تاریخ : 1400,دوشنبه 28 تير12:01
کد خبر : 402219 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

معرفی رشته‌های دانشگاهی/ بخش هفتم

بازار کار و آینده شغلی رشته‌های «زبان و ادبیات عرب» و «روزنامه‌نگاری»

یکی از فعالیت هایی که بسیار مورد توجه فارغ التحصیلان زبان عربی است ترجمه متون عربی می باشد ، در صورتی که میزان تسلط بر این زبان بالا باشد می توانند در این کار موفقیت کسب نمایند. برخی از فعالیت هایی که فارغ التحصیلان رشته ی زبان عربی می توانند انجام بدهند را برایتان عنوان می کنیم.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری ۱۴۰۰ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب یک رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

گروه انسانی/زبان و ادبیّات عرب

آینده شغلی

رشته زبان و ادبیات عرب از آن دست رشته هایی است که بیشتر از میزانی که در جامعه بایستی بازارکار برایش فراهم باشد به توانایی ها و قابلیت های فارغ التحصیلان آن بستگی دارد یعنی میزان تسلط بر زبان عربی می تواند در روند یافتن شغل مناسب و دلخواه بسیار تاثیرگزار باشد. دانشجویان این رشته پس از اتمام تحصیلات خود می توانند در آزمون های اداره فنی قوه قضائیه شرکت نموده و در صورتی که پذیرفته شوند به عنوان مترجم رسمی دادگستری دارلترجمه تاسیس نمایند البته تنها در هر سال به تعداد محدودی مجوز داده می شود.

یکی دیگر از فعالیت هایی که بسیار مورد توجه فارغ التحصیلان زبان عربی است ترجمه متون عربی می باشد ، در صورتی که میزان تسلط بر این زبان بالا باشد می توانند در این کار موفقیت کسب نمایند. برخی از فعالیت هایی که فارغ التحصیلان رشته ی زبان عربی می توانند انجام بدهند را برایتان عنوان می کنیم.

آموزش و پرورش: اشتغال در آموزش و پرورش به عنوان دبی عربی و قران رایج ترین فعالیت پس از اتمام تحصیلات می باشد.

تدریس در موسسات و آموزشگاه ها: فارغ التحصیلان می توانند با تقویت مکالمه و قواعد عربی به مربی گری و تدریس در آموزشگاه های ازاد و دولتی مشغول به کار شوند.

مترجمی: همچنین فارغ التحصیلان کوشای زبان عربی می توانند در سفارت خانه های کشور های عربی ، وزارت خانه های کشور و مترجم در سازمان حج و زیارت مشغول به کار شوند.

محقق و مترجم : فعالیت فارغ التحصیلان رشته ی زبان عربی در نشریه ها، دفتر روزنامه ها، مجلات و موسسات فرهنگی و پژوهشی امروزه افزایش یافته است.

ترجمه متون و کتاب های عربی : در کشور ما به افرادی که به زبان عربی تسلط دارند برای کار در ترجمه متون و کتاب های عربی کاملا احساس می شود.

تدریس در دانشگاه: با تحصیل در مقاطع بالاتر مانند دکتری فارغ التحصیلان می توانند وارد کادر آموزشی دانشگاه ها شده و فعالیت نمایند.

راه‌های مختلف کسب درآمد از راه زبان عربی

مکانی به شکلی قرار گرفته است که همسایه‌های عرب بسیاری در اطراف آن قرار گرفته‌ اند.

تعداد قابل‌ توجهی از شهروندان این کشورها به دلیل شباهت‌هایی که از نظر اعتقادات دینی با مردم ایران دارند.

به خاطر جنبه‌های دینی و مذهبی به ایران سفر می‌کنند.

همان طور که در بالا به آن اشاره شد، بیشترین درصد مسافران عرب به دلیل زیارت به ایران سفر می‌کنند.

اما در ادامه سفرشان به شهرهای مختلف ایران نیز سری می‌زنند.

و از مناظر طبیعی و زیبای کشورمان نیز دیدن می‌کنند.

چگونه از این شرایط برای کسب درآمد از راه زبان عربی استفاده کنیم؟

همین مطلب نیز می‌تواند برای بسیاری از افرادی که به زبان عربی آشنایی دارند، یک فرصت خوب درآمدزایی باشد.

