تاریخ : 1400,پنجشنبه 14 مرداد12:07
کد خبر : 403909 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

معرفی رشته‌های دانشگاهی/ بخش بیستم ویکم

بازار کار و آینده شغلی رشته‌های «طراحی صنعتی» و «هنرهای تجسمی»

در رشته‌ طراحی‌ صنعتی‌، خلاقیت‌ حرف‌ اول‌ را می‌زند و دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید توانایی‌ نوآوری‌ و تفکر خلاق‌ را داشته‌ باشد؛ یعنی‌ هم‌ هنر و هم‌ صنعت‌ را درک‌ کرده‌ و هم‌ قدرت‌ مدیریت‌ داشته‌ باشد و علاوه‌ بر موارد فوق‌ تا حدودی‌ با مباحث‌ کاربردی‌ علوم‌ پایه‌ مثل‌ فیزیک‌، شیمی‌، هندسه‌ و زیست‌شناسی‌ آشنا باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری ۱۴۰۰ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، حالا داوطلبان پس از اعلام اولیه نتایج، به دنبال بررسی و انتخاب رشته تحصیلی مورد علاقه خود در مقطع کارشناسی هستند. درحال حاضر این موضوع، اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه اقدام به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

گروه هنر/طراحی صنعتی

آِینده شغلی، بازارکار و فرصت های استخدامی

طراح صنعتی می تواند در دفاتر طراحی کارخانجات صنعتی ( لوازم خانگی، اسباب بازی، مبلمان و دکوراسیون، ماشین‌ آلات، ماشین‌های سنگین، ماشین‌های ساختمانی، جواهرات، بسته‌بندی، محیط زیست و…) ، دفاتر خصوصی طراحی صنعتی، شرکت های طراحی داخلی، سازمان های مرتبط با مبلمان شهری، ایده پردازی تبلیغاتی و مدل سازی کامپیوتری مشغول به کار شود. یک طراح صنعتی در صورتی در بازار کار موفق است که بتواند توانایی های خود را در عمل ثابت کند که این موضوع نیاز به چند سال کسب تجربه و اجرای موفق پروژه های مختلف دارد.

در خصوص وضعیت بازارکار و میزان استخدام طراح صنعتی در ایران اطلاعات دقیقی در دسترس نمی باشد. شغل طراحی صنعتی در کشور با مسایل و مشکلاتی روبرو است که برخی از آنها عبارتند از :

در ایران به دلیل محدود بودن تولیدات داخلی و پایین بودن سطح تکنولوژی در تولید، بیشتر طرح ها کپی برداری از نمونه خارجی بوده و سرمایه گذاری خاصی روی طرح های جدید داخلی صورت نمی گیرد.

در بسیاری از صنایع و کارخانجات با شغل طراحی صنعتی آشنا نبوده و کار آنها را در واقع متخصصان دیگری مانند مهندسان مکانیک انجام می دهند. در نتیجه فرصت های اشتغال طراحان صنعتی در ایران بسیار محدود می باشد.

پیش بینی نشدن شغل طراحی صنعتی در وزارت کار و روشن نبودن جایگاه آن در کشور

وضعیت استخدام شغل طراحی صنعتی در برخی کشورهای جهان

آمریکا – پیش بینی می شود در بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میزان استخدام طراحان صنعتی ۱۰ درصد رشد داشته باشد. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد می باشد.

استرالیا – در بازه زمانی ۵ سال گذشته میزان استخدام شغل طراحی صنعتی در مقایسه با رشد متوسط همه مشاغل ( ۱۰.۲ درصد)، ۲۷ درصد رشد داشته است. برای سال های آتی نیز رشد خوبی در میزان استخدام این شغل پیش بینی شده است.

درآمد و حقوق طراح صنعتی

طراحان صنعتی که در استخدام کارخانه یا شرکت خصوصی هستند، با توجه به میزان تخصص، مهارت، تجربه و توافق صورت گرفته با کارفرما، درآمدهای متفاوتی دارند.

میزان درآمد طراح صنعتی در برخی از کشورهای جهان

آمریکا – میزان متوسط درآمد سالانه طراحان صنعتی ۵۸.۲۳۰ دلار و برای همه مشاغل ۳۳.۸۴۰ دلار در سال۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۶۱.۲۰۰ دلار بوده است.

استرالیا – متوسط درآمد سالانه طراحان صنعتی حدود ۵۸.۰۰۰ دلار ( قبل از کسر مالیات) می باشد.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران

متأسفانه‌ در کشور ما تکنولوژی‌ تولید پایین‌ است‌ و ما تولیدات‌ محدودی‌ داریم‌ و ۹۹% همین‌ تولیدات‌ محدود نیز کپی‌ از تولیدات‌ خارجی‌ است‌؛ یعنی‌ کارخانه‌دارها برای‌ طرح‌ جدید سرمایه‌گذاری‌ نمی‌کنند. برای‌ همین‌ فرصت‌های‌ شغلی‌ طراحان‌ صنعتی‌ بسیار محدود است‌. از سوی‌ دیگر در کشور ما ارتباط‌ نزدیکی‌ بین‌ صنعت‌ و دانشگاه‌ وجود ندارد و به‌ همین‌ خاطر صاحبان‌ صنایع‌ این‌ رشته‌ را نمی‌شناسند و حتی‌ در بسیاری‌ از کارخانه‌ها یک‌ مهندس‌ مکانیک‌، کار طراح‌ صنعتی‌ را انجام‌ می‌دهد؛ یعنی‌ هم‌ طرح‌ یک‌ محصول‌ و هم‌ تولید آن‌ برعهده‌ مهندس‌ مکانیک‌ است.

