تاریخ : 1400,چهارشنبه 03 شهريور15:23
کد خبر : 405693 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

در روز پنجم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم چه گذشت؟

اعتماد حداکثری مجلس به کابینه پیشنهادی/ باغ‌گلی از قافله دولت جا ماند/ رئیسی: دوری از فساد و آلودگی شرط اساسی است

ایشان دانش آموخته رشته مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت در مقطع کارشناسی می باشند، در مقطع کارشناسی ارشد دانش آموخته اقتصاد در دانشگاه تهران بوده و تحصیلات دکترا خود را در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات گذرانده است، بر این اساس سوابق تحصیلی ایشان مرتبط با حوزه وزارت نیرو نمی باشد، البته به غیر از پایان نامه دکترای ایشان که آن هم بیشتر محوریت اقتصادی داشت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز چهارم بررسی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در صحن علنی مجلس در حالی سپری می شود که در ابتدا مجلس به بررسی صلاحیت سیدعزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی گردشگری و صنایع دستی و بعد از آن به بررسی صلاحیت جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت، صلاحیت علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو و سپس سید حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان پرداخت.

در این جلسه نمایندگان موافق و مخالف به بیان دیدگاه ها و نظرات خود میپردازند و سپس وزرای پیشنهادی در دفاع از خود به سوالات نمایندگان پاسخ و به طرح برنامه های خود پرداختند. در پایان نیز رئیس جمهور برای دفاع از وزرای پیشنهادی به سخنرانی پرداخت و سپس نمایندگان اقدام به رای اعتماد به وزیران پیشنهادی کردند.

رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزیران پیشنهادی

باغ‌گلی از قافله دولت جا ماند

نمایندگان مجلس بعد از 5 روز بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم  بالاخره در عصر امروز به وزیران پیشنهادی رای اعتماد دادند. در پی رأی گیری برای گزینه‌های پیشنهادی دولت نهایتا وکلای ملت به جزء حسین باغ‌گلی که برای گزینه دولت و تصدی وزارت آموزش و پرورش اعتماد نکردند به تمام وزیران پیشنهادی رای اعتماد دادند. بنابراین باغگلی نتوانست رأی نمایندگان برای تصدی این وزارتخانه را کسب کند و رئیس جمهور باید مجددا گزینه دیگری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.

دفاع پایانی رئیس جمهور از وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم

رئیسی: دوری از فساد و آلودگی شرط اساسی است

سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در نطق خود در صحن مجلس شورای اسلامی، پیش از اخذ رای اعتماد برای وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم اظهار داشت: معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس براساس شاخص‌هایی بود که نسبت به آن شاخص ها در انتخابات به مردم قول داده بودم و تلاش این شد با همین تلاش ها باشد. کارآمدی و تخصص و مردم‌داری و فسادستیزی و صداقت با مردم این شاخص‌ها هستند که محور همه اینها کارآمدی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه صلاحیت وزرای محترم نسبت به سلامت نفس و سالم بودن از هرگونه شائبه های فساد و آلودگی مسئله مهم است و نسبت به همه به‌عنوان محور مورد توجه بوده و شرطی نیست که بشود از آن گذشت،‌ تصریح کرد: لذا سلامت عزیزان معرفی شده مورد تاکید بوده چون دولتی که می خواهد فسادستیز باشد باید عناصر پاکدست و فسادستیز باید امر اجرای آن را برعهده بگیرند و این شرط نه تنها ابتداعاً بلکه استداماً هم ضرورت دارد و فقط امروز مورد تاکید نیست و همواره مورد تاکید است.

وی تاکید کرد: نسبت به کسی که با دولت در هر جایگاهی همکاری می کند سلامت یک امر مهم و محوری در دولت است و کوچکترین ناسلامتی تحمل نخواهد شد و ما سلامت نفس و دوری از فساد و آلودگی را در این دولت جزو شرایط اساسی می‌دانیم.

