادی هیچ‌کجا اسمی از او نیاورد و حالا هم‌کلاسی‌های مسیح‌زاده در مکتب فرهادی معتقدند او حق بزرگی به گردن فیلم "قهرمان" دارد که نادیده گرفته شده و کارگردان هم هیچ اشاره‌ای به‌آن نکرده است.

با توجه به رخدادهای ذکر شده، مهم‌ترین احتمالی که برای این کتمان و پرده‌پوشی باقی می‌ماند؛ این است که ایده‌ی اصلی مستند مذکور، متعلق به‌خود فرهادی بوده باشد! که در این صورت باز این پرسش پیش می‌آید که حسب ادعای احتمالی، این همکاری عجیب چطور شکل گرفته و چرا تا به‌حال هیچ اشاره‌ای به‌آن نشده است! آن وقت تازه باید پای صحبت‌های خانم مسیح‌زاده نشست.

بعضی واکنش‌های دوستان آزاده را مشاهده می‌کنید:


کد خبرنگار : 38