تاریخ : 1400,شنبه 02 مرداد12:39
کد خبر : 402629 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

سئو داخلی چیست؟ چه تکنیک‌هایی برای این روش بهینه‌سازی می‌بایست رعایت شود؟

بله درست حدس زدید سئو خارجی هم مجموعه از فعالیت های بهینه سازی است که در سایت های دیگران (به غیر از سایت خودمان) انجام می شود. در فصل ششم در مورد سئو خارجی و بک لینک سازی صحبت خواهیم کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، تولید محتوا نیمی از سئو داخلی محسوب می شود و در واقع نیم دیگر سئو داخلی را بخش فنی سایت یا در اصطلاح سئو تکلینکال به همراه برخی موارد دیگر تشکیل می دهد. اما الان اجازه دهید با یک تعریف کلی از سئو داخلی به سراغ سئو محتوا برویم. با ما همراه باشید.

سئو داخلی چیست؟ چه تکنیک‌هایی برای این روش بهینه‌سازی می‌بایست رعایت شود؟

سئو داخلی یا on page seo چیست؟

سئو داخلی به زبان ساده به مجموعه ای از فعالیت های بهینه سازی سایت برای موتور های جست و جو گفته می شود که در سایت خودمان انجام می شود. با این وجود احتمالا سئو خارجی را بتوانید معنی کنید.

بله درست حدس زدید سئو خارجی هم مجموعه از فعالیت های بهینه سازی است که در سایت های دیگران (به غیر از سایت خودمان) انجام می شود. در فصل ششم در مورد سئو خارجی و بک لینک سازی صحبت خواهیم کرد.

در سئو داخلی، ما دو بخش اساسی به نام تکنیکال و محتوا را در پی خواهیم داشت. علاوه بر این بخش ها، بهنیه سازی تصاویر و.. نیز وجود دارند اما اصلی ترین بخش ها را می توان محتوا و تکنیکال دانست.

در سئو محتوا که در ادامه به صورت کامل توضیح خواهیم داد، سعی میکنیم بر اساس تحقیق کلمات کلیدی که انجام دادیم، محتوایی کاربر پسند و مناسب برای موتور های جست و جو و کاربران تولید کنیم.

همچنین در بخش بعدی یعنی سئو تکنیکال کارهای فنی سایت برای بهینه شدن را انجام خواهیم داد. کارهایی همچون نقشه سایت، فایل robot.txt و دیتا استراکچر ها را انجام خواهیم داد.

درواقع بهتر است بگوییم مبحث سئو داخلی گسترده تر از مباحثی است که تا کنون اموخته اید.

محتوای خود را تولید کنید

از کلیدواژه هایی که استخراج کرده اید استفاده کنید

پس از اینکه کلمات کلیدی خود را پیدا کردید و یک لیست بلند آن ها را جمع آوری کردید، لازم است براساس تشابه موضوع و همچنین بر اساس هدف از جست و جوی کاربر نیز آن ها را دسته بندی کنید.

اگر قبلا این کار را انجام نداید از صفحه سرپ استفاده کنید. تک تک کلمات خود را در گوگل جست و جو کنید. هنگامی که این کار را انجام داید، باید طبق پاسخی که به این سوالات می دهید آن ها را دسته بندی کنید :

  1. پاسخ این کوئری، بیشتر تصاویر یا ویدئو یا متن است ؟
  2. آیا مطالب بلند هستند یا کوتاه یا متوسط ؟
  3. قالب محتوا به چه صورت است ؟ بولت پوینت ؟ لیست ؟ یا پاراگراف؟

بعد از اینکه محتوای سرپ (صفحه نتایج گوگل) را بررسی کردید از خود بپرسید چه ارزش افزوده ای متوانم در محتوا داشته باشم که مرا متمایز کند؟

اگر مطالق این موراد حرکت کنید نتیجه، محتوایی خواهد بود که کاربران شما آن را دوست خواهند داشت. اگر الگوریتم رنک برین را به یاد داشته باشید حتما می دانید رضایت کاربر تا چه حد می تواند در رتبه بندی دخیل باشد. به همین دلیل به هیچ وجه از تکنیک های کم ارزش محتوا برای رتبه بندی صفحه استفاده نکنید.

