تاریخ : 1400,شنبه 02 مرداد12:16
کد خبر : 402626 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

معرفی رشته‌های دانشگاهی/ بخش یازدهم

بازار کار و آینده شغلی رشته‌های «بینایی سنجی» و «فوریت‌های پزشکی»

اگر به طور جدی تصمیم به تحصیل در رشته بینایی سنجی را دارید در رابطه با بازار کار و فرصت های شغلی این رشته لازم است بدانید که علاوه بر کشور های خارجی، رشته بینایی سنجی در کشور ایران نیز به لحاظ بازار کار در وضعیت مناسبی قرار دارد. به طوری که ۸۰% فارغ‌التحصیلان این رشته جذب بازار کار می شوند.

به گزارش سرویس صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری ۱۴۰۰ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

گروه تجربی/بینایی سنجی

وضعیت استخدام بینایی سنجی در برخی از کشورهای جهان

آمریکا- پیش بینی می شود میزان استخدام شغل بینایی سنجی بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، ۳۳ درصد رشد داشته باشد. این در حالی است که متوسط رشد همه مشاغل ۱۴ درصد خواهد بود.

استرالیا – در بازه زمانی ۵ سال گذشته میزان استخدام این شغل رشد ۲۹.۹ درصدی داشته، درحالی که این عدد برای همه مشاغل به طور متوسط ۷.۸ درصد بوده است. در سال های آتی برای میزان استخدام این شغل رشد متوسطی پیش بینی شده است.

درآمد بینایی سنج

اطلاعات و آمار دقیقی از میزان درآمد بینایی سنج ها در کشور در دسترس نمی باشد. با توجه به روند رو به رشدی که این شغل در جامعه ما دارد، پیش بینی می شود میزان درآمد آنها نیز رو به رشد باشد. بینایی سنج هایی که در دفتر کار شخصی خود کار می کنند، با توجه به میزان مراجعه کننده ای که دارند، درآمدهای متفاوتی خواهند داشت. چون بینایی سنج با کسب مجوز امکان ساخت و فروش عینک های طبی را دارد، می تواند از این راه هم درآمد خوبی کسب کند.

درآمد بینایی سنج در برخی از کشورهای جهان

آمریکا – متوسط درآمد سالیانه بینایی سنج در سال۲۰۲۰، ۱۱۰۰۰۰ دلار می باشد.

استرالیا – متوسط درآمد سالیانه این شغل حدود ۵۷.۰۰۰ دلار آمریکا می باشد.

انگلستان – متوسط درآمد سالانه برای بینایی سنج های تازه کار بین ۲۶.۵۰۰ تا ۳۳.۰۰۰ دلار آمریکا و برای باتجربه ها بین ۳۹.۰۰۰ تا ۶۹.۵۰۰ دلار آمریکا می باشد. به طور کلی درآمد متوسط بینایی سنج در سال ۲۰۲۰، ۸۹۰۰۰ دلار آمریکا بوده است.

بازار کار و فرصت‌های شغلی

اگر به طور جدی تصمیم به تحصیل در رشته بینایی سنجی را دارید در رابطه با بازار کار و فرصت های شغلی این رشته لازم است بدانید که علاوه بر کشور های خارجی، رشته بینایی سنجی در کشور ایران نیز به لحاظ بازار کار در وضعیت مناسبی قرار دارد. به طوری که ۸۰% فارغ‌التحصیلان این رشته جذب بازار کار می شوند.

فارغ التحصیلان رشته بینایی سنجی با توجه به اینکه در زمینه های مربوط به عیوب انکساری به طور علمی و دانشگاهی تخصص دیده‌اند، این امکان را دارند تا به طور مستقل برای تاسیس مطب اقدام نمایند.پیشگیری از تنبلی چشم و همچنین امکان فعالیت به عنوان مشاور در زمینه هایی چون بهداشت چشم و مشکلات بینایی در محیط‌ های آموزشی،خدماتی و صنایع و همکاری با سازمان‌های دولتی و صنایع ،همکاری در در اورژانس امور استخدامی و نظامی و اخذ گواهی نامه رانندگی و خلبانی برای انجام کمک‌ های اولیه چشمی تا رسیدن بیمار به مراکز درمانی برای فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد.

