تاریخ : 1400,سه شنبه 02 شهريور15:03
کد خبر : 405589 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

در روز چهارم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم چه گذشت؟

خط‌دهی قالیباف برای رای نیاوردن وزرای پیشنهادی؟/ نظرات موافق: فسادستیزی و مدیریت جهادی/ نظرات مخالف: برائت از فتنه گران

فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صمت تصریح کرد: اگر ان شالله وزیر بشوم، وظیفه ام این است که تمامی مسائل حوزه خودم را خودم پیگیری کنم و کار را به دیگران نسپارم و فرافکنی نکنم. مالیات دغدغه همه ماست، به واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری قول می‌دهم که تحریم‌های داخلی را بردارم و تحریم‌های خارجی را خنثی کنم. این تجربه را دارم، چرا که در موضوع بنزین این اتفاق افتاد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز چهارم بررسی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در صحن علنی مجلس در حالی سپری می شود که در ابتدا مجلس به بررسی صلاحیت سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت و سپس به بررسی صلاحیت محمدعلی زلفی‌گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و سپس در نوبت عصر به بررسی صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی و احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور پرداخت. موافقان و مخالفان به بیان دیدگاه های خود پرداختند و سپس وزرای پیشنهادی به بیان برنامه های خود در صحن علنی مجلس پرداخت.

قالیباف برای رای نیاوردن وزرای پیشنهادی خط‌ دهی می‌کند؟

قالیباف درحال خط دهی برای رای نیاوردن وزرای پیشنهادی است؟/ زلفی‌گل: فتنه 88 آغاز مشکلات خارجی برای ما شد/ اسماعیلی: باید وزارت فرهنگ را چابک کنیم

جلسات امروز نیز حواشی بین نمایندگان داشت از جمله اتهام زدن احمدی بیغش نماینده ای که در روزهای گذشته بخاطر وقت کمی که عنابستانی در اختیارش گذاشت سخنرانی نکرد امروز رئیس مجلس را متهم به خط دهی در مجلس کرد که باعث می شود چه کسانی رای بیاورد یا رای نیاورد. این اتهامی بود که واکنش امیرآبادی فراهانی را به همراه داشت و معتقد بود اینکه بگویند رئیس مجلس در حال طراحی است یعنی میخواهند بین دوه قوه اختلاف افکنی کنند.

محمدباقر قالیباف نیز در واکنش به این اتهامات گفت: هرگز در مجلس یازدهم نباید انشقاقی بین قوا به وجود آید و نه من به عنوان خدمتگزار مردم به دنبال چنین چیزی هستم و نه مجلس یازدهم چنین اجازه‌ای می‌دهد که چنین فضایی حکفرما شود این در حالی است که ما ابتدای کار قرار داریم.

پس از پایان صحبت های رئیس مجلس ، تعدادی دیگر از نمایندگان با فریاد خواستار ورود هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به ادعاهای احمدی‌بیغش شدند که قالیباف در واکنش به آنها گفت: طبق آیین‌نامه، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در صورت بروز مساله ای آن را بررسی می‌کنند، در این باره هم هیات نظارت موضوع را بررسی کرده و اظهارنظر کند.

در ادامه به روند بررسی صلاحیت های وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم میپردازیم.

احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور

قالیباف برای رای نیاوردن وزرای پیشنهادی خط‌دهی می‌کند؟/ زلفی‌گل: فتنه 88 آغاز مشکلات خارجی برای ما شد/ اسماعیلی: باید وزارت فرهنگ را چابک کنیم

مخالف

افزایش قدرت استانداران در برنامه وحیدی مورد قبول نیست

محمدرضا صباغیان بافقی در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور با اشاره به برخی مشکلات فرهنگی و اجتماعی در سطح کشور از قبیل فقر، ناامنی، فساد و کارتن‌خوابی و اعتیاد اظهار داشت: ما نمایندگان در برابر این مسائل مسئولیت داریم و وزیر کشور نیز باید در این خصوص برنامه داشته باشد و سؤال این است که این مسائل در کجای برنامه‌های وزیر پیشنهادی قرار دارد.