تکنیک های کم ارزش یا به عبارتی بی ارزش محتوا

بسیاری از وبمستران به اشتباه، محتوایی را با تکنیک های بی ارزش و مضر، تولید می کنند تا سریع تر به رتبه بندی برسند. ممکن است شما نیز بخواهید با این تکنیک ها سریع به صفحه اول گوگل ارتقا یابید. اما بیاید مرور کنیم هدف از رتبه بندی چیست؟

رتبه بندی گوگل در جهت ارائه بهترین پاسخ به کاربر انجام می شود. یعنی گوگل سعی دارد محتوایی را اول از همه پیشنهاد دهد که بسیار با ارزش و برای کاربر مفید است.

گوگل چگونه تشخیص می دهد یک محتوا برای کاربر مفید بوده است یا نه ؟

امیدوارم فراموش نکرده باشید، رنک برین و تعامل کاربران

بنابراین متوجه شده اید که محتوایی که از تکنیک های کلاه سیاه در آن استفاده شده است، ثباتی در جایگاه خود نخواهد داشت و بسیار سریع افت خواهد کرد. ما در فصل دوم برخی از این تکنیک های بی ارزش را معرفی کردیم با این وجود در ادامه نیز برایتان یاداوری خواهیم کرد تا از آن ها به شدت اجتناب کنید.

محتوای تکراری، بی کیفیت و کوتاه

قبل از اینکه گوگل در سال 2011 الگوریتم پاندای خود را بروز رسانی کند، بسیاری از وبمستران از این ترفند برای رسیدن به رتبه یک استفاده می کردند. آن ها برای یک موضوع با چند کلمه کلیدی صفحاتی می ساختند و محتوای تکراری و بی ارزش در هرکدام از آن ها قرار می داند.

به طور مثال برای لباس عروس، چندین صفحه با کلمات کلیدی لباس تور عروس، تور عروس، لباس تور می ساختند و برای هرکدام از ان ها محتوایی یکسان قرار می دادن تا مجموعه کاربران ورودی برای هر صفحه، بازدید روزانه سایت را افزایش دهد.

اما گوگل بسیار سریع این موضوع را پیگیری کرد و با بروز رسانی الگوریتم پاندا که وظیفه شناسایی صفحات بی ارزش و جریمه آن ها را داشت، محتوا های جامع تر و مفید تر را به لینک های اول ارتقا داد.

امروزه این تکنیک، یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه به شمار می آید.

پوشاندن یا Cloaking

یکی دیگر از اشتباهات رایجی که ممکن است در هنگام تولید محتوا آن را انجام دهید این است در میان محتوا، مواردی را نگارش کنید که از دید کاربر قابل مشاهده نیست اما موتور های جست و جو می توانند آن را تشخیص دهند.

گوگل درباره شیوه Cloaking می گوید : هرمحتوایی که برای کاربر نشان داده می شود، باید به موتور های جست و جو نیز نشان داده شود. یا به عبارتی محتوای کاربر و محتوای ربات ها یکسان باشد. بنابراین استفاده از این تکنیک می تواند یکی از شیوه های سئو کلاه سیاه محسوب شود.

کیورد استافینگ یا استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی

ممکن است بخواهید همانند قبل، در محتوا چندین بار کلمه کلیدی را تکرار کنید. تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در متن که به آن کیوورد استافینگ می گویند، به دلیل اینکه به متن حالتی غیرطبیعی می دهد و کاربر را اذیت می کند، جزو تکنیک های کلاه سیاه محسوب می شود.

اگرچه لازم است به میزان لازم کلمه شاخص و مد نظر خود را تکرار کنید، اما به یاد داشته باشید گوگل بر اساس چگالی کلمات کلیدی متوجه خواهد شد که استفاده شما از کلمات بیش از حد انتظار بوده است.

تولید محتوای خودکار با نرم افزار ها

بدترین محتوایی که می توانید فکرش را بکنید، دقیقا محتوایی است که به صورت خودکار تولید شده است. این محتوا به دلیل اینکه قصد دارد گوگل را فریب دهد، با مجازات بزرگ تری نیز همراه است.

برخی از نرم افزار های تولید کننده محتوای به صورت خودکار، به این شکل عمل می کنند که برخی از کلمات را در محتوا تغیر می دهند یا در اصطلاح content spinning انجام می دهند تا محتوایی در ظاهر متفاوت ایجاد کنند.