افرادی که بتوانند به زبان عربی صحبت کنند، می‌توانند به عنوان راهنما زائران عرب را به مناطق

و اماکن مختلف آشنا کنند و با این کار هم برای خود درآمدزایی کنند و هم باعث گسترش گردشگری در ایران شوند.

منهای مورد بالا به دلیل موقعیت برتر کشور عزیزمان ایران در بسیاری از حوزه‌ها مانند مسایل پزشکی و درمان،

تعداد قابل توجهی از مسافران و زائران عرب برای درمان بیماری‌های خود و یا نزدیکانشان به شهرهای مختلف ایران سفر می‌کنند.

دیگر راه‌های کسب درآمد از راه زبان عربی

روابط تجاری میان ایران و کشورهای عربی نیز می‌تواند یکی دیگر از مواردی باشد که تحصیل‌کرده‌های رشته عربی را به خود جذب کند.

اتاق‌های بازرگانی در شهرهای مختلف ایران همواره به مترجم‌هایی در این زمینه نیاز دارند.

در واقع مترجم‌های زبان عربی متون تجاری،‌ قراردادها و مناسبت‌های تجاری میان دو طرف ایرانی و عرب را ترجمه می‌کنند.

ترجمه متون خبری نیز یکی از مهم‌ترین راه‌هایی است که می‌تواند برای دانش‌آموختگان این رشته منبع کسب درآمد بشمار برود

و علی‌رغم بی‌توجهی تحصیل‌کردگان زبان عربی به موارد بالا، در این زمینه حضور نسبتا پررنگ و مناسبی از دانش‌آموختگان عربی به چشم می‌خورد.

مترجم‌های خبری غالبا متون مختلف را از رسانه‌های خبری دریافت می‌کنند.

و برای خبرگذاری‌های داخلی و ایرانی ترجمه می‌کنند و نقش بسیار مهمی در اطلاع‌رسانی بر عهده دارند.

در کنار همه مواردی که در بالا به آن اشاره شد، ارتباطات فرهنگی و ادبی، حضور در سمینارها.

و محافل کشورهای عربی به عنوان یک نماینده ایرانی و ده‌ها حوزه مختلف دیگر همه نشان از آن دارد که می‌توان از این رشته به اشکال مختلف کسب درآمد کرد.

در واقع هر یک از موارد بالا می‌تواند به تنهایی گنجینه بی‌پایانی از اشتغال‌زایی و کسب درآمد برای هر فردی باشد که با زبان عربی آشنایی دارد.

طبیعی است که مترجم شفاهی شدن زائران عرب‌زبان به تخصص کمتری نیاز داشته باشد.

و مترجم خبری و یا مترجم متون تخصصی مختلف به تخصص بیشتر احتیاج داشته باشد.

با این حال موقعیت‌های مرتبط با این زبان به حدی گسترده و متنوع است

که افراد مختلف با توانایی‌های مختلف در زبان عربی می‌توانند وارد آن بشوند

و از منافع مالی و فرهنگی آن برخوردار شوند

تا آن جا که می‌توانم بگویم اگر افراد از موقعیت‌هایی که این زبان برای کشور ما به وجود آورده است با خبر می‌شدند،

به جای خواندن هر زبان دیگری به سراغ یادگیری عربی می‌رفتند.

توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه

علاقه‌ و انگیزه‌ در رشته‌ زبان‌ و ادبیات‌ عربی‌ مثل‌ سایر رشته‌ها حرف‌ اول‌ را می‌زند. همچنین‌ دانشجوی‌ زبان‌ و ادبیات‌ عربی‌ باید به‌ ادبیات‌ فارسی‌ و زبان‌ عربی‌ تسلط‌ نسبی‌ داشته‌ باشد و در کنار این‌ توانمندی‌ها اگر به‌ زبان‌ عربی‌ به‌ عنوان‌ زبان‌ وحی‌ نگاه‌ کند، با عشق‌ و علاقه‌ بیشتری‌ رشته‌ تحصیلی‌ خود را ادامه‌ می‌دهد. زبان‌ و ادبیات‌ عربی‌ تنها رشته‌ زبان‌های‌ خارجه‌ است‌ که‌ فقط‌ ازداوطلبان‌ گروه‌ علوم‌ انسانی‌ دانشجو می‌پذیرد.