وی با اشاره به برنامه وزیر کشور در خصوص افزایش اختیارات فرمانداران و استانداران بیان داشت: وقتی به پست‌های انتصابی قدرت می‌دهیم آنقدر قدرت پیدا می‌کنند که در مقابل نمایندگان هم می‌ایستند در حالیکه باید مانند کشورهای اروپایی به شهرداری‌ها قدرت داده شود تا زمینه خدمت‌رسانی بهتر به مردم فراهم شود.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور افزایش قدرت استانداران را به معنای بی‌توجهی به مردم و رواج فرهنگ خان‌بازی خواند و گفت: جایگاه احزاب و تشکل‌های مردم‌نهاد نیز در برنامه‌های آقای وحیدی به خوبی معلوم نیست.

موافق

وحیدی توان همگرایی در مسائل مختلف را دارد

سیدالبرز حسینی در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور در دولت سیزدهم با بیان اینکه آقای وحیدی از افراد باسابقه در سطوح مدیریتی متفاوت در کشورمان بوده است، اظهار داشت: در پی معرفی کابینه تاکنون، قدرت‌های معاند و رژیم صهیونیستی نسبت به معرفی وحیدی عصبانی بوده‌اند و هرجا دشمنان از موضوعی عصبانی باشند یعنی انتخاب و حرکت ما درست بوده است.

وی ادامه داد: ایشان چهره‌ای شناخته شده برای مردم است؛ در بدو ورود به سپاه بنیان‌گذار نیروی قدس سپاه بوده و در دانشگاه عادی دفاع ملی تحصیل کرده و به جوانب مختلف کشور اشراف دارد.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی مسئولیت‌های احمد وحیدی از جمله چهار سال وزارت دفاع، عضویت شورای راهبردی روابط خارجی و عضویت مجمع  تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: در رأس وزارت کشور باید کسی قرار بگیرد که در حوزه‌های مختلف صاحب تبحر و اشراف باشد و این ویژگی در آقای وحیدی قرار دارد.

وحیدی: حقوق عامه و شهروندی باید حفظ شود

احمد وحیدی

بعد از طرح مباحث موافقان و مخالفان، احمد وحیدی وزیر پیشنهادی وزارتخانه کشور در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود گفت: برنامه‌ای که تهیه شده مستند به قانون اساسی، سند چشم انداز، بیانیه گام دوم، سیاست‌های کلی نظام ـ که ۱۶ مورد آن به وزارت کشور مربوط است ـ قوانین مصوب و مجلس شورای اسلامی مربوط است.

وی ادامه داد: اولین نقش وزارت کشور بسیج ظرفیت ها است. ما در کشور ظرفیت و قابلیت های فراوانی داریم و باید آن رابسیج کنیم. بسیج ظرفیت‌ها، سه هدف عبور از مشکلات اقتصادی، محرومیت زدایی و پیشرفت عمومی کشور را دنبال می‌کند.

وزیر پیشنهادی کشور تصریح کرد: ما خلا هایی داریم که نهادهای واسطه‌ای آن را پر نمی‌کنند و باید وزارت کشور این خلاء ‌ها را پر کند. تعارضات باید حل شود و مدیریت آن جز کارکردهای وزارت کشور است.

وی با تاکید بر اینکه قدرت ملی یک مفهوم یکپارچه است، گفت: حقوق عامه و شهروندی باید حفظ شود. ما باید مرتب الگوهای مشارکت عمومی را خلق کنیم. مردمی سازی توسط این الگوهای مشارکت و تقویت‌ آن‌ها شدنی است.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

مخالفان

عدم تناسب سوابق تحصیلی و شغلی اسماعیلی

محمد علیپور در صحن علنی مجلس و در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه ملت ایران از سال ها قبل مورد تاخت تاز تهاجم فرهنگی قرار دارد، تصریح کرد: متاسفانه عدم تناسب سوابق تحصیلی و شغلی وزیر پیشنهادی  با این حوزه را شاهد هستیم، این وزارتخانه از دو مقوله فرهنگ و ارشاد تشکیل شده و متولی مسائل حیاتی کشور است.

علیپور افزود: وزاتخانه فررهنگ و راشاد اسلامی مسائلی چون مطبوعات، فرهنگ و هنر را پوشش می دهد، پس شخصیتی را نیاز دارد که توانمند این حوزه باشد و دارای وجاهت قابل قبولی در این حوزه باشد، بر همین اساس اینجانب آقای اسماعیلی  را مناسب این وزارتخانه نمی دانم.

