تاریخ : 1400,شنبه 09 مرداد11:35
کد خبر : 403249 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

معرفی رشته‌های دانشگاهی/ بخش شانزدهم

بازار کار و آینده شغلی رشته‌های «بهداشت عمومی» و «علوم تغذیه»

معضل بیکاری تحصیل کرده‌های جامعه آنقدر جدی شده که در بسیاری موارد برای رشته تحصیلی خود و اختصاصا برای بیکاری آن،‌ انجمن‌هایی را تشکیل داده‌اند حالا این که بیکاری فارغ‌التحصیلان از کجا آب می‌خورد را از مسئول مربوطه پیگیری کردیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری ۱۴۰۰ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

گروه تجربی/بهداشت عمومی

بازار کار و فرصت های شغلی

اگر قصد تحصیل در رشته بهداشت عمومی را دارید آگاهی از بازار کار و فرصت های شغلی این رشته می تواند شما را بهتر یاری کند.بنابراین در رابطه با بازار کار و فرصت های شغلی این رشته لازم است بدانید که رشته بهداشت عمومی به لحاظ بازار کار و آینده شغلی در وضعیت مناسبی قرار دارد و فارغ التحصیلان این رشته می توانند به عنوان مربی خدمات بهداشتی ،مربی بهداشت مدارس،کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری ها و کارشناس بهداشت خانواده مشغول به کار شوند و همچنین کارشناسان این رشته می توانند در مراکز ترک اعتیاد،خانه سالمندان و درمانگاه ها و ارائه خدمات به بانوان باردار و نوزادان به فعالیت بپردازند.

ضمن اینکه فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش هایی که در جدول زیر قرار داده ایم به ادامه تحصیل بپردازند.برای آگاهی از شرایط تحصیل در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور کلیک کنید.

آینده شغلی

یکی از کارشناسان رشته بهداشت محیط در این خصوص می‌گوید: متاسفانه طرح رشته‌ ما اختیاری است و همین موضوع باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی در بازار کار این رشته شده است.زیرا علی رغم نیاز شدید بیمارستان‌ها‌، شهرداری‌ و سایر مراکز مرتبط از پذیرش کارشناسان این رشته سرباز می‌زنند.

اما مشکل تنها این نیست بلکه وقتی به بعضی از بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنیم و درخواست کار می‌دهیم آن‌ها خواهان دو سال سابقه کار مرتبط هستند و برخی دیگر هم نیاز خود را از طریق افراد غیر متخصص در این رشته و حتی با مدارک پایین‌تر تامین می‌کنند.

بیکاری فارغ‌التحصیلان بهداشت از کجا سرچشمه می گیرد؟

معضل بیکاری تحصیل کرده‌های جامعه آنقدر جدی شده که در بسیاری موارد برای رشته تحصیلی خود و اختصاصا برای بیکاری آن،‌ انجمن‌هایی را تشکیل داده‌اند حالا این که بیکاری فارغ‌التحصیلان از کجا آب می‌خورد را از مسئول مربوطه پیگیری کردیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در این خصوص معتقد است: علت اصلی بیکاری فارغ التحصیلان رشته بهداشت این است که بعضی دانشگاه‌ها مخصوصا دانشگاه‌های غیر دولتی بیش از نیاز خود اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند و نیاز کشور را در نظر نمی‌گیرند.

علاوه بر این، عدم پذیرش مناسب هم از دیگر عوامل بیکاری به حساب می‌آیند، به طور مثال در مناطق محروم به این رشته نیاز است اما نیروی کار در این مناطق وجود ندارد. همچنین عدم اشتغال کارشناسان این رشته در حوزه‌های مربوطه از دیگر عوامل به شمار می‌آید.

لاری عنوان کرد: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بودجه و مجوز لازم برای اشتغال این دسته از شغل‌ها را ندارد دولت با توجه به محدودیت‌های مالی شدید و آمار بالای استخدامی‌های دولت قبل امکان پذیرش نیروهای جدید را ندارد.

