تاریخ : 1400,جمعه 01 مرداد04:57
کد خبر : 402572 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت؛

زمان اعلام نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۰/ آخرین فرصت ثبت‌نام بیمه تامین اجتماعی برای دانشجویان/ شوک وزارت علوم به اساتید دانشگاه

درحالی که دانشگاه‌های کشور در حال سپری کردن به ترم تابستان هستند، اخبار مربوط به کنکور ارشد ، و حواشی مربوط به اسکان دانشجویان در ترم تابستانه، سبب شد تا در هفته‌ای که گذشت شاهد اخبار مهم و تاثیرگذاری در این زمینه‌ها باشیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ درحالی که دانشگاه‌های کشور در حال سپری کردن به ترم تابستان هستند، اخبار مربوط به کنکور ارشد ، و حواشی مربوط به اسکان دانشجویان در ترم تابستانه، سبب شد تا در هفته‌ای که گذشت شاهد اخبار مهم و تاثیرگذاری در این زمینه‌ها باشیم.

در ادامه گزیده‌ای از مهمترین اخبار صنفی و دانشجویی در هفته‌ای که گذشت را می‌خوانید؛

آخرین فرصت ثبت‌نام بیمه تامین اجتماعی دانشجویان تحصیلات تکمیلی

دانشجویان مقاطع تخصصی و فوق تخصصی بالینی و دکتری تخصصی (Ph.D) که مرحله اول ثبت نام بیمه تامین اجتماعی را انجام داد باید جهت تکمیل مراحل ثبت نام، فرم ثبت نام را از سامانه پرتال صندوق رفاه دانشجویان پرینت گرفته و به همراه تعهد محضری تا ۳ مرداد ۱۴۰۰ تحویل اداره رفاه و تعاون دانشگاه بدهند. (جزئیات بیشتر)

اسکان خوابگاهی دانشجویان دانشگاه الزهرا در تابستان ۱۴۰۰ لغو شد

دانشگاه الزهرا در اطلاعیه ای اعلام کرد؛ با توجه به وضعیت قرمز استان تهران و شیوع بیماری کرونا به منظور حفظ سلامتی دانشجویان خوابگاه های دانشجویی دانشگاه الزهرا تا اطلاع ثانوی از پذیرش دانشجویان جدید متقاضی واجد شرایط اسکان تابستان ۱۴۰۰ معذور است.

بر همین اساس اطلاعیه شرایط پذیرش و اسکان خوابگاه های دانشجویی فرزانـگان در تـرم تابستان ۱۴۰۰ در تاریخ ۹ تیرماه ملغی اعلام می شود. (جزئیات بیشتر)

دانشگاه تربیت مدرس به مدت ۶ روز تعطیل شد

معاونت توسعه منابع و سرمایه انسانی دانشگاه تربیت مدرس در اطلاعیه ای اعلام کرد؛ در همسویی با مصوبه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا مبنی بر تعطیلی تمامی ادارات استان های تهران و البرز اعلام کرد؛ تمامی فعالیت‌های واحدهای مختلف دانشگاه از ۲۹ تیر تا ۳ مرداد به مدت ۶ روز تعطیل می باشد. (جزئیات بیشتر)

جزئیات جدید آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس

دوره پذیرش پزشکی از لیسانس دارای شرط سنی است و معدل افراد در دیپلم باید از ۱۸ به بالا و معدل مقطع کارشناسی باید از ۱۶ به بالا باشد. همچنین آزمون کتبی ورودی به پزشکی از دوره لیسانس شبیه آزمون بین المللی MCAT (Medical College Admission Test) طراحی شده و در این آزمون دانش متقاضیان در دروس بیولوژی، شیمی، فیزیک و ریاضی مورد ارزیابی قرار می گیرد. (جزئیات بیشتر)

انتشار فرم خود اظهاری داوطلبان کرونایی کارشناسی ارشد

کنکور کارشناسی ارشد طی روزهای 6 تا 8 مرداد برگزار می‌شود؛ بر همین اساس سازمان سنجش امکان ثبت‌نام  برای داوطلبانی است که دچار بیماری کرونا شده‌اند اعم از بیمارانی که در بیمارستان بستری یا در منزل قرنطینه هستند، فراهم کرده است.