نماینده مردم ماکو در مجلس با بیان اینکه با شیوع کرونا ویروس عرصه فرهنگی کشور و فعالین این حوزه با مشکل جدی رو به رو شد، اظهار داشت: مطبوعات و سینماهای ما تعطیل شدند و با مشکل روبه رو شدند، وزیر پیشنهادی چه برنامه و تدابیری برای خروج از این چالش ارائه داده است؟ برنامه های آنچنانی را شاهد نبودیم، دغدغه دارند ولی برنامه عملی خیر.

کسی از جنس فرهنگ معرفی می‌شد بهتر بود

مسلم صالحی در صحن علنی مجلس و در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه اساس خانواده توسط شبکه‌های خارجی معاند تحت حمله قرار گرفته و روز به روز این بنیان سست‌تر می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر دختربچه‌ها و پسربچه‌های 5 ساله پای شبکه‌های ماهواره‌ای جم نشسته‌اند، برنامه شما برای مقابله با این موضوع چیست؟ آیا قصد دارید 4 سال دیگر بنشینید و این موارد را ارزیابی کنید.

وی با بیان اینکه شاید اگر کسی از جنس فرهنگ و باتجربه از بدنه وزارتخانه معرفی می‌شد، می‌توانست متولی بهتری برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، افزود: چهره فرهنگ به اندازه کافی غبارآلود شده، امیدواریم در دولت سیزدهم غبار جدید دیگری از مظلومیت بر رخسار فرهنگ این مرز و بوم ننشیند، آنچه که ما گفتیم دغدغه‌ها و انتظارات است.

صالحی با اشاره به اینکه قرار است برنامه ارائه شده از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد توسط نیروی انسانی وزارتخانه اجرا شود، ادامه داد: آیا می‌دانید در برخی از شهرستان‌ها، ادارات شما با دو نفر اداره می‌شوند؟ چگونه می‌خواهید با وجود کمبود نیروی انسانی برنامه‌ای با این حجم را اجرا کنید؟ در برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خبری از کمبود نیروی انسانی و رفع آن نیست.

موافقان

بهره‌گیری از نظرات علما و مراجع

عفت شریعتی در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس و در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین تکلیف و اصلاح مدیریت فرهنگی کشور یکی از محورهای اصلی برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بر این اساس مشکلات مهم دستگاه‌های فرهنگی را احصا کرده و برای رفع آنها برنامه دارد.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی توجه به مسأله تعدد مراکز تصمیم‌گیر در حوزه فرهنگ و هنر و چاره‌جویی برای آن را از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خواند و گفت: پیشنهاد تشکیل معاونت فرهنگی در نهاد رئیس جمهوری با هدف فرماندهی مرکزی دستگاه‌های فرهنگی کشور و نیز ارتقا جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مقام تصمیم‌گیری، از دیگر برنامه‌های آقای اسماعیلی است.

شریعتی تعامل گسترده با رسانه‌ها و بهره‌گیری از نظرات علما و مراجع را از دیگر ویژگی‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی توصیف کرد و اظهار داشت: ارتباط دائمی آقای اسماعیلی با علما و فضلا و نمایندگان رهبر انقلاب در استان‌ها و نیز حوزه‌های علمیه می‌تواند زمینه مناسبی را برای پیشبرد بهتر اهداف این وزارتخانه فراهم کند.

عرصه فرهنگ نیاز به یک جوشش درونی دارد

جت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی در جلسه علنی نوبت بعدازظهر امروز مجلس و در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه عرصه فرهنگ به دو بخش عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شود، خاطرنشان کرد: آقای اسماعیلی برای مدیریت فرهنگ عمومی کشور معرفی شده است و نه فرهنگ کلاسیک؛ فرهنگ عمومی وسعتی به اندازه کل جامعه دارد و شامل حوزه‌هایی مانند کتاب، مطبوعات، هنرهای تجسمی، هنر هفتم و ادبیات می‌شود.

تقوی با بیان اینکه فرهنگ مایه موجودیت هر جامعه است و پویندگی فرهنگ به روحیه مدیران فرهنگی بستگی دارد، اظهار داشت: آقای اسماعیلی به مشارکت‌پذیری در عرصه فرهنگ اعتقاد دارد چرا که توسعه فرهنگ بدون همکاری مردم امکان‌پذیر نیست.