بهتر است بدانید چنین تکنیک خلافی از چشم گوگل دور نخواهد ماند و گوگل بسیار سریع متوجه تقلب و فریب خواهد شد و مجازاتی مانند اسپم شده صفحه، کلمه کلیدی یا حتی دامنه را در پی خواهد داشت.

فرمول ساخت محتوا بدون استفاده از تکنیک های کلاه سیاه

تمامی مواردی که خواندید، تکنیک های کلاه سیاه سئو به حساب می آید و آنجام آن ها نه تنها فایده ای برای شما ندارد، بلکه باعث جرمیه شدن سایت نیز می شود.

شاید تولید محتوا را بسیار سخت بدایند در حالی که اینطور نیست و گوگل هیچ چیز مخفی برای محتوای نمونه ندارد. بنابراین هر کلمه ای که می خواهید برای آن محتوا تولید کنید، جست و جو کنید ؛ گوگل بهترین نتایج را بین 3 لینک اول به کاربر نشان می دهد، کافیست این نمونه ها را آنالیز کنید.

برای اینکار از این فرمول ساده استفاده کنید :

  1. کلمه کلیدی مورد نظر خود را جست و جو کنید
  2. مشخص کنید کدام صفحات برای این عبارت یا کلمه رتبه ی بالایی دارند
  3. مشخص کنید صفحات بالا (top site) از چه ویژگی هایی برخوردارند
  4. محتوایی بهتر از آن ها بنویسید (:

پاداش گوگل برای محتوای 10 برابر بهتر

اگر از فرمول بالا استفاده کنید و سعی کنید محتوای شما، 10 برابر بهتر از محتوای صفحه اول گوگل باشد، گوگل به شما پاداش خواهد داد. مهم تر از آن لینک هایی است که کاربران خودشان به صفحه شما خواهند داد.

مسلما تولید محتوایی 10 برابر بهتر از محتوای اول، کار بسیار سختی است زیرا صفحه اول برای اول شدن محتوایی بهتر از سایت دوم تولید کرده است و به همین ترتیب ادامه یافته است. اما انچه که می تواند انگیزه لازم برای این کار را در شما تقویت کند، حجم زیادی از ترافیک است که به صورت ارگانیک برای شما ایجاد خواهد شد.

چه تعداد کلمه باید بنویسیم؟

هیچ فرمول خاصی یا مقدار مشخصی برای میزان کلمه محتوا وجود ندارد. ممکن است بتوانید محتوایی درجه یک اما 400 کلمه تولید کنید، با این حال دریغ نکنید و همین کار را انجام دهید. در برخی موارد نیز ممکن است لازم باشد برای کلمه مورد نظر 2000 کلمه بنویسید، که این کار را باید انجام دهید.

درواقع هدف، تولید محتوایی است که کاربر صد در صد از آن راضی باشد و برای او مفید واقع شده باشد حال می خواهد 400 کلمه باشد یا 2000 کلمه

NAP برای محتوای وبسایت های محلی

قبل تر با کلمات کلیدی لوکال آشنا شدید و تفاوت آن ها با مشاغلی که نیاز به حضور فزیکی ندارند را درک کردید.

حال برای تولید محتوای این وبسایت ها، نیاز است تا 3 معیار اصلی یعنی نام (Name) آدرس (Address) و شماره تماس (Phone number) را در محتوا های سایت قرار دهید.

همانطور که NAP را در قسمت فوتر سایت و صفحه تماس با قرار داده اید، لازم است آن ها را در انتهای محتوای خود نیز به کار بگیرید.

سئوی محلی، ملی یا بین المللی؟

در هنگام تولید محتوا، اینکه بدانید محصولات یا خدمات شما برای چه مناطقی مورد استفاده است و کاربر از کجا وارد وبسایت شما می شود، برای بهینه سازی محتوا بسار کارامد است.

این تشخیص سخت نیست کافیست بدانید مشتریان و بازدید کنندگانی که می خواهید برای وبسایت خود جذب کنید، از کجا وارد وبسایت شما می شوند.

برای مثال یک رستوران نیازمند بازدید کنندگانی است که در آن منطقه ساکن هستند یا می خواهند به آن جا بروند. local)

درحالی که خدمات سئو سایت سئوکار برای تمامی ایرانیان امکان پذیر است. nation)

و در مثال بعدی محصولات مایکروسافت را فرض کنید که در سراسر جهان به فروش می رسند و مردم از همه جا به آن سایت مراجعه می کنند. international)


کد خبرنگار : 16