این دسته از داوطلبان می‌توانند فرم خود اظهاری را تکمیل کرده و گواهی مبنی بر داشتن بیماری کرونا یعنی تأییدیه بیمارستان یا نتیجه تست یا آزمایش مبنی بر مثبت بودن به ویروس کرونا را بارگذاری کنند. (جزئیات بیشتر)

واکسینه شدن اکثر دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد

مهران صلواتی، مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد با اشاره به آخرین روند پذیرش در خوابگاه‌های این دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه آزاد حدوداً ۴۰ هزار تخت خوابگاهی فعال دارد. اگر واکسیناسیون به طور کامل انجام شود، با ظرفیت بیشتر در هر اتاق در خدمت دانشجویان خواهیم بود و اگر هم این اتفاق نیفتد با رعایت شیوه نامه‌ها می‌توانند در خوابگاه سکونت داشته باشند.

او افزود:بیشتر دانشجویان گروه پزشکی دانشگاه آزاد واکسینه شده اند. دانشجویی که ثبت نام کرده و هنوز واکسینه نشده است را به معاونت علوم پزشکی معرفی می‌کنیم. (جزئیات بیشتر)

تکلیف قانونی در بودجه ۱۴۰۰ برای همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی

محمد تقی نظرپور با اشاره به همسان سازی حقوق اعضای هیأت علمی گفت: در خصوص همسان سازی حقوق اعضای هیأت علمی نیز در بودجه ۱۴۰۰ تکلیف قانونی داریم که این همسان سازی را انجام دهیم که در فضاهای مختلف گاهی موضوعاتی مطرح می‌شود که رقم‌ها، اعداد بالایی است و گاهی شاهد پخش شدن فیش‌های حقوقی، احکام و بداخلاقی‌های خاصی در این حوزه هستیم.

وی ادامه داد: این در حالی است که تکلیف قانونی بر این است که ما همسان سازی را انجام دهیم که این همسان سازی با اعضای هیأت علمی غیر بالینی دانشگاه‌های علوم پزشکی است. اگر این همسان سازی اجرایی شود طبیعتاً مبلغی به حقوق اعضای هیأت علمی اضافه می‌شود. (جزئیات بیشتر)

شوک وزارت علوم به اساتید دانشگاه پیام نور

مرکز جذب وزارت علوم شرایط هیأت علمی بودن ۱۱۵ نفر از اعضای هیأت علمی پیمانی مشروط و یا دستیار علمی دانشگاه پیام نور را که با فراخوان خود وزارتخانه در سال‌های ۹۱ و ۹۲ و یا قبل از آن بصورت هیأت علمی پیمانی بعد از فرایند و رقابت و مصاحبه‌های متعدد عمومی و تخصصی جذب دانشگاه پیام نور شده بودند تأیید نکرد و آنها را فاقد احراز صلاحیت لازم دانست.

این افراد باید نامه عدم احراز صلاحیت خود را تا امروز ۳۰ تیرماه امضا و درخواست تبدیل به عضو غیر هیأت علمی (کارمند) را ارائه دهند.

در حالی مرکز جذب وزارت علوم شرایط هیأت علمی بودن و استخدام این اساتید را رد کرده است که برخی از آنها بین ۸ الی ۱۵ سال سابقه تدریس و به عنوان عضو هیأت علمی با مرتبه مربی در دانشگاه پیام نور را دارند. (جزئیات بیشتر)

اعلام نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۰ در هفته آینده

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره زمان اعلام نتایج کنکور سراسری سال جاری اظهار کرد: نتایج اولیه این آزمون هفته اول مرداد ماه اعلام می شود و بدین منظور طی چند روز آینده داوطلبان می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org کارنامه اولیه خود را مشاهده کنند.

او در ادامه بیان کرد: فهرست پذیرفته شدگان نهایی هفته آخر شهریور اعلام می‌شود و کارنامه نهایی انتخاب رشته کنندگان هفته آخر شهریور بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد. (جزئیات بیشتر)

تسهیلات دانشگاه الزهرا برای تشویق دانشجویان استعداد درخشان

بر این اساس، اداره حمایت از استعدادهای درخشان دانشگاه الزهرا برای دانشجویان استعداد درخشان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری(پذیرفته شده مطابق آیین‌نامه پذیریش بدون آزمون استعداد درخشان وزارت علوم) تسهیلات تشویقی در قالب یک طرح حمایتی برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ ارائه می‌دهد.