وی همچنین با تأکید براینکه حضور در عرصه فرهنگ نیاز به یک جوشش درونی دارد، تصریح کرد: وزیر پیشنهاد فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ارتباط با اهالی فرهنگ از این جوشش درونی برخوردار است و از آنجا که ارزش‌های اسلامی نیز در بستر آموزش‌های دینی منتقل می‌شود آقای اسماعیلی این ویژگی را دارد.

اسماعیلی: باید وزارت فرهنگ را چابک کنیم

اسماعیلی: باید وزارت فرهنگ را چابک کنیم

محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن علنی مجلس و در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود با تاکید بر اینکه باید متناسب با تغییرات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را چابک کنیم، خاطر نشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک وزارتخانه منفعل و کم اثر شده است و در اکثر شهرستان ها ادارات آن با حداقل نیرو و امکانات کار می کنند.

اسماعیلی تصریح کرد: از طرفی هم این وزارتخانه به کارهای حداقلی تقلیل پیدا کرده و از حوزه سیاست گذاری خارج شده است.  ایران مثل یک رنگین کمان از قومیت‌ها است. از سیستان و بلوچستان و خراسان یا استان‌های شمالی که هر کدام ظرفیت‌ها و توانایی‌های خاص فرهنگی خود را دارند و باید مورد توجه قرار گیرند. تبریز، ارومیه و اردبیل با آن تاریخ شفاهی ارزشمند، کردستان قهرمان و فرهنگ دلاوری در این منطقه باید مورد توجه قرار گیرند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد:  خوزستان عزیز به عنوان بزرگ‌ترین استان کشور با ظرفیت های موجودش مهمترین فرصت برای حضور ما در کشورهای غرب آسیا است و ما نسبت به این فرصت‌های بزرگ کم توجه بوده‌ایم.کجای تاریخ می توانیم بزرگانی که در دو استان هرمزگان و بوشهر رشد کرده‌اند را پیدا کنیم. در حوزه فرهنگ باید فضای رشد را برای این کشور بزرگ هفت هزار ساله درست کنیم.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری

مخالفان

محمدعلی زلفی‌گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری

زلفی‌گل شبیه وزیر امور خارجه دولت بی تدبیر است/ برائت خود را از خاتمی و سران فتنه اعلام کند

سید علی یزدیخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز صبح مجلس و در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس جمهور برای کابینه سیزدهم، در مخالفت با محمدعلی زلفی‌گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: وزیر پیشنهادی در باره معضلات کنکور برنامه شفاف و روشنی ندارد، در حالی که مجلس دو مرحله مصوبه در این زمینه داشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مواضع سیاسی گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در 8 سالی که اساتید ما شدیدا تحت فشار بوده‌اند هیچ جمله انتقادی از ایشان در این زمینه نشنیده‌ایم و در خصوص مهاجرت نخبگان نیز موضع خنثی دارد و انگیزه‌ای برای متقاعد کردن نخبگان برای ماندن و خدمت کردن ندارد.

یزدیخواه با بیان اینکه تفکر سیاسی آقای زلفی گل شبیه وزیر امور خارجه دولت بی تدبیر است، اظهار داشت: ایشان در خصوص موضوع استکبارستیزی موضع مشخصی ندارد و کمتر از شرح صدر برخوردار است و هر بار که صحبت از اعلام موضع در باره فتنه می‌شود، عصبانی می‌شوند؛ آیا به هر حال فتنه به کشور ضربه زد یا خیر؟

وی ادامه داد: ایشان گفته است باید تندیس طلایی همه روسای جمهور سابق غیر از بنی صدر خائن را بسازیم و در پارک‌ها و بوستان‌ها نصب کنیم؛ خوب است ایشان اسامی روسای جمهور سابق را مرور کند و برخی از آنها را ملاحظه کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به همکاری زلفی گل با مصطفی معین در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 84 گفت: ایشان به محض انتخاب رئیس جمهور در سال 84 از معاونت دانشگاه همدان استعفا داده است؛ حالا در همین تریبون برائت خودش را از خاتمی و سران فتنه اعلام کند.

