تاریخ : 1400,چهارشنبه 06 مرداد16:45
کد خبر : 403112 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

آنتونوف:‌ روسیه و آمریکا در افغانستان منافع مشترک دارند

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا گفت: منافع روسیه و آمریکا در افغانستان بسیار به هم نزدیک هستند. با توجه به وخامت اوضاع در این کشور مهم است که روند حقیقی گفتگوها بین کابل و طالبان اجرا شود و یک ائتلاف جدید برای یک دولت انتقالی در افغانستان شکل بگیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل ازایسنا، به نقل از اسپوتنیک، وی ادامه داد: روسیه به دنبال میزبانی یک نشست دیگر برای تروئیکای گسترش یافته درباره افغانستان با حضور کشورهای عضو و اپوزیسیون مسلح افغانستان است.

سفیر روسیه در آمریکا ادامه داد: ما به دنبال برگزاری یک نشست دیگر هستیم تا در یک محیط سازنده به بررسی جنبه‌های مختلف دولت آینده افغانستان بپردازیم. مهم است که نیروهای سیاسی افغانستان با این مساله بدون فشار خارجی موافقت کنند.

آنتونوف افزود:‌ مسکو و واشنگتن یک گفتگوی واقعی را درباره افغانستان حفظ کرده‌اند که هدفش دستیابی به سازش مجدد ملی در این کشور است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سطح نمایندگان ویژه تماس‌های دو جانبه را مثبت ارزیابی می‌کنند. هماهنگی اقدامات بین دو کشور با هدف دستیابی به یک سازش مجدد ملی در افغانستان است.

سفیر روسیه در آمریکا در ادامه گفت، حذف احتمالی آمریکا از لیست کشورهای غیر دوست روسیه نیازمند اصلاح سیاست آمریکاست. مشخص است که این تغییر موضع در تصمیم گیری‌های روسیه به چنین اصلاحاتی در رویکردهای آمریکا نیاز دارد چرا که چنین رویکردهایی عامل اصلی بی ثباتی در روابط دو جانبه بین دو کشور است.

وی افزود: ما ارزیابی عینی و منصفانه‌ای از سیاست ایالات متحده ارائه داده‌ایم که در تمام سال‌های اخیر در قبال روسیه دنبال شده است. ما قصد نداریم چنین رفتاری را با خود تحمل کنیم. در عین حال، دائما به همتایان خود می‌گوییم که تا آنجا که طرف آمریکایی برای این امر آمادگی داشته باشد، برای همکاری سازنده آماده هستیم. بر این باورم که واشنگتن به خوبی می‌داند که فهرست روسیه یک بازخورد طبیعی از اقدامات خصمانه است.

آنتونوف همچنین به این مساله اشاره کرد که مسکو آماده گفتگویی عادلانه و منصفانه با آمریکا درباره امنیت سایبری است و افزود: امیدواریم که ارتباطات حقیقی و منظم به از بین بردن نگرانی‌ها در این زمینه کمک کند. روسیه همواره آماده همکاری صادقانه در این زمینه است. ما یک رویکرد مسئولانه در قبال مسائل امنیت سایبری داریم. اثباتش هم این است که مسکو نخستین کشوری است که پیش‌نویس کنوانسیون مقابله با استفاده از فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی را برای اهداف جنایی در ۲۷ ژوئیه تهیه و به سازمان ملل ارائه کرد.

سفیر روسیه در آمریکا به این مساله اشاره کرد که آمریکا در مذاکرات سایبری با روسیه بر روی باج‌افزار تمرکز دارد درحالیکه مسکو به دنبال گفتگویی جامع است.

این دیپلمات روسی در ادامه گفت: آمریکا به طور قاطع از بازگرداندن املاک دیپلماتیک توقیفی روسیه در آمریکا امتناع می‌کند. این خبر خوبی نیست. این مساله در تمامی نشست‌ها با مقام‌های آمریکایی مطرح شده است. اما آنها امتناع می‌کنند. بدون نظارت و تعمیرات لازم، املاک و ساختمان‌های دیپلماتیک روسیه خراب می‌شوند.

در مارس ۲۰۱۸، آمریکا کنسولگری روسیه در سیاتل را به ظن این که مسکو در مسموم کردن سرگئی اسکریپال، جاسوس دو جانبه روس و دخترش در انگلیس دست دارد، بست. مقام‌های وزارت خارجه آمریکا پس از شکستن تمامی موانع وارد ساختمان کنسولگری شدند.