تاریخ : 1400,جمعه 29 مرداد04:03
کد خبر : 405223 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت؛

جزئیات مرحله دوم آزمون دکتری تخصصی رشته‌های پزشکی/ ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان دکتری بدون آزمون/ اصلاح سهمیه‌بندی پذیرش دانشجو

درحالی که دانشگاه‌های کشور در حال سپری کردن به ترم تابستان هستند، حواشی مربوط به اسکان دانشجویان در ترم تابستانه، سبب شد تا در هفته‌ای که گذشت شاهد اخبار مهم و تاثیرگذاری در این زمینه‌ها باشیم.

به گزارش سرویس صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ درحالی که دانشگاه‌های کشوردر حال سپری کردن به ترم تابستان هستند، اخباری از جنس مشکلات صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود. گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار مربوط به دانشجویان و دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.

نتایج اولیه کنکور ارشد پزشکی هفته اول شهریور اعلام می‌شود

آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های گروه پزشکی سال ۱۴۰۰ در چهار نوبت صبح و عصر روزهای ۳۱ تیر و ۱ مرداد به مدت ۱۶۰ دقیقه در ۳۵ دانشگاه علوم پزشکی شامل ۴۰ حوزه امتحانی در قالب ۴۳ رشته و ۱۰ مجموعه رشته برگزار شد. در این آزمون تعداد ۷۲ هزار و ۸۱۵ نفر ثبت نام کرده بودند که تعداد ۴۶ هزار و ۳۱۶ نفر در آزمون شرکت کردند و ۲۶ هزار و ۴۹۹ نفر (معادل ۳۶ درصد) غایب بودند. (جزئیات بیشتر)

اصلاح سهمیه بندی پذیرش دانشجو

«حکمرانی پاسخگو» رویکرد بنیادین برنامه وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که در این زمینه اهداف تحولی را برای نظام آموزش و پژوهش پزشکی در نظر گرفته است.

برنامه وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت سیزدهم دکتر بهرام عین اللهی منتشر شد. در ابتدای این برنامه آمده است: پاسخگویی و مسئولیت پذیری مولفه‌های اصلی حکمرانی مطلوب در نظام سلامت هستند. در این برنامه، حکمرانی پاسخگو، متعهد، مسئولیت پذیر، آگاه از شواهد، قابل اعتماد، بدون تضاد در منافع و مشارکتجو به عنوان رکن تولیت و زیربنای اصلی کار سازمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مد نظر قرار گرفته است. (جزئیات بیشتر)

اطلاعیه دانشگاه پیام‌نور درباره ثبت‌نام پذیرفته شدگان دکتری

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور درباره زمان ثبت نام غیرحضوری پذیرفته شدگان دوره دکتری تخصصی دانشگاه پیام نور توضیح داد. امیر حسین بهروز گفت: زمان ثبت‌نام غیرحضوری پذیرفته شدگان دوره دکتری تخصصی دانشگاه پیام نور متعاقباً از طریق پرتال دانشگاه به نشانی www.pnu.ac.ir اعلام خواهد شد. (جزئیات بیشتر)

اعلام اسامی پذیرفته شدگان دکتری بدون آزمون در دانشگاه تهران

دانشگاه تهران در راستای تحقق رسالت خود مبنی بر گسترش دوره‌های تحصیلات تکمیلی به ویژه در مقطع دکتری تخصصی از بین پذیرفته شدگان چند برابر ظرفیت معرفی شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، مطابق با شرایط و ضوابط مندرج در "شیوه‌نامه اجرایی پذیرش دانشجوی دوره دکتری تخصصی (Ph.D) و دستیاری دامپزشکی" و دستورالعمل‌های سازمان سنجش آموزش کشور از طریق ارزیابی تخصصی، مصاحبه و بررسی سوابق تحصیلی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در مقطع دکتری اقدام به پذیرش دانشجو می‌ کند.

اسامی پذیرفته‌شدگان دوره دکتری تخصصی بدون آزمون استعدادهای درخشان در مقطع دکتری سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ دانشگاه تهران اعلام شده و اسامی قبولی‌های علمی بر اساس شماره پرونده ثبت‌نامی در سامانه جامع آموزشی دانشگاه تهران قابل مشاهده است. (جزئیات بیشتر)

پذیرش دانشجو در مراکزعلمی کاربردی جهاددانشگاهی تا ۳۱ مرداد ادامه دارد

با شروع ثبت نام داوطلبان دوره های کاردانی فنی و کاردانی حرفه ای و دوره مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه ای (ناپیوسته) نظام آموزش مهارتی؛ مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی  سراسر کشور با ۸۱ عنوان رشته در مقطع کاردانی و ۵۱ عنوان رشته در مقطع کارشناسی و ۵۱۹ کد رشته محل برای مهرماه ۱۴۰۰ دانشجو می‌پذیرند. (جزئیات بیشتر)

راهنمای ثبت‌نام پذیرفته شدگان دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد منتشر شد

با توجه به اعلام نتایج پذیرفته شدگان دوره دکتری تخصصی بدون آزمون (استعداد‌های درخشان) و واحد‌های بین المللی (ارس و کیش) و واحد امارات سال ۱۴۰۰ دانشگاه آزاد اسلامی در سامانه اعلام نتایج مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس www.azmoon.org، جزئیات ثبت‌نام این دوره‌ها منتشر شد.