یزدیخواه با بیان اینکه به محض رسانه‌ای شدن معرفی زلفی گل به عنوان وزیر پیشنهادی علوم شور و شعف خاصی در میان گروه اصلاح‌طلبان ایجاد شده اظهار داشت: ایشان دانشمند محترم و برجسته‌ای است اما اگر بحرانی مانند کوی دانشگاه یا فتنه 88 پیش بیاید آیا ایشان توان مدیریت دانشگاه‌ها را دارد؟

آقای رئیس جمهور به سمت دولت جوان انقلابی حرکت کنید

روح الله ایزدخواه در صحن علنی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: آقای رئیسی ما در 6 ماه انتظار تحول داریم بماند در 4 سال بنابراین آقای رئیس جمهور به ما اعتماد کنید و کابینه را اصلاح کرده و به سمت دولت جوان انقلابی حرکت کنید و ما پشت شما هستیم.

وی در ادامه با اشاره به فرمایش رهبری که فرمودند من خدمت جوان و خرد پیر را دوست دارم، عنوان کرد: افراد با سنین بالا می توانند بیایند و مشورت دهند اما نمی توانیم بگوییم فردی که 36 سال است معاونت جایی را دارد می تواند وزیر شود که اگر اینگونه بود زنگنه ها، جهانگیری ها و نعمت زاده ها خدای وزارت بوده اند.

ایزدخواه ادامه داد: زمانی که من 7 ساله بودم زنگنه وزیر بود، 25 سالگی ازدواج کردم، 30 سالگی فرزند اولم آمد و اکنون بچه سوم 7 ساله است و هنوز زنگنه وزیر است پس کی می خواهیم مدار بسته مدیریت و وزارت را بشکنیم، چرا به تحلیل های صد من یه غاز محافل سیاسی دل داده اما به امر حضرت آقا اهمیت نمی دهیم که فرموده اند دولت جوان حزب اللهی کلید حل مشکلات کشور است.

موافقان

سوابق علمی کاری زلفی گل مرتبط را وزارت علوم است

محمد خدابخشی در صحن علنی مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه وزیر پیشنهادی علوم سلامت فیزیکی خوبی دارد ، می توان گفت از عهده وزارت حجیم علوم بر می آید، تصریح کرد: از آنجا که صد مقاله ISI دارد می توان گفت از توان ذهنی نیز برخورداراست.تجارب آقای زلفی گل نشان می دهد توان مدیریتی و قدرت برنامه ریزی و همچنین مدیریت زمان و مدیریت تیمی را دارد.

خدابخشی با بیان اینکه سوابق علمی و سوابق کاری مفید زلفی گل مرتبط را وزارت علوم است، خاطرنشان کرد: او در تمامی مقاطع تحصیلی از دبستان تا دانشگاه را تدریس کرده و می تواند از عهده این وزارتخانه برآید. ما باید به وزیری رأی دهیم که مسئولیت پذیر باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: نوع نگاه زلفی گل به کشور متناسب با نگاه آقای رئیسی است، چرا که در انتخابات برای او ستاد زدند. در واقع نگاه ایشان متکی بر استفاده از ظرفیت های داخلی کشور است و قطعاً همکارانی که در وزارتخانه انتخاب خواهند کرد، با همین نوع نگاه خواهد بود، بنابراین دکتر ایزدخواه و یزدی خواه نباید نگرانی داشته باشند.

زلفی‌گل شهروند نمونه و مدیر جهادی است

احمد نادری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: انتخاب آقای زلفی گل به عنوان شهروند نمونه و مدیر جهادی و انقلابی و همچنین نامگذاری یک خیابان در همدان به نام وی در زمان حیاتش از جمله مواردی است که معرفی وی را توجیه می‌کند.

وی افزود: وجهه بسیجی آقای زلفی گل در عرصه‌های مختلف باعث شده دبیر مجمع بسیج اساتید استان باشد و همچنین وی چند بار در محضر رهبر معظم انقلاب سخنرانی کرده و ایده بنیاد ملی نخبگان را مطرح کرد که خود مأمور به راه‌اندازی آن شد. همچنین وزیر پیشنهادی علوم در سوابق خود ریاست دانشگاه همدان را برعهده داشت که باید گفت دانشگاه، خود نمونه کوچکی از وزارتخانه است.

نادری تصریح کرد: آقای زلفی‌گل 11 سال تجربه معلمی و فعالیت در حوزه آموزش عالی را دارد، همچنین آقای زلفی گل وزنه‌ای علمی بوده و نظریه‌پرداز و تحول‌خواه است و بنده یک دهه آقای زلفی گل را می‌شناسم و می‌گویم مدیری انقلابی، علمی، توانمند و تحول‌گرا است.