بنابراین‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ هنوز حضور فعالی‌ در صنعت‌ ندارند و تنها در بحث‌ مبلمان‌ شهری‌، صنعت‌ راه‌آهن‌ و تا حدودی‌ لوازم‌ خانگی‌ و صنعت‌ خودروسازی‌ فعالیت‌ می‌کنند.

توانایی‌های‌ لازم‌

در رشته‌ طراحی‌ صنعتی‌، خلاقیت‌ حرف‌ اول‌ را می‌زند و دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید توانایی‌ نوآوری‌ و تفکر خلاق‌ را داشته‌ باشد؛ یعنی‌ هم‌ هنر و هم‌ صنعت‌ را درک‌ کرده‌ و هم‌ قدرت‌ مدیریت‌ داشته‌ باشد و علاوه‌ بر موارد فوق‌ تا حدودی‌ با مباحث‌ کاربردی‌ علوم‌ پایه‌ مثل‌ فیزیک‌، شیمی‌، هندسه‌ و زیست‌شناسی‌ آشنا باشد.

دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید نگاه‌ خود را به‌ اطراف‌ و اشیاء دقیق‌تر کند‌ و پیوسته‌ نیازهای‌ فردی‌ و اجتماعی‌ افراد را در ذهن‌ خود مرور نماید. او باید به‌ راحتی‌ با محیط‌های‌ کاری‌ ارتباط‌ برقرار کرده‌ و تجارب‌ خود را از نظر فنی‌ گسترش‌ دهد به‌ گونه‌ای‌ که‌ بتواند عملکرد طرح‌ خود را کاملاً توجیه‌ نماید و تمامی‌ مراحل‌ اجرایی‌ آن‌ را زیر نظر داشته‌ باشد.

گروه هنر/هنرهای تجسمی

آینده شغلی و بازار کار

رشته هنرهای تجسمی جزو شاخه هنر است و به خلق حجم های بصری از طریق عناصر بصری و کیفیت های بصری می پردازد. در واقع هنرمند هنرهای تجسمی به خلق صور مفهومی یا تندیس های قابل لمس می پردازد.

علاقه مندان به رشته های هنرهای تجسمی برای ورود به این رشته ابتدا باید از بازار کار و آینده شغلی رشته های هنرهای تجسمی، حوزه های فعالیت رشته هنرهای تجسمی، گرایش های رشته هنرهای تجسمی و لیست دانشگاه های دارای رشته هنرهای تجسمی مطلع باشند. در ادامه به همین موضوعات پرداخته ایم.

ورود به رشته های هنر و از جمله هنرهای تجسمی نیازمند علاقه و استعداد هنری است. هنگامی که فرد در این دو حوزه نه فقط در رشته هنر های تجسمی، قوی و پر بار باشد و در جهت ایجاد یا ارتقای آنها تلاش نماید، می تواند جایگاه های شغلی مطلوب با درآمد خوب را تصاحب نماید. بازار کار و آینده شغلی رشته هنرهای تجسمی بستگی به تخصص و میزان مهارت فرد دارد.

قطعاً هر رشته ای در جامعه تقاضا دارد و آنانی می توانند از فرصت های شغلی آن به نحو احسنت بهره ببرند که توانایی ها و مهارت های لازم رشته مورد نظر را کسب کرده باشند. از این اگر به رشته ای علاقه مند هستید مثل رشته هنرهای تجسمی، نصف راه را برای آینده شغلی خوب طی کرده اید و بر افزایش سطح مهارت خود تمرکز کنید.

درس‌های این رشته در طول تحصیلدروس مشترک در هر سه شاخه

هندسه مناظر و مرایا ، مبانی هنرهای تجسمی، کارگاه طراحی پایه، خوشنویسی، هنر در تمدن اسلامی، سیر هنر در تاریخ، مبانی و اصول رسانه و تحقیق، آموزش هنر در مدارس، ادبیات فارسی.

دروس تخصصی شاخه نقاشی ایرانی (مینیاتور)

کارگاه نقاشی ایرانی، آشنائی با اصول مقدماتی حجم، کارورزی، رساله و پروژه نهائی.

دروس تخصصی شاخه نقاشی

کارگاه نقاشی ، آشنائی با اصول مقدماتی حجم، کارورزی، رساله و پروژه نهائی.

دروس تخصصی شاخه گرافیک کارگاه عکاسی، خوشنویسی و طراحی حروف، کارورزی، رساله و پروژه نهائی.

آشنایی با رشته

هنرهای تجسمی را یکی ازبهترین و مؤثرترین وسیله های ارتباطی می شناسند زبان بین المللی در آموزش و پرورش عالی ترین تجسمات زبان بصری شمرده می شود که می تواند افق های دور را ترسیم کرد.

دنیای ما از دو عنصر مهم بصری فرم و رنگ و نقطه، خط ، مسطح، حجم، بافت به عنوان عناصر بصری و ریتم و حرکت و فضا و تضاد و پرسپکتیو به عنوان کیفیات بصری تشکیل شده است که در رشته هنرهای تجسمی هنرمند با استفاده از این دو عنصر و با الهام از طبیعت هنری را می آفریند که عامه پسند و همه فهم باشد و زبان قابل درک برای همه انسان هابا هر فرهنگ و رسومی باشد و این همه به لطف آن است که در عرصه هنرهای تجسمی هیچ قاعده و قانونی به صورت غیرقابل تغییر نمی باشد.

گزارش از محمد رمضانی


کد خبرنگار : 91