تاریخ : 1400,چهارشنبه 30 تير12:02
کد خبر : 402454 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

آسیب‌شناسی «خبرنامه دانشجویان ایران» از رادیکال شدن اعتراضات مردمی خوزستان؛

سکوت مرگبار اشخاص شاخص و رسانه‌های ملی/ عصبی شدن مردم عادی از حجم ناکارآمدی و بی‌عدالتی

حجم عظیم ناکارآمدی دولت در سال‌های اخیر به اندازه کافی مردم را عاصی کرده است، حال در گرمای وحشتناک خوزستان آب و برق هم قطع شوند قطعا مردم عادی، غیر سیاسی و بدون غرض را هم تند و خشن می‌کند، زیرا پای حیات، نیاز‌های اساسی و اولیه در میان است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ امروز کمتر کسی از ماجرای خوزستان، تنش بی آبی و اعتراضات مردمی آن بی خبر است، به لطف فجازی هر کسی با در دست داشتن گوشی هوشمند خود آنلاین و بدون فیلتر می‌تواند اخبار لحظه‌ای و دقیق از مسائل و موضوعات مهم روز داشته باشد چه بسا که این معضل منجر به یک اعتراض گسترده مردمی شود.

ریشه معضل

در واقع این گزارش به چرایی این معضل نمی‌پردازد، اما جهت جامعیت مطلب خیلی کوتاه به ریشه مشکل پرداخته می‌شود، دلایل متعددی که در زیر آمده است، اکثرا دوباره به همان مدیریت ناکارآمد می‌رسد. مدیریت بسیار ضعیف استانی و حکومتی که نتوانست توازن ذخیره و توزیع انرژی بعنوان حداقلی‌ترین شیوه‌های مدیریتی را اعمال کند.

قطعا برای استانی که در زمستان سیل زده می‌شود و در تابستان دچار بی آبی می‌شود آن هم با وجود بزرگ‌ترین سد‌های کشور در این منطقه، معضل عدم وجود مدیریت کارآمد نیاز به توضیح و تفسیر ندارد.

اعتراضات مردمی

قطعا این معضلات بزرگ آب، برق، آلودگی هوا، گرما و شرجی وحشتناک، گرانی و... هر انسان شریف و متعهدین را معترض و نگران می‌کند خصوصا که خاک این استان خود تامین کننده انرژی به صورت آب، برق، نفت و گاز است و جلگه حاصلخیزی که سرآمد کشاورزی کشور است، حال همه فرصت‌ها تبدیل به تهدید شده و مردم را عاصی کرده اند، لذا این مردم محق و مجاز به اعتراض گسترده هستند و باید دولت و سایر نهاد‌ها و سازمان‌ها در مقابل آن‌ها پاسخگو باشند.

چرایی رادیکال شدن اعتراضات

۱. عصبی شدن مردم عادی از حجم ناکارآمدی

حجم عظیم ناکارآمدی دولت در سال‌های اخیر به اندازه کافی مردم را عاصی کرده است، حال در گرمای وحشتناک خوزستان آب و برق هم قطع شوند قطعا مردم عادی، غیر سیاسی و بدون غرض را هم تند و خشن می‌کند، زیرا پای حیات، نیاز‌های اساسی و اولیه در میان است.

مردم می‌توانند تحریم و ناملایمات را تحمل کنند، اما فشار‌های داخلی با رنگ و بوی تعمد و ناعدالتی را برنمی تابند و سریعا واکنش بیشینه نشان می‌دهند.

۲. نیرو‌های تکفیری و معاند منطقه

کیست که نداند گروهک داعش صفت الاحوازیه مترصد سواستفاده از شرایط نامطلوب و کم کاری هاست و کیست که عامدانه با طراحی‌های عجیب و غریب فرصت متشنج کردن فضا را به این تروریست‌ها می‌دهد، خوزستان یکی از حیاتی‌ترین مناطق کشور و قطعا از امنیتی‌ترین استان‌ها ست و هر اتفاقی باید با ملاحظات سیاسی و امنیتی رخ دهد، اما همواره شاهد کمترین ملاحظه‌ای از سوی تصمیم گیران هستیم.

قطعا در کنار این گروهک مغرض و کور دیگر عناصر ضدانقلاب و ضدنظام هم با دلایل خاص خود وجود دارند که سعی می‌کنند هر تجمعی با هر شکل، دلیل و اندازه‌ای را به یک بحران امنیتی تبدیل کنند.

۳. ناعدالتی مدیریتی یا باور به بی‌عدالتی

همزمانی قطع شدن آب در استان خوزستان و جاری شدن آن در زاینده رود مردم را به این نتیجه رسانده که دولت حاضر است برای جاری شدن آب در زاینده رود اصفهان، کشاورزی، دام داری و زندگی در خوزستان را تحت الشعاع قرار بدهد، فارغ از آنچه که که این مولفه صحیح یا غلط باشد، اما جوسازی‌ها و اختلاف افکنی‌ها میان مردم دو استان در چند سال اخیر به این مسئله دامن زده است و مردم را در مقابل مردم قرار داده است، لذا این حس بی‌عدالتی عامدانه باعث شده که مردم واکنش منفی نشان دهند.

۴. سکوت مرگبار اشخاص شاخص و سازمان‌ها

این روز‌ها با رصد جزئی فضای مجازی به خوبی می‌توان اعتراضات گسترده فعالین سیاسی و رسانه‌ای نسبت به سکوت مراجع تقلید و بزرگان حوزه علمیه را شنید، سکوتی که در تمامی معضلات و مسائل کشوری به وضوح احساس شد و نه در مسائل بین المللی و نه در مسائل داخلی ردپایی از همراهی، حمایت یا پشتیبانی مراجع دیده نشد.

همچنین سازمان‌های مسئول نیز با پاکسازی سعی در شامه خالی کردن دارند و از طرفی سکوت عجیب گروه‌ها و اقشار مطالبه گر از جمله تشکل‌های دانشجویی، طلاب، گروه‌های مردمی و سمن‌ها همه و همه به مردم شریف خوزستان حس عدم حمایت و تنها ماندن را القاء می‌کردند که این‌ها در نهایت باعث عصبانیت و رادیکال شدن می‌شود.

۵. سکوت رسانه‌های ملی

وقتی خبرگزاری‌های معتبر داخلی و علی الخصوص صداوسیما اعتراضات و تجمعات به حق مردمی را پوشش نمی‌دهند و ملتی که برای هر تجمعی با بنر‌های بزرگ تعهدات دینی و انقلابی خود حضور پیدا می‌کنند را فیلتر می‌کند و مردم پژواک صدای خود را نمی‌شنوند، در عوض با حضور تمام قد رسانه‌های ضد انقلاب وجهت دهی زیرکانه آن‌ها قطع به یقین فضای رسانه‌ای و خبری اعتراضات رادیکال می‌شود و طبق روایت معاندین پیش می‌رود و این جوسازی به اعتراضات منتقل می‌شود.

گزارش از حمزه دستیار


کد خبرنگار : 38