وزیر پیشنهادی علوم: فتنه 88 آغاز مشکلات خارجی برای ما شد

زلفی‌گل برائت خود را از سران فتنه اعلام کند/ زلفی‌گل: فتنه 88 آغاز مشکلات خارجی برای ما شد/ اسماعیلی: باید وزارت فرهنگ را چابک کنیم

پس از استماع سخنان مخالفان و موافقان نوبت به محمدعلی زلفی‌گل وزیر پیشنهادی علوم،‌ تحقیقات و فناوری رسید تا دفاعیات خود را مطرح کند. وی گفت: در جمهوری اسلامی هر مدیر و مسئولی در هر رده و سطح چنانچه در راستای اهداف شهدا و امام شهدا حرکت نکند یقینا عاقبت به خیر نخواهد شد.

وی افزود: به عنوان یک سرباز علمی نظام جمهوری اسلامی الگوی خودم را شهید چمران و شهدای هسته ای و سردار سلیمانی را قرار می‌دهم چرا که این عزیزان عاقبت بخیر شدند و مسیرشان در راستای اهداف مقدس نام جمهوری اسلامی بود و مردمی و خادم مردم بودند.

زلفی گل ادامه داد: بخشی از دوران ریاست دانشگاه در دوران فتنه 88 بود و عزیزان می‌دانند دانشگاه بوعلی سینا بین 13 تا 15 هزار نفر جمعیت دانشجویی دارد و یکی از سیاسی ترین دانشگاه‌ها هست و به لطف خداوند فتنه 88 را طوری مدیریت کردیم که هیچ‌کس آسیب ندید.

وی افزود: فتنه 88 آغاز مشکلات خارجی برای ما شد و دشمن ما نسبت به براندازی نظام به خیال خام خودش امیدوار شد. چگونه می توانیم با کسانی که این ضرر را به نظام و کشورمان زدند در یک خط باشیم؟ اگر کسی آبرویش را از طریق نظام کسب می‌کند، مردانگی حکم می کند که‌ آبرویش را برای نظام هزینه کند چه گونه با کسانی که در بزنگاه‌ها از نظام و انقلاب دفاع و آبروی خود را هزینه نمی کند هم خط باشیم؟ سیاستمداران آمریکا بدانند دست سردار ما را قطع کردند و کمترین هزینه اش قطع دست آنان از این منطقه خواهد بود.

سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت

مخالفان

در روز چهارم بررسی صلاحیت وزای پیشنهادی دولت سیزدهم چه گذشت؟

برای تنظیم بازار هیچ برنامه عملیاتی ندارد

اردشیر مطهری در جلسه علنی نوبت صبح مجلس و در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، با تاکید بر اینکه وزارت صنعت مرد میدان می‌خواهد، تصریح کرد: وزیری به مجلس معرفی شده است که برای تامین کالاهای اساسی و تنظیم بازار و کنترل قیمت اقلام هیچ برنامه عملیاتی ندارد.

وی گفت: با انتخاب آقای فاطمی امین مطالبه اصلی مردم که تضمین کالاهای اساسی و کنترل قیمت‌هاست، بر زمین خواهد ماند و موجب ناامیدی بخش زیادی از مردم از دولت خواهد شد. شما برنامه‌های وزارت اقتصاد و بانک مرکزی را به جای وزارت صنعت ارائه کرده‌اید و از ارائه برنامه در حوزه معدن غفلت کرده‌اید. جلوگیری از خام فروشی نفت، مطالبه همیشگی رهبر انقلاب بوده، پس چطور برای بخش معدن که همپای نفت ارزآوری دارد، غفلت کرده‌اید؟

برنامه تان برای احیای واحدهای تعطیل شده چیست؟

احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی صبح امروز(سه شنبه) در جلسه رای اعتماد به وزرا، در مخالفت با وزیر پیشنهادی پیشنهادی صنعت ،‌معدن و تجارت اظهار داشت: برنامه شما برای تامین نهاده های دامی که پدر روستاییان و دامداران را درآورده چیست و برنامه تان برای احیای واحدهای تعطیل شده ناشی از کرونا و بدهی‌ها چیست؟ همچنین برنامه شما برای ادامه پروژه انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان برای صنایع و معادن بسیاری از استان ها چیست؟

وی افزود: کجای انقلاب و اصول انقلاب به ما اجازه داده به یک وزیر ضعیف رای اعتماد بدهیم تا فلان شخص از ما کدورت به دل نگیرد و کجای انقلاب به ما مجوز داده مجلس را در برابر دولت تعطیل کنیم و رسما وکیل الدوله بشویم؟

موافقان

فاطمی امین فسادستیز است

خلیل بهروزی‌فر در جلسه علنی امروز صبح مجلس و در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: فاطمی امین فسادستیز است و در مقابل کسانی که امروز در شبکه فساد فعال هستند، مبارزه خواهد کرد که البته لازمه مبارزه او، رأی قاطع مجلس به وزیر پیشنهادی است که می‌تواند پشتوانه خوبی برای وی فراهم کند.

