تاریخ : 1400,یکشنبه 03 مرداد18:32
کد خبر : 402836 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

تولید مقالات علمی؛ یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشور

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تولید مقالات علمی یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشور است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حمایت دانشگاه از شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری متصدی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان کشور است.

او افزود: در سال گذشته حدود ۸ میلیارد تومان از طرف دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور به شرکت‌های دانش بنیان و مراکز نوآوری درون دانشگاهی کمک شده است.

صالحی عمران تصریح کرد: مراکز نوآوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای شرایط مناسبی را جهت مستقر شدن شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کرده است تا بتوانیم آن‌ها را به نحو احسنی حمایت کنیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: این موضوع قبلا در دانشگاه فنی و حرفه‌ای خیلی مرسوم نبوده است؛ چرا که پایه آن مبتنی بر دانش نبوده و مسیر شرکت‌ها به جای دانش بنیان مهارت بنیان بوده است.

صالحی عمران تاکید کرد: با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌کنیم و امیدواریم این حمایت‌ها باعث تولید و توجه به آن‌ها شوند تا به اینصورت شرکت‌های دانش بنیان قدمی در راستای اقتصاد آموزش عالی و تولید ناخالص ملی بردارند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه یافتگی در کشور تولید مقالات علمی است و احتمال دارد که از منظر فناوری نواقصی وجود داشته باشد. بعد از انقلاب اسلامی نیرو‌های فارغ التحصیل انسانی خوبی تربیت کرده ایم و جزو کشور‌هایی هستیم که در این حوزه توانسته ایم زمینه را برای جهش آماده کنیم.

او افزود: بحث اصلی این است که تا چه میزان انسان‌های علمی در راس امور هستند و در سیاست، اقتصاد، بهداشت و ... فعالیت می‌کنند. باید گفت که انسان‌های علمی به هیچ عنوان در کشور حاکمیت ندارند؛ با تغییر دولت‌ها نگرش‌های سیاسی هم تغییر می‌کند، در واقع بحث‌های حاشیه‌ای و بحث‌های غیر علمی در سازو کار توسعه دخالت می‌کنند و باعث عقب ماندگی کشور خواهد شد.

صالحی عمران تصریح کرد: پژوهش و فناوری هیچوقت از هم جدا نبوده و نباید به فراموشی سپرده شود. چرا که ما دو واژه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای داریم، تکنیکال (technical) به معنای فنی و وکیشنال (vocational) به معنای حرفه ای. از این دو واژه ماموریت‌های این دانشگاه را می‌توان استخراج کرد لذا درمیابیم که این دانشگاه برای چه ماموریت‌هایی آمده و چه باید کرد. همچنین، وضعیت موجود و مطلوب تکنیکال و وکیشنال را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. این دو واژه کلیدواژه‌های مهمی هستند و ضرورت‌های پژوهشی در این دانشگاه را توجهیه می‌کنند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: من معتقدم در دانشگاه‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و مراکزی که در دنیا آموزش‌های مهارتی را می‌دهند، پژوهش‌ها معنا‌های خاصی پیدا می‌کند. این معنا‌ها را می‌شود از این دو واژه استخراج کرد و می‌توانند به عنوان کلیدواژه‌های خوبی در سیاست گذاری‌های کلان و خرد پژوهشی راهنما باشند.


کد خبرنگار : 91