تاریخ : 1400,چهارشنبه 30 تير21:51
کد خبر : 402485 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

انوع زغال چوب

در این روش چوب درختان مختلف و یا استخوان حیوانات را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را به کوره‌های مخصوص انتقال می‌دهند و پس از روشن کردن آتش، روزن و درب کوره‌ها را می‌بندند تا چوب و یا استخوان‌ها در فضایی در بسته به زغال تبدیل شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، درخت، چوب و زغال سه کلمه‌ای هستند که ارتباط خاصی با هم دارند و سال‌هاست که از چوب درختان برای تهیه زغال استفاده می‌شود و پیشینه تهیه زغال حدودا به جنگ جهانی اول برمی‌گردد. زغال یا charcoal ماده‌ای سیاه رنگ و شکننده می‌باشد و از محصولی به دست می‌آید که بخش زیادی از آن یعنی 80 تا 90 درصد آن سوخته شده و آب و رطوبت آن گرفته شود و به کربن تبدیل گردد. دو منبعی که برای تهیه زغال می‌توان از آن استفاده کرد علاوه بر چوب درخت، شامل استخوان حیوانات نیز می‌شود که شرکت‌های تولید کننده زغال از این دو محصول استفاده کرده و زغال با کیفیتی را تهیه می‌نمایند.

انواع زغال چوب

متخصصان تهیه زغال طی فرآیند سوزاندن زغال کمک می‌کنند تا آب و یا گازهای موجود در آن به طور کامل از بین رفته و زغال با درصد کربن بالا باقی بماند. برای ساخت و تهیه زغال از دو روش فشرده و خانگی می‌توان استفاده کرد اما در ادامه این بخش ما قصد داریم به طور خلاصه روش تهیه زغال فشرده را بیان کنیم.

انوع زغال چوب

روش تهیه زغال فشرده صنعتی

در این روش چوب درختان مختلف و یا استخوان حیوانات را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را به کوره‌های مخصوص انتقال می‌دهند و پس از روشن کردن آتش، روزن و درب کوره‌ها را می‌بندند تا چوب و یا استخوان‌ها در فضایی در بسته به زغال تبدیل شوند. همچنین برای آن که از هدر شدن گازهایی که در این روش استخراج می‌شود، جلوگیری به عمل آید برای این کوره‌ها منافذی طراحی شده که این گازها به آن منافذ هدایت شده و از این گاز الکل چوب، استون و یا اسید استیک که مصارف دیگری دارد به دست می‌آید.برای شکل گرفتن زغال های صنعتی از چسپ استفاده ی شود.

اما باز می‌توان گفت شیوه تهیه و تولید زغال فشرده یا زغال شومینه و زغال کبابی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. 

انوع زغال چوب

روش تهیه زغال فشرده سنتی

در این روش خورده چوب های درختان صنعتی به همراه پوست گردو مخلوط شده در دستگاهی فشرده می شود سپس در کوره های مخصوص گاز آن ها خارج می گردد در این روش هیچگونه مواد شیمیایی به زغال اضافه نمی گردد.

انواع زغال چوب

ما در این بخش به معرفی سه مورد از انواع زغال که در بازار خریداران و مشتریان بسیاری دارد خواهیم پرداخت تا هنگام خرید زغال برای طبخ غذا و یا استفاده در شومینه و کشیدن قلیان بدانید کدامیک برای استفاده شما مناسب‌تر است. 

  • زغال کبابی

همان طور که پیشتر اشاره کردیم برای تهیه و طبخ انواع کباب و یا کبابی کردن برخی از مواد غذایی مانند سیب زمینی و بادمجان و .. نیاز دارید تا آتشی را با استفاده از زغال کبابی روشن کنید تا پخت این نوع غذاها با کیفیت بالاتری انجام گیرد.

زغال کبابی عموما به صورت قلوه‌ای و کمی درشت تهیه می‌شود و عموما جزء زغال‌های براق و درجه یک به شمار می‌آید ضمن آن که مراحل تهیه آن به خوبی انجام گرفته و نشانی از خام بودن در آن دیده نمی‌شود. به همین دلیل است که هنگام طبخ غذا به خوبی می‌سوزد و بو و گازهای بدی از خود منتشر نخواهد کرد. برای اینکه متوجه شوید زغال کبابی که خریداری کرده‌اید کیفیت مناسبی دارد یا خیر؟ بهتر است به دو نکته توجه نمایید.