زیرا زبان‌ و ادبیات‌ فارسی‌ و عربی‌ وامدار یکدیگر هستند و این‌ دو زبان‌ چنان‌ درهم آمیخته‌اند که‌ بسیاری‌ از استادان‌ و ادیبان‌ ما معتقدند زبان‌ عربی‌ یک‌ زبان‌ بیگانه‌ نیست‌ و از همین‌ رو در اکثر دانشگاه‌ها رشته‌ زبان‌ و ادبیات‌ عربی‌ در کنار رشته‌ زبان‌ و ادبیات‌ فارسی‌ در دپارتمان‌ دانشکده‌ ادبیات‌ قرار دارد.

امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری وجود دارد.

گروه انسانی/روزنامه نگاری

آینده شغلی، بازارکار

در رشته روزنامه نگاری رقابت بر سر استخدام خبرنگار به خصوص در روزنامه های سراسری بسیار زیاد است. شما می توانید کار خود را در یک روزنامه محلی آغاز کنید و با کسب تجربه بیشتر نیز می توانید وارد حوزه های گسترده تر و روزنامه های سراسری شوید. البته استخدام خبرنگار در صدا و سیما نیز  انجام می شود و خبرنگاران ممکن است در این سازمان نیز مشغول شوند.

برخی از مسایل شغل روزنامه نگاری یا خبرنگاری عبارتند از :

وجود خطرات احتمالی برای خبرنگاران مناطق جنگی یا زلزله زده و …

مستقل نبودن و وابسته بودن به جناح های سیاسی

بر اساس نظر برخی از روزنامه نگاران و شواهد موجود از روند اطلاع رسانی در ایران، می توان پیش بینی کرد نرخ رشد این شغل نسبت به سایر مشاغل بالاتر است. علت آن هم الزام حکومت برای توسعه رسانه ها و مؤسسات خبررسانی برای رقابت با هجمه تبلیغاتی و رسانه ای کشورهای دیگر (در حوزه سیاسی) و افزایش آگاهی عموم مردم و افزایش نقش رسانه ها در این میان (حوزه اجتماعی، فرهنگی و هنری) می باشد. قاعدتا با توسعه رسانه، شغل روزنامه نگاری نیز توسعه خواهد یافت.

وضعیت استخدام روزنامه نگار (خبرنگار) در برخی کشورهای جهان

آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام روزنامه نگاران بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد منفی ۸ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد می باشد.

استرالیا – در بازه زمانی ۵ سال گذشته میزان استخدام روزنامه نگاران رشد منفی ۷.۹ درصدی داشته و روند نسبتا ثابتی در آینده برای آن پیش بینی شده است.

درآمد روزنامه نگار (خبرنگار)

بر اساس مصاحبه با خبرنگاران مختلف می توان چنین برداشت کرد که میانگین حقوق و دستمزد شاغلین این حوزه نسبت به میانگین مشاغل با توجه به سختی کار آنها، پایین است. در عین حال امنیت شغلی خبرنگاران نسبت به بسیاری از مشاغل پایین تر است زیرا به عنوان مثال در صورت تعطیلی یک روزنامه، در لحظه تمامی پرسنل آن بیکار می شوند و باید وارد مذاکره با سایر رسانه ها شوند.

متوسط درآمد روزنامه نگار (خبرنگار) در برخی از کشورهای جهان

آمریکا – متوسط درآمد سالانه روزنامه نگار (خبرنگار)  ۳۴.۵۳۰ دلار (برای همه مشاغل ۳۳.۸۴۰ دلار) در سال ۲۰۱۰  و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۳۵.۵۰۰ دلار بوده است.

استرالیا – متوسط درآمد سالانه روزنامه نگار (خبرنگار) ۵۵.۲۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان – متوسط درآمد سالانه روزنامه نگار (خبرنگار) برای افراد تازه کار و کارآموز حدود ۲۳.۰۰۰ دلار، برای افراد با تجربه از ۲۳.۰۰۰ تا ۶۱.۰۰۰ دلار و بالاترین پرداخت ها در روزنامه های ملی و سراسری تا حدود ۱۵۳.۰۰۰ دلار هم می رسد.

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه

چیرگی بر احساسات- مهارت عالی نوشتاری- مهارت ارتباطی- مهارت خوب گوش دادن و پرسشگری- مهارت تحقیق و جستجو

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل این رشته تا مقطع دکتری وجود دارد.

گزارش از محمد رمضانی


کد خبرنگار : 91