بر این اساس پذیرفته شدگان واحد‌های ارس، کیش و امارات که در فرم ثبت‌نام اینترنتی شرکت در آزمون، خود را مشمول ماده واحده مصوب مجلس شورای اسلامی موضوع استفاده از سهمیه رزمندگان و ایثارگران دانسته‌اند، باید هنگام ثبت‌نام فرم مربوط به تعهدنامه استفاده از سهمیه رزمندگان و ایثارگران را تکمیل و به واحد یا مرکز دانشگاهی ارائه دهند. (جزئیات بیشتر)

جزئیات مرحله دوم آزمون دکتری تخصصی رشته های علوم پزشکی

آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی (Ph.D) رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی سال ۱۴۰۰ در پنج نوبت صبح و عصر روزهای ۵، ۶ و ۷ تیر ماه ۱۴۰۰ در ۳۲ دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور و ۳۰ شهر برگزار شد.

از مجموع ۱۶ هزار و ۸۳۵ نفر / رشته ثبت نام کننده در این دوره از آزمون تعداد ۱۲ هزار و ۷۱۹ نفر (حدود ۷۵.۵ درصد) در جلسه آزمون حاضر شدند و ۴ هزار و ۱۱۶ نفر (حدود ۲۴.۵ درصد) غایب بودند.

نتایج اولیه آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی (Ph.D) رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی سال ۱۴۰۰ روز چهارشنبه ۱۳ مردادماه در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر شد. (جزئیات بیشتر)

آزمون زبان msrt لغو شده ۲۶ شهریور برگزار می‌شود

اداره کل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان خطاب به داوطلبان ثبت نام شده در آزمون زبان MSRT مورخ ۱۸ تیر ۱۴۰۰ اعلام کرد: آزمون فوق در روز جمعه ۲۶ شهریور ماه (در صورت عدم منع برگزاری آزمون‌ها) برگزار می‌شود. (جزئیات بیشتر)

نامه ۱۰۰ نفر از فعالین علمی دانشجویی کشور به مجلس درخصوص وزیر علوم پیشنهادی

۱۰۰ نفر از فعالین علمی دانشجویی کشور به ریاست و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حمایت از دکتر محمد علی زلفی گل نامه‌ای ارائه کردند.

در قسمتی از این نامه آمده است: عدم اتخاذ موضع مشخص و عدم تصمیم گیری در خصوص کنکور سراسری که هر ساله با وعده های پوشالی وزارت علوم راه به جایی نبرده است، موردی دیگر از مواردیست که نیاز به ورود جدی دارد. (جزئیات بیشتر)

حضور ۱۱ دانشگاه ایرانی در رتبه‌بندی ۲۰۲۱ شانگ‌های

دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست (ISC) گفت: رتبه بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه بندی‌های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ منتشر می‌شود.

وی افزود: رتبه‌بندی شانگهای برای اولین بار در سال ۲۰۰۳، در سطح بین‌المللی منتشر شد و از آن سال به بعد به‌طور سالانه به روز می‌شود.

سرپرست موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) گفت: نتایج منتشر شده در این نظام رتبه بندی نشان می‌دهد که در رتبه بندی سال ۲۰۲۱، دانشگاه تهران مشابه رتبه بندی سال ۲۰۲۰ با کسب رتبه در بازه ۴۰۰-۳۰۱ در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته و میان دانشگاه‌های جهان اسلام در رتبه دوم قرار گیرد.

وی گفت: دانشگاه‌های صنعتی شریف، تربیت مدرس و علوم پزشکی تهران در بازه رتبه‌ای ۶۰۰-۵۰۱ قرار گرفته‌اند. (جزئیات بیشتر)

پذیرش دانشجو در ۷ رشته جدید در دانشگاه شهید بهشتی

علی اکبر افضلیان، از پذیرش دانشجو در رشته‌های جدید در نیمسال تحصیلی آینده خبر داد و افزود: در سال تحصیلی پیش‌رو در هفت رشته جدید در مقاطع مختلف پذیرش دانشجو خواهیم داشت؛ در مقطع دکتری، رشته مطالعات زنان و حقوق خانواده؛ در مقطع کارشناسی، رشته مهندسی مواد و متالورژی؛ در مقطع کارشناسی ارشد، ۵ رشته شامل حقوق انرژی، فیزیولوژی کاربردی، فیزیولوژی تندرستی، آسیب شناسی گرایش تمرینات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی و مهندسی چوب و صنایع سلولزی گرایش صنایع سلولزی برای نخستین بار دانشجو پذیرش خواهد شد. در توسعه رشته‌های تحصیلی دانشگاه، نیازهای واقعی کشور و جامعه مورد توجه بوده است. (جزئیات بیشتر)

گزارش از محمد رمضانی


کد خبرنگار : 38