یکی آن که زغالی که خریداری می‌کنید نباید ریز باشد و یا به صورت خاک در آمده باشد. نکته بعدی آن است که زغال کبابی باید هنگام سوختن دارای جرقه‌های ریز باشد و این مورد به آن علت است که زغال کبابی نباید دچار خاموشی شود تا مصرف کننده نیاز به باد زدن مداوم زغال نداشته باشد.

زغال فشرده که در ادامه به معرفی آن نیز خواهیم پرداخت یکی از انواع زغال است که برای تهیه کباب می‌توانید از آن استفاده نمایید. این زغال بدون دود و بو است و طعم بدی به غذای شما نمی‌بخشد.

  • زغال فشرده

گاهی هنگام خرید زغال در مراکز فروش این محصول، با نام زغال فشرده یا زغال چینی و سکه‌ای برخورد داشته‌اید. همه این موارد به یک نوع زغال اطلاق می‌شود که ما در اینجا به آن زغال فشرده می‌گوییم. این محصول در دو نوع سنتی و صنعتی می باشد که نوع صنعتی آن به دلیل استافده از مواد شیمیایی کیفیت مناسبی ندارد.

مراحل تهیه آن نیز به این صورت است که مواد جمع آوری شده به کارگاه‌های تهیه زغال برده شده و توسط آسیاب‌های مخصوص خرد و پودر می‌شود و پس از جدا کردن ناخالصی‌های آن، مواد به میزان مورد نیاز درون دستگاه‌هایی که به آن خشک کن و یا اکسترودر گفته می‌شود، قرار می‌گیرند و طبق شرایطی که برای آن در نظر گرفته می‌شود آب و رطوبت موجود در مواد گرفته شده و تا 80 الی 90 درصد خشک می‌شوند، پس از آن داخل قالب‌های مخصوصی ریخته شده   و تا اندازه‌ای که به کربن تبدیل شوند می‌سوزند. سپس این زغال فشرده که به صورت سکه‌ای یا در اشکال دیگر آماده شده از درون قالب‌ها جدا شده و بسته‌بندی می‌شوند.

بسیاری از افراد در ویلاها و یا خانه‌های ییلاقی خود نوعی از شومینه را طراحی و ساخته‌اند که از هیزم و یا زغال می‌توان برای گرمادهی آن استفاده کرد. اما ممکن است این سوال برای شما پیش آید که زغال شومینه چه تفاوتی با زغال‌های دیگر دارد؟ در واقع برای داخل شومینه می‌توانید از زغال فشرده و یا حتی زغال کبابی که از خود گاز و یا بو تولید نمی‌کنند استفاده نمایید.

انوع زغال چوب

انواع زغال چوب در فروشگاه زغال پارس

هنگامی که به سوپر مارکت‌ها و مراکزی که زغال را به صورت بسته‌بندی و یا فله‌ای عرضه می‌کنند وارد می‌شوید با انواع زغال روبرو شده و یا فروشنده انواع مدل‌های مختلفی از این محصول مانند زغال چینی، زغال فشرده، قالبی، زغال لیمو، سکه‌ای و همچنین زغال نارگیل و بامبو و .. را معرفی می‌کند که ممکن است گمراه شوید و ندانید دقیقاً برای مصارف مختلف مانند زغال قلیان یا تهیه کباب و .. کدامیک از انواع این محصول را باید خریداری کنید. ضمن آن که برخی از زغال‌هایی که در بالا به نام آن‌ها اشاره کردیم در واقع روش تهیه و ساختارشان یکی است و تنها به دلیل شکلی که دارند نام‌های متفاوتی بر آن گذاشته شده است. برای این که بتوانید خرید زغال را با انتخاب درستی انجام دهید به شما پیشنهاد می‌کنیم از سایت‌های آنلاینی که به طور اختصاصی در این زمینه فعالیت دارند خرید خود را انجام دهید. یکی از این مراکز، فروشگاه آنلاین زغال پارس به آدرس الکترونیکی www.zoghalpars.ir است که این محصول را در انواع مختلف زغال کبابی، زغال شومینه و همچنین زغال قلیون و.. در اختیار مشتریان قرار داده است. ضمن آن که می‌تواند محصول مورد نظر شما را به هر میزانی که باشد به سراسر ایران ارسال نماید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هر محصول و موارد استفاده از آن مطالب درج شده در سایت زغال پارس را بخوانید و برای خرید زغال و نهایی کردن سفارش خود با شماره تماس‌های این فروشگاه ارتباط برقرار نمایید.

ZHOGHALPARS


کد خبرنگار : 16