رئیسی با تاکید بر این که در مورد مبارزه با فساد به هیچ عنوان کوتاه نخواهم آمد و شرط مردم برای رای به من مبارزه با فساد  است، گفت:‌ اگر گزارش متقنی به من برسد که کسی در مسئولیتی در دولت مرتکب فساد شده، در برخورد با او درنگ نخواهم کرد ولی صرف یک اتهام و نکته ای که در نامه ای نوشته شده یا برای کسی احساسی پیدا شده کفایت نمی کند و باید بررسی کنیم و وقتی به سند محکم رسیدیم که این اتهام متوجه است باید پیگیری شود.

وی افزود: نسبت به برخی وزرای معرفی شده نکاتی مطرح شد ولی هیچ اتهام قطعی شده نسبت به هیچکدام از وزرا وجود ندارد. مواردی مطرح بوده نسبت به شخصی که مورد بررسی قرار گرفته است و موردی مطرح شده که مورد بررسی قرار گرفته و در مرحله ای هم ممکن است که نظری داده شده ولی این اتهام مستقر نشده است و امری قطعی نسبت به کسی تعلق نگرفته و اگر کسی یا جایگاهی اتهامی وارد کرده از او رفع اتهام شده است.

رئیسی ادامه داد: ما در برخورد با فساد خط قرمر نداریم و خط قرمز ما درمورد فساد بی استناد سخن گفتن و بی استناد نسبت دادن است و اینکه چه کسی باشد و وابسته به چه کسی باشد هم برای ما مهم نیست.

 در ادامه به روند بررسی صلاحیت های وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم میپردازیم.

سید حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

مخالف

سجادی در حوزه‌های ورزشی لاکچری فعال بوده است

سید علی یزدی‌خواه در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اظهار داشت: سال ۱۳۹۰ آقای سجادی در مجلس نهم در همین جایگاه برای وزارتخانه ورزش معرفی شد که ۱۳۷ نفر با او مخالفت کردند و ۸۶ نفر موافق او بودند. از آن زمان به بعد کار شاخص ورزشی از او ندیدیم که این رتبه و جایگاه را ارتقا بخشد.

وی افزود: آقای سجادی جزو افتخارات ورزشی است و کمتر قهرمانی در سطح آسیا سراغ داریم که این میزان برای ما افتخار آفرینی کرده باشد.ایشان یک شخصیت ورزشی صاحب‌نام است. مخالفت بنده مربوط به شخصیت حقیقی او نیست بلکه از جایگاه تصدی‌گری وزارت ورزش و جوانان است.

یزدی‌خواه با مردمی و قوی خواندن دولت آقای رییسی گفت: دولت آیت‌الله رییسی می‌خواهد به طبقات محروم و متوسط جامعه و همچنین بقیه اقشار خدمات رایگان ارائه دهد اما آقای سجادی در این سال‌ها بیشتر در حوزه‌های ورزشی لاکچری مانند اسب‌دوانی، بولینگ و بیلیارد فعال بوده است و در این سال‌های اخیر هم با مجتمع ایران مال قرارداد بسته است. ایران مال بزرگترین مجتمع تجاری اداری خاورمیانه با هزاران هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و یکی از ۱۰ مجتمع تجاری بزرگ دنیاست.

سید علی یزدی‌خواه در ادامه عنوان کرد: برای من علامت سوال شد که آقای سجادی که می‌خواهد کار ورزشی کند باید با ایران مال قرارداد ببندد یا اینکه سراغ باشگاه‌های دست دوم و سوم و جنوب شهر برود که خود بچه‌ جنوب شهر است. اینها روحیه متمایل به اشرافی‌گری را از او نشان می‌دهد و با دولت مردمی سیزدهم تناسب چندانی ندارد.

موافق

سجادی یک شخصیت ورزشی و متخصص است

محمد وحیدی، در جلسه علنی امروز عصر مجلس و در جریان بررسی برنامه‌‌ها و صلاحیت سیدحمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، در موافقت با وی اظهار داشت: عزم راسخ مردم در این شرایط سخت معیشتی و شیوع ویروس کرونا بر انتخاب یک دولت مردمی استوار شده و ما نیز نسبت به موفقیت این دولت مردمی امیدوار هستیم و در انتخاب وزرا نیز برنامه‌های آنها با دقت بررسی شده و با اسناد بالادستی تطