تاریخ : 1400,دوشنبه 04 مرداد12:12
کد خبر : 402876 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

معرفی رشته‌های دانشگاهی/ بخش سیزدهم

بازار کار و آینده شغلی رشته‌های «تاریخ» و «تربیت بدنی»

تلقی سنتی از رشته تاریخ این است که فارغ التحصیلان این رشته ضرورتاً باید دبیر شوند و در غیر این صورت هیچ شغلی در ارتباط با رشته تحصیلی خود پیدا نمی کند. در حالی که زمینه اشتغال فارغ التحصیلان تاریخ در کشور ما بسیار زیاد است. چون ما امروزه سازمانهای بسیار متنوعی داریم و هر کدام از این سازمانها انبوهی از اسناد فهرست نشده و شناسایی نشده دارند؛ کاری که در حیطه دانش یک فارغ التحصیل تاریخ است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری ۱۴۰۰ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

گروه انسانی/تاریخ

آینده شغلی و بازار کار

تلقی سنتی از رشته تاریخ این است که فارغ التحصیلان این رشته ضرورتاً باید دبیر شوند و در غیر این صورت هیچ شغلی در ارتباط با رشته تحصیلی خود پیدا نمی کند. در حالی که زمینه اشتغال فارغ التحصیلان تاریخ در کشور ما بسیار زیاد است. چون ما امروزه سازمانهای بسیار متنوعی داریم و هر کدام از این سازمانها انبوهی از اسناد فهرست نشده و شناسایی نشده دارند؛ کاری که در حیطه دانش یک فارغ التحصیل تاریخ است.

علاوه بر آن، مراکز پژوهشی ما می توانند در سطوح مختلف (از نوشتن مقاله گرفته تا شرکت در طرح های کلان ملی – پژوهشی) از فارغ التحصیل تاریخ استفاده کنند. براساس آخرین برنامه تدوین شده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، قرار است از فارغ التحصیلان دوره کارشناسی تاریخ در وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور خارجه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان موزه ها، مراکز اسناد ملی و صدا و سیما برای بررسی مسائل تحقیقی تاریخ در حد تحقیقات بین المللی استفاده شود.

صدا و سیما برای به تصویر کشاندن حوادث و وقایع گذشته، نهضت ها و مقاومت های مردمی و بررسی شخصیت های علمی، فرهنگی و سیاسی نیاز به حضور فعال فارغ التحصیلان تاریخ دارد، افرادی که می توانند جامعه را با فرهنگ و تمدن گذشته خویش پیوند زنند و از گرایش آن به سمت فرهنگ دیگر کشورها جلوگیری کنند.

حضور فارغ التحصیل این رشته در وزرات امور خارجه نیز از این جهت مهم است که برای برقراری ارتباط با کشورها باید پیشینه آنها در قالب قراردادها و پیمان ها اعم از سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد، کاری که در حیطه اطلاعات یک فارغ التحصیل تاریخ است. همچنین بررسی تاریخ از موضوعات اصلی مطبوعات و نشریات جهت بالا بردن فهم و درک جامعه است.

چون جامعه ای که از حیات گذشته در ابعاد مختلف بیگانه باشد، هرگز فهم درستی از حال و برنامه منسجمی برای آینده نخواهد داشت و بالاخره پس از انقلاب بسیاری از مؤسسات و سازمانها مثل سازمان اسناد انقلاب اسلامی، بنیاد تاریخ، میراث فرهنگی، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل آرشیو و اسناد ریاست جمهوری، پژوهشگاه تاریخ معاصر و ابسته به بنیاد مستضعفان و سازمان اسناد ملی با تأسیس پژوهشگاه یا اداره و واحد تاریخ به تدوین، تألیف و نگهداری اسناد تاریخی مشغول هستند و در نتیجه نیاز به فارغ التحصیل رشته تاریخ دارند.

البته استادان و کارشناسان این رشته معتقدند که فارغ التحصیلان تاریخ در یک جامعه توسعه یافته می توانند جایگاه واقعی خویش را بیابند چون رشته تاریخ از لوازم توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است و فارغ التحصیل توانای تاریخ می تواند در برنامه ریزی های کلان نقش بسیار مهم و مؤثری داشته باشد.

توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه

دانشجوی تاریخ یا به عبارتی یک مورخ باید نظم و دقت فراوان و توان به تصویر و نقد کشیدن وقایع تاریخی را داشته باشد. در ضمن چون تاریخ علمی بسیار وسیع و گسترده است، مورخ یا باید اطلاعات وسیعی از دیگر رشته های دانشگاهی و علمی داشته باشد یا این که از نتایج تحقیق دیگر محققان اجتماعی استفاده کند.

برای نمونه می توانیم به عصر صفوی اشاره کنیم اگر در عصر صفوی یک مورخ درباری به نام اسکندر منشی صاحب عالم آرای عباسی داریم که به جامعه توجه چندانی نداشته و عمدتاً به مسائل درباری پرداخته است، یک فرد فرانسوی به نام شاردن هست که تحقیقاتی انجام داده است.

کار این فرانسوی تاریخ نیست بلکه سفرنامه نویسی است اما وی دقیقاً تاریخ جامعه ایران را نشان داده است و مثلاً شهر اصفهان را آن طور که هست، از لحاظ روانشناسی اجتماعی، فردی و موارد دیگر معرفی کرده و حتی جزئیاتی از زندگی روزانه آنان را فاش ساخته است.

پایه علم تاریخ، فلسفه، زمین آن جغرافیا، دیوارهای آن جامعه شناسی، اقتصاد، سیاست و فرهنگ است و دانشجوی تاریخ باید با این علوم آشنا باشد و از نتایج آنها بهره ببرد.

گروه تجربی/تربیت بدنی

آینده شغلی و بازار کار

طول دوره تحصیل در گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی در مقطع کارشناسی حدود ۴تا ۶سال است و تمامی دروس در ۸ ترم برنامه ریزی شده که دروس نظری ۱۷ساعت ، دروس عملی ۲۴ساعت و کارورزی ۵۱ ساعت می باشد. تعداد کل واحدهای درسی رشته آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی شامل ۱۴۲ واحد درسی است که ۲۳ واحد آن مربوط به دروس عمومی ،  ۶۱واحد دروس اصلی ، ۵۰واحد دروس تخصصی و۸  واحدنیز به دروس اختیاریاختصاص دارد.

فارغ التحصیلان پس از اتمام تحصیلات خود در این گرایش می توانند به عنوان مربی دوره های پیش دبستانی ، مدیریت مدارس ابتدائی ، آموزگار مدارس ابتدایی ، مربی کاروزی دانشجویان تربیت معلم ، کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، کارشناس آموزش و برنامه ریزی سازمان بهزیستی ، تدریس در مدارس کودکان استثنائی و … مشغول به کار شوند.

” بازار کار گرایش تکنولوژی آموزشی “

گرایش تکنولوژی آموزشی با طراحی و نظریات دقیق به معلمان آموزش می دهد که چگونه به معلمانی کاردان و ماهر تبدیل شوند و چگونه شیوه تدریس خود را به دانش آموزان بر پایه ی دوران رشد و یادگیری آن ها استوار نمایند و به نوعی به مسئولان آموزش و پرورش نحوه تدوین کتاب های درسی و آموزشی را توضیح می دهد.

در رابطه با بازارکار و آینده شغلی این گرایش لازم است بدانید به دلیل اینکه هنوز این نوع نگرش آموزشی در کشور ما جا نیوفتاده است فارغ التحصیلان این گرایش جذب مدارس غیرانتفاعی می شوند و کار آیی این مدارس را افزایش می دهند. همچنین برخی نیز به سمت فعالیت در وزارت ارشاد یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رو می آورند.

” بازار کار گرایش مدیریت و برنامه ریزی “

گرایش مدیریت و برنامه ریزی یک رشته ی میان رشته ای است که ترکیبی از رشته هایی چون جامعه شناسی ، روانشناسی ، فلسفه ، مدیریت و امار و … می باشد. هدف از ارائه این گرایش به وجود آوردن فرصت های یادگیری و تربیت نیروی انسانی ماهر برای توسعه ی اقتصادی در کشور است. در این گرایش به طور کلی به تمام مباحث یادگیری ، تغییرات در یادگیرنده و ارزیابی آن ، ارائه مشاوره و برنامه ریزی های آموزشی ، مدیریت بر انجام برنامه ریزی های آموزشی و …پرداخته می شود.

این گرایش بازار کار مناسبی دارد و فارغ التحصیلان این گرایش می توانند جذب آموزش و پرورش شوند و یا در سازمان‌ های دولتی از جمله سازمان‌ های مدیریت و برنامه‌ریزی و برنامه‌ و بودجه فعالیت نمایند.همچنین امکان تاسیس آموزشکده های درسی نیز برای کارشناسان این رشته وجود دارد.

” بازار کار گرایش کودکان و دانش آموزان استثنایی “

کودکان استثنایی به ۵ گروه عقب مانده ذهنی و معلول جسمی ، ناشنوا ، نیمه شنوا، نابینا و نیمه بینا و تیزهوش تقسیم می شوند که هر کدام از این گروه ها شرایط خاصی برای آموزش دارند و نمی توان از یک روش برای تعلیم آنان استفاده نمود. فراهم نمودن این امکانات و فرصت های آموزشی برای این کودکان بر عهده ی فارغ التحصیلان این گرایش می باشد.

فارغ التحصیلان این گرایش پس از اتمام تحصیلات خود می توانند در مدارس دانش‌آموزان استثنایی ، مراکز نگهداری کودکان عقب‌مانده ذهنی به عنوان مربی فعالیت نمایند و یا می توانند در وزارت آموزش و پرورش و یا سازمان بهزیستی برای تشخیص کودکان عقب مانده ذهنی استخدام شوند.

توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه

دانشجوی این رشته باید خلاق بوده تا بتواند ابزار آفرین و راه آفرین باشد در حال حاضر نیز می بینیم که دانشجویان توانمند این رشته گاه با وسایل بسیار ابتدایی چیزهای جدید و جالبی خلق می کنند.از سوی دیگر دانشجوی این رشته باید حس هنری داشته باشد . دانشجوی تکنولوژی آموزشی اگر هدفش ورود به آموزش و پرورش است نباید ایده آل گرا باشد چون هنوز تفکر تکنولوژی آموزشی در آموزش و پرورش جا نیافتاده است و فارغ التحصیلان این رشته نباید انتظار داشته باشند که آموخته های خود را خیلی راحت و بدون هیچ مقاومتی در محیط آموزشی پیاده کنند.

در ضمن دانشجوی رشته علوم تربیتی باید قوی و محکم باشد و از روبرو شدن با مشکلات و سختی ها نترسد و مطمئن باشد که به مرور می توان ذهنیت ها را عوض کرد و مشکلات را حل نمود .

برای تحصیل در گرایش کودکان استثنایی باید به این نکته بسیار مهم توجه داشت که داوطلب این رشته باید از حوصله و گذشت فراوان برخوردار باشد و نسبت به این کودکان علاقمند و واقع بین باشد.


کد خبرنگار : 91