بدین ترتیب، دانشجویان ممتاز رتبه‌های ۱ تا ۵ هر ورودی از دانشگاه‌های سراسری سطح ۱ و ۲ مورد تایید وزارت علوم که از این طریق در هر یک از گرایش‌های دانشکده علوم ریاضی در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه الزهرا پذیرفته شوند، پس از تایید در شورای استعداد درخشان دانشگاه، می‌توانند از تسهیلات زیر استفاده کنند. (جزئیات بیشتر)

لطمه‌ها به دانشگاه فرهنگیان در ابن دولت، دغدغه‌مندان را نگران کرده است

حسین شمسیان معاون مطالبه گری و گفتمان سازی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان؛ با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره دانشگاه فرهنگیان و کوتاهی های صورت گرفته در قبال این دانشگاه گفت: متاسفانه لطمه های فرهنگی در واپسین لحظات دولت تدبیر و امید، دغدغه‌مندان نظام تعلیم‌ و تربیت را بیش‌ از پیش از آینده دانشگاه فرهنگیان، نگران ساخته‌است.

وی افزود: علی‌رغم تأکیدات فراوان مقام‌معظم رهبری بر جذب معلم تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، آیین‌نامه نحوه مشارکت دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی و حوزه‌های علمیه در تربیت منابع انسانی وزارت آموزش‌وپرورش و آیین‌نامه گواهی صلاحیت معلمی مصوبه شورای‌عالی آموزش‌وپرورش را می‌توان خیانتی دیگر در لباس خیرخواهی آموزش‌وپرورش دانست. (جزئیات بیشتر)

نوشتن پایان‌نامه و رساله چه چالش‌هایی دارد؟

پایه و اساس تولید علم، پژوهش است و مرزهای علم و نوآوری با پژوهش گسترش می‌یابد. از ویژگی‌های دوره‌های تحصیلات تکمیلی، توجه همزمان به آموزش و پژوهش است و بخش پژوهشی آن با تهیه پایان‌نامه و رساله نمود می‌یابد.

رساله‌نویسی در عمل، مشکلات و پیچیدگی‌های بسیاری را در مقابل دانشجویان قرار می‌دهد و چالش‌های گوناگونی را به همراه دارد. به همین دلیل یافتن عواملی که باعث ایجاد مشکل در حین رساله‌نویسی می‌شود و حذف و کاهش آن‌ها می‌تواند باعث ارتقای کیفیت پژوهش‌ها شود.

بر همین اساس، پژوهشگران با انجام یک مطالعه چالش های رساله‌نویسی را بر اساس تجارب زیسته دانشجویان دکتری در رشته‌های علوم انسانی بررسی کردند. (جزئیات بیشتر)

تمام واحدهای دانشگاه پیام‌نور تا ۱۵ مرداد تعطیل است

بازه تعطیلات تابستانه دانشگاه پیام نور از ۲ تا ۱۵ مرداد ماه است بنابراین تمام واحدهای دانشگاه پیام نور تا ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۰ تعطیل است.

در این بازه زمانی تمام مراجعات حضوری جهت امور اداری تعطیل خواهد بود و از مراجعه به دانشگاه باید خودداری شود. اعلام برنامه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای در هفته مهارت آموزی

به منظور ترویج فرهنگ مهارت آموزی، هدایت، ارتقای منزلت و تضمین جایگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای به مدت یک هفته از ۲ مرداد تا ۶ مرداد به عنوان هفته مهارت نامگذاری شده است؛ بدین منظور دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این هفته ویژه برنامه‌های متنوع و کاربردی متناسب با شعار روز مربوطه برگزار می‌کند. (جزئیات بیشتر)

گردش درآمدهای میلیاردی ماهانه در جیب مافیای کنکور

احسان شاهقاسمی عضو هیئت علمی رشته ارتباطات دانشگاه تهران، اظهار کرد: هر از گاهی در خبر‌ها می‌خوانیم که وزارت علوم به دنبال جمع آوری موسسات غیرقانونی آموزشی است. دفعه بعد که این خبر را خواهیم خواند متوجه خواهیم شد که در دفعه گذشته این وزارت خانه نتوانسته این موسسات را جمع کند. این موسسات بسیار نیرومندند و برخی از آن‌ها ماهانه تا چند ده میلیارد تومان درآمد دارند. برخورد با چنین امپراتوری‌هایی آسان نیست. از یکی از مسئولان سازمان سنجش شنیدم که وقتی برای بررسی وضعیت یکی از این موسسات مراجعه کرده بود، چنین پاسخ شنیده بود: «به شما مربوط نیست ما در اینجا چه می‌کنیم». (جزئیات بیشتر)