بهروزی‌فر با بیان اینکه تطبیق حداکثری برنامه‌های فاطمی امین با اسناد بالادستی از نقاط قوت برنامه‌های اوست، اظهار داشت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت شامل حوزه‌های شهرستانی، استانی و ملی است و برنامه‌های بین المللی او نیز کشورها را به چهار دسته تقسیم کرده است.

تکمیل سامانه تجارت و تامین مواد اولیه

احمد راستینه در جلسه علنی مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: تسلط در تبدیل راهبردها به برنامه‌های عملیاتی از نقاط قوت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت است او به درستی مسائل اقتصادی را شناخته و برای آن برنامه دارد. همه می‌دانیم که باید برای ثبات نرخ ارز، تنظیم بازار و کسری بودجه علاجی باشد وگرنه نمی‌توان به خوبی از حق مردم دفاع کرد.

وی با بیان این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت نقش مهمی در تنظیم بازار و ثبات آن دارد، اضافه کرد: تنظیم بازار از اولویت‌های کوتاه مدت برنامه فاطمی امین است که از جمله آن می‌توان به تکمیل سامانه تجارت و تامین مواد اولیه اشاره کرد. همچنین او برای استان‌ها و شهرستان‌ها هم به دنبال مشارکت نمایندگان بوده و می‌خواهد با همکاری با وزارت امور خارجه موضوع تعاملات بین‌المللی و توسعه صادرات را پیگیری کند.

فاطمی امین: تحریم‌های خارجی را خنثی می‌کنم

فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صمت تصریح کرد: اگر ان شالله وزیر بشوم، وظیفه ام این است که تمامی مسائل حوزه خودم را خودم پیگیری کنم و کار را به دیگران نسپارم و فرافکنی نکنم. مالیات دغدغه همه ماست، به واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری قول می‌دهم که تحریم‌های داخلی را بردارم و تحریم‌های خارجی را خنثی کنم. این تجربه را دارم، چرا که در موضوع بنزین این اتفاق افتاد.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۸۵ در ستاد تبصره ۱۳ بودم، در قالب ستاد تبصره ۱۳ موضوع دوگانه سوز کردن خودروها، کارت سوخت و سهمیه بندی و خودروهای فرسوده اجرا شد. در سال ۸۶ کنگره آمریکا طرحی را برای تحریم بنزین مصوب می کرد که با موضوع سهمیه بندی بنزین این طرح خنثی شد. اگر واحد تولیدی دچار مشکل است، این مشکل به ما بازمیگردد و باید پاسخگو باشم.

فاطمی امین با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در مورد عدم ورود کالاهای مشابه داخلی تصریح کرد: ان شالله منویات مقام معظم رهبری را اجرا خواهیم کرد و روزی را خواهیم دید که ایشان از عملکرد وزارت صمت و عملکرد دولت رضایت خواهند داشت. صادرات همیشه مهم است، اما امروز مهمتر و آن هم به سه دلیل.

وی در این بهره بیان داشت: اول بازار ارز حداقل باید ۳ تا ۴ میلیارد دلار بیشتر به آن تزریق شود تا متعادل شود. ما یک برنامه دقیق و حساب شده برنامه ریزی کردیم، با اتاق بازرگانی و برخی کارشناسان در مورد این برنامه مشورت، بررسی و همکاری شد و بدون فوت وقت اجرای خواهد شد. در موضوع صادرات ۵ میلیارد دلار بیش از مدت مشابه سال قبل در ۶ ماه دوم هدفگذاری شده است، این کار علاوه بر اینکه تعادل بازار ارز را برقرار می کند و بر روی تورم نیز تاثیر می‌گذارد.

گزارش از مسلم خلخال


کد خبرنگار : 93