تاریخ : 1400,سه شنبه 05 مرداد12:25
کد خبر : 402980 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

معرفی رشته‌های دانشگاهی/ بخش چهاردهم

بازار کار و آینده شغلی رشته‌های «اقتصاد» و «آمار»

آینده شغلی رشته اقتصاد با توجه به نوع نگرش بانک ها به مقوله اقتصاد، بستگی به فعالیتهای بانکی کشور دارد. به قدری اقتصاد برای بانک ها اهمیت دارد که بعضی از بانک ها با یدک کشیدن نام اقتصاد برای خود برندینگ ایجاد کرده اند. بانک هایی مانند بانک اقتصاد نوین و بانک مهر اقتصاد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری ۱۴۰۰ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

گروه ریاضی/علوم اقتصاد

موقعیت شغلی در ایران

دانشجویان دوره کارشناسی اقتصاد بیشتر اطلاعات اولیه و پایه را مطالعه می‌کنند در نتیجه نباید انتظار داشته باشند که پس از فارغ‌التحصیلی به طور تخصصی و کاربردی فعالیت نمایند مگر دانشجویانی که خودشان مطالعه و فعالیت بیشتری داشته و تئوری‌هایی را که مطالعه می‌کنند, به کار نیز می‌گیرند. یعنی می‌توانند مدلهای اقتصادی نوشته, تجزیه و تحلیل کرده و پیشنهادهای تازه‌ای برای رفع مشکلات اقتصادی مؤسسه و سازمان‌های مختلف ارائه دهند.

البته این به آن معنا نیست که در حال حاضر فارغ‌التحصیلان این رشته بازار کار ندارند بلکه می‌توانند در بخش‌های مختلف وزارت اقتصاد مثل بخش مالیات, وزارت صنایع, سازمان برنامه و بودجه, بانک مرکزی و مرکز آمار فعالیت کنند و مهمتر از همه اینکه حتی اگر فارغ‌‌التحصیلان اقتصاد در رشته تخصصی خود فعالیت نکنند, به دلیل داشتن ذهنی باز و تحلیل‌گر و آشنایی صحیح با مسائل و مباحث اقتصادی, نگاه کارشناسانه‌ای نسبت به جامعه و پیرامون خود دارند و می‌توانند در هر شغلی موفق و کارآمد باشند.

رشته علوم اقتصادی مجموعه دانشهای مربوط به اقتصاد را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. این مجموعه که حاصل سلسله ای از اندیشه ها و تفکرات است با محور قرار دادن بررسی منابع کمیاب و تلاش برای استفاده بهینه از منابع محدود طبیعی و همچنین نیروی کار انسانی در پی آن است تا با چیدن دقیق اجزا و عناصر گوناگون اقتصادی در کنار یکدیگر از منابع کمیاب یاد شده به گونه ای استفاده نماید که بیشترین میزان ممکن از خواسته های انسانی، تأمین گردد.

بدین ترتیب گرایشهای مختلفی در رشته علوم اقتصادی به وجود آمده است که یکی از آنها گرایش اقتصاد حمل و نقل می باشد. هدف از تأسیس چنین گرایشی آشنا نمودن دانشجویان با مفاهیم و ویژگیهای اقتصادی حمل و نقل، روشهای حمل و نقل سنتی و مدرن، انتخاب وسیله، ارزیابی خدمات حمل و نقل، ارزشیابی طرحها و پروژه های حمل و نقل و مواردی دیگر از این نوع و بررسی نظریه های گوناگون ارائه شده در زمینه ارتباطی حمل و نقل و توسعه اقتصادی است.

آینده شغلی رشته اقتصاد با توجه به نوع نگرش بانک ها به مقوله اقتصاد، بستگی به فعالیتهای بانکی کشور دارد. به قدری اقتصاد برای بانک ها اهمیت دارد که بعضی از بانک ها با یدک کشیدن نام اقتصاد برای خود برندینگ ایجاد کرده اند. بانک هایی مانند بانک اقتصاد نوین و بانک مهر اقتصاد.

نکته مهم در مورد بازار کار اقتصاد این است که این رشته باعث ساختن ذهنی فعال و انتخابگر برای دانشجویان می شود و افراد فارغ التحصیل این رشته می توانند بجز موارد بالا به فکر چیدن تدارکات و ایجاد بنگاه­های خدماتی و بازرگانی شخصی باشند. در نهایت به عنوان یک جمع بندی می توان بازار کار این رشته را با توجه به مهارتهای آموخته شده نسبت به دیگر رشته های علوم انسانی دارای جایگاه والا دانست.

رسیدن به مشاغل بهتر در رشته اقتصاد و داشتن آینده شغلی روشن در رشته اقتصاد، مستلزم این است که با یک برنامه ریزی دقیق و کسب رتبه های برتر، تضمینی برای خود در بازار کا رایجاد کنید. به قطع یقین، قبولی در رشته اقتصاد و البته گرایشهای خوب آن در دانشگاههای خوب به خصوص دانشگاههای تهران، باعث می شود تا شما از همان زمان دانشجویی، وارد بازار کار شوید.

بازار کار رشته اقتصاد

متصدی بانک، کارشناس گمرک، مدیر مالی، تحلیلگر مالی، کارشناس امور مالیاتی، استاد دانشگاه، پژوهشگر، مدیر فروش، کارشناس/مدیر بازاریابی، کارشناس بیمه، کارشناس/مدیر خرید و تدارکات، کارشناس تحقیقات بازار، وزارت خانه ها و... .

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه

دانشجوی اقتصاد لازم است که به مباحث اجتماعی علاقه‌مند بوده و الفبای جامعه‌شناسی ، علوم سیاسی و روانشناسی را بداند چون اقتصاد یک حلقه از علوم اجتماعی است و زنجیره علوم اجتماعی نیز به هم مرتبط است.

دانشجوی اقتصاد باید در درس ریاضی قوی باشد و حتی لازم است دارای نگاهی تحلیل‌گر باشد تا هم در مطالعه دروس دانشگاهی مثل اقتصادسنجی و هم در بازار کار موفق باشد.

علاقه به جامعه و فعالیت‌های اجتماعی برای دانشجویان این رشته ضروری است. علم اقتصاد یکی از پایه‌های اصلی جامعه است و باید در ارتباط با موضوعات دیگر فرهنگی، سیاسی واجتماعی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. چرا که هر جامعه‌ای ویژگی‌های خاص خود را دارد و یک کارشناس اقتصاد باید بتواند اطلاعات علمی خود را با جامعه مورد نظر تطبیق دهد.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

در این رشته تا مقطع دکترا امکان ادامه تحصیل وجود دارد.

گروه ریاضی/آمار

بازار کار رشته آمار

هدف تربیت افرادی است که بتوانند:

الف ) به عنوان کارشناس آمار در سازمانها و ادارات به تجزیه و تحلیل اطلاعات آماری بپردازند.

ب ) تمام درسهای آمار و احتمال را در مدارس تدریس نمایند.

ج ) تحصیلات خود را در سطح کارشناسی ارشد و دکترا ادامه بدهند.

فارغ‌التحصیلان می‌توانند

الف ) در مسایل ساده آماری به منظور رفع نیاز موسسات صنعتی، اقتصادی، اجتماعی، کشاورزی، مراکز درمانی و غیره به مدلسازی بپردازند.

ب ) مفاهیم آماری را درک نموده و به تجزیه و تحلیل اطلاعات بپردازند.

ج ) با تحلیل اطلاعات به برنامه‌ریزی صحیح و علمی بپردازند.

د ) از بسته‌های آماری رایانه‌ای به منظور توصیف داده‌ها و انجام استنباط آماری استفاده نمایند.

ضعیت نیاز کشور به این رشته در حال حاضر

متاسفانه در کشور ما علم آمار و کاربردهای آن بخوبی معرفی نشده است و حتی مسؤولین نمی‌دانند که فارغ‌التحصیلان این رشته چه توانایی‌هایی دارند.

بیشتر سازمان‌های دولتی از آمار برای ارائه ارقام و اعدادی که مربوط به فعالیتهای واحدهایشان می‌شود، استفاده می‌کنند و چون این کار را چندان تخصصی نمی‌دانند به جای به کارگیری کارشناسان آمار از افرادی بهره می‌برند که آشنایی مختصری با این علم دارند. در حالی که اکثر برنامه‌ریزی‌های زیربنایی کشور را می‌توان با استفاده از روش‌های پیشرفته آمار انجام داد. اکثر فارغ‌التحصیلان رشته آمار در محیط کار از تخصصهای خود که در دوران تحصیل فرا گرفته‌اند، بهره نمی‌برند چرا که هنوز از آمار به عنوان یک ابزار قوی در تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده نمی‌شود

پیش بینی وضعیت آینده رشته در ایران

امروزه کارشناسان آمار در جهان و بخصوص در کشورهای صنعتی ، فرصت های شغلی بسیاری دارند و حیطه فعالیت آنها شامل تمامی علوم از جمله اقتصاد ، جامعه شناسی ، زیست شناسی، پزشکی ، فیزیک، شیمی، الکترونیک و عمران می شود.

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در سازمان برنامه و بودجه ، مرکز آمار ایران ، بانک ها ، ادارات بیمه ، مراکز صنعتی و کارخانجات ، واحدهای آماری? وزارتخانه های مختلف همچون کشاورزی، کار، بهداشت، اقتصاد و امور دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور و به طور کلی در هر مرکزی که نیاز به جمع آوری تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات دارد، مشغول به کار شوند.

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه

قوی بودن در علم ریاضی برای موفقیت در رشته آمار، امری ضروری است چون مباحثی که در علم آمار مطرح می‌شود با ریاضیات ارتباطی تنگاتنگ دارد. قدرت درک علمی مسایل آماری و تجزیه و تحلیل احتمالی مطالب نیز ضروری است.

علاوه بر دانشجویان، اساتید رشته آمار نیز معتقد هستند که دانشجویان این رشته باید در دروس ریاضی قوی باشند و حتی در یک نظرخواهی از ۱۲استاد رشته آمار دانشگاههای مختلف کشور، ۱۰تن از اساتید به اهمیت بسیار علم ریاضی در آمار اشاره کرده‌اند. دانشجوی این رشته باید توانایی و ابتکار در تجزیه و تحلیل و حل مسائل ریاضی داشته و به آموزش و یادگیری علوم کامپیوتر علاقه‌مند باشد.

وقتی می‌گوئیم که ریاضیات در این رشته حرف اول را می‌زند پس باید دانش‌آموزان قوی ریاضی فیزیک وارد این رشته بشوند. اما چون در نظام قدیم متوسطه ، آمار یکی از درسهای دانش‌آموزان علوم انسانی بوده است، دانش‌آموزان رشته ریاضی تصور می‌کنند که رشته آمار بیشتر به علوم انسانی برمی‌گردد و به همین دلیل هنگام پرکردن فرم انتخاب رشته، رشته آمار را به عنوان یکی از اولویت‌های آخر خود انتخاب می‌کنند.

همچنین از دیدگاه دانشجویان فوق علاقه‌ به رشته آمار، قدرت تجزیه و تحلیل خوب، صبر و حوصله، پشتکار و تلاش،‌ آشنایی با کامپیوتر و علاقه به تحقیق و پژوهش برای دانشجویان این رشته ضروری است.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

این رشته تا مقطع دکترا تدریس می‌شود. در دوره کارشناسی ارشد ۳۲ واحد تخصصی را می‌گذراند و در دوره دکترا ۲۴ واحد درسی اختصاصی و ۲۴ واحد رساله دکتری را می‌گذراند.

گرایشهای مختلف رشته آمار در مقطع کارشناسی ارشد

آمار ریاضی، آمار حیاتی، آمار بیمه، آمار و کاربرد آن در اقتصاد و علوم اجتماعی . در مقطع دکتری: آمار ریاضی و آمار حیاتی.

گزارش از محمد رمضانی


کد خبرنگار : 91