توانمندی های‌ لازم‌

برای‌ موفقیتدر رشته‌ بینایی‌ سنجی‌ بدیهی است کسانی که دارای مشکلات و اختلالات بینایی واضحی هستند می توانند از همان اول به بینایی سنج مراجعه نمایند و اجازه دهند که مشکل آنها توسط اپتومتریست بررسی و حل گردد و در صورتی که اپتومتریست تشخیص داد که نیازمند خدمات پزشکی هستند آنها را به پزشک مربوطه ارجاع دهد وکسانیکه اختلالات و بیماریهای چشمی واضحی دارند می توانند از همان ابتدا به چشم پزشک مراجعه نمایند.

در هر صورت به هر کدام از این دو گروه متخصصین که مراجعه نمایید باید اطمینان یابید که یک معاینه کامل چشمی از شما بعمل می آید.

گروه تجربی/فوریّت های پزشکی

آینده شغلی

رییس مرکز مدیریت و فوریت‌های پزشکی کشور گفت: آینده کاری تمام فارغ‌التحصیلان رشته فوریت‌های پزشکی به طور کامل تضمین شده است.

دکتر غلامرضا معصومی با اشاره به اینکه علی‌رغم تمام بهبودهایی که در حوزه امور مالی کارمندان بهداشت و درمان شاهد بودیم اما کادر فوریت‌های پزشکی پایین‌ترین سطوح مالی سلامت را دارا هستند، تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده کارانه به پرسنل فوریت‌های پزشکی در ارتباط با انتقال رایگان بیمار توسط مأموران اورژانس ۱۱۵احتصاص می‌یابد.

وی به راه‌اندازی مقطع کاردانی فوریت‌های پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی از سال ۷۹تا ۸۰اشاره کرد و گفت: این رشته از سال ۸۵در چهار دانشکده فوریت پزشکی کشور ایجاد که هم‌اکنون شاهد تربیت دانشجویان فوریت‌های پزشکی در ۳۸دانشگاه کشور هستیم.

وی افزود: با وجود اینکه در یک محدوده زمانی قرار شد که مقطع کاردانی فوریت‌های پزشکی از دانشگاه‌های تیپ یک کشور حذف شود اما این طرح با پیگیری از سوی وزارت بهداشت، منتفی و هم‌اکنون در دانشگاه‌ علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و اصفهان این مقطع از رشته وجود دارد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور از راه‌اندازی مقطع کارشناسی ناپیوسته فوریت‌های پزشکی از سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: در گذشته افرادی که قصد تحصیل در رشته‌های فوریت پزشکی را به دلیل اینکه احساس می‌کردند راه تحصیل در مقاطع عالیه این رشته باز نیست از انتخاب آن صرف نظر می کردند در صورتی که فرایند آموزشی رشته‌های وابسته به فوریت‌های پزشکی بن‌بست‌دار نیست.

وی همچنین از راه‌اندازی مقطع phd رشته فوریت‌های پزشکی از چند سال قبل در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و افزود: مقطع phd رشته سلامت در بلایا از سه سال پیش در کشور راه‌اندازی شده است.

رشته های مشابه در خارج از کشور

رشته مشابه در خارج از کشور وجود دارد به عنوان مثال : در ایلات متحده آمریکا ، به این گروهها تکنسین فوریتهای پزشکی (Emergency Medical Technician) اتلاق می شود که در سه مقطع پایه (EMT Basic) شده برای این رشته در ایران در حد EMT Intermediate می باشد.

توانایی‌های لازم و قابل توصیه

رشته فوریت‌های پزشکی به صورت نیمه‌متمرکز دانشجو می‌پذیرد و داوطلبان پس از قبولی در آزمون علمی باید در آزمون حضوری این رشته نیز شرکت کنند و در صورت داشتن توانایی‌های روحی لازم از قبیل انضباط‌پذیری، گذشت و ایثار، اعتماد به نفس و آمادگی فعالیت در شرایط سخت و همچنین آمادگی جسمی کامل مانند عدم ابتلا به بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج مثل دیابت، فشار خون، آسم، نارسایی کلیه، بیماری‌های پیشرفته قلبی ، صرع و بیماری‌های روانی در این رشته پذیرفته می‌شوند.

گفتنی است که در رشته فوریت‌های پزشکی داشتن قدرت بینایی خوب، مهارت‌های بدنی، روانی کلام و حداقل قد ۱۷۰سانتی‌متر برای امدادرسانی سریع و صحیح ضروری است. در ضمن این رشته تنها از بین داوطلبان مرد دانشجو می‌پذیرد.

موقعیت شغلی در ایران

دانش‌آموختگان این رشته می‌توانند در مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی در سراسر کشور، آمبولانس‌های خصوصی یا در سازمان‌های مشابه فعالیت کنند.

گزارش از محمد رمضانی


کد خبرنگار : 91