با این وجود شاید بهتر باشد بیکاران همچنان به کارهای عقب افتاده خود رسیدگی کنند تا دولت اجازه‌ی استخدام نیروی جدید را به وزارتخانه‌های خود بدهد.

توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه

روحیه ی قوی در هنگام برخورد با مشکلات ، انسان دوستی فراوان و حس کمک به هم نوع از مهترین ویژگی هایی است که علاقه مندان به این رشته باید در خود تقویت کنند .

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری وجود دارد.

گروه تجربی/علوم تغذیه

بازار کار و آینده شغلی

در خصوص بازار کار و آینده ی شغلی رشته علوم تغذیه به  اطلاعاتان می رسانیم که رشته علوم تغذیه به لحاظ بازار کار در وضعیت مناسبی قرار دارد و فارغ التحصیلان این رشته می توانند در بخش تغذیه بیمارستان‌ ها ، مسئولیت فنی کارخانجات تولید مواد غذایی ، همکاری در کلینیک‌های رژیم درمانی ، همکاری با پزشکان غدد داخلی و . . . مشغول به کار شوند.

همچنین فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد این رشته می توانند در مراکز مختلف تحقیقاتی مشغول به کار شوند و فارغ التحصیلان مقطع دکتری نیز می توانند در دانشگاه ها به کارهای آکادمیک و تدریس بپردازند.

وضعیت استخدام این شغل در برخی کشورهای جهان

آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام متخصصان تغذیه بین سال های۲۰۱۰  تا ۲۰۲۰ ، رشد۲۰  درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل۱۴  درصد می باشد.

استرالیا – در بازه زمانی۵  سال گذشته میزان استخدام در این شغل رشد۳۱.۳  درصدی داشته و در آینده رشد خوبی برای آن پیش بینی شده است.

درآمد متخصص تغذیه

اطلاعات دقیقی از میزان درآمد متخصصان تغذیه در کشور در دسترس نمی باشد. آن دسته از این متخصصان که در بخش های دولتی استخدام می شوند، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کنند. آنهایی نیز که در بخش خصوصی فعالیت می کنند، با توجه به سطح تحصیلات، میزان تجربه، مهارت و کیفیت کار خود، درآمدهای متفاوتی دارند.

درآمد کارشناس تغذیه در برخی از کشورهای جهان

آمریکا – متوسط درآمد سالانه این شغل۵۳.۲۵۰  دلار (برای همه مشاغل۳۳.۸۴۰  دلار) در سال ۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۵۴.۱۰۰ دلار بوده است.

استرالیا –  متوسط درآمد سالانه متخصصان تغذیه۶۹.۰۰۰  دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان – درآمد متوسط سالیانه این شغل برای افراد تازه کار بین۳۲.۵۰۰  تا۴۲.۵۰۰  دلار، برای افراد باتجربه حدود۵۲.۵۰۰  دلار و برای افراد دارای تخصص عالی۶۱.۵۰۰  دلار می باشد.

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه

توانمندی در دروس زیست‌شناسی و شیمی از ملزومات این رشته است. رشته تغذیه یک رشته خدماتی است و دانشجوی این رشته باید روحیه داشته باشد. به همین لحاظ صبر و حوصله از ویژگی‌ دانشجویان موفق این رشته است . همچنین از آنجا که این رشته ، علمی پویاست، داشتن مطالعه پیگیر و مستمر در این رشته بسیار مهم است. از آنجا که این اطلاعات صرفا با مطالعه بدست می‌آید و هیچ‌جا تدریس نمی‌شود، دانشجو باید اهل تحقیق باشد. کارشناس تغذیه با مشاوره سروکار دارد و به همین لحاظ باید روابط اجتماعی خوبی داشته باشد. به همین خاطر آشنایی با علم روانشناسی هم به این دانشجویان توصیه می‌شود.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل تا حد دکتری فراهم است.


کد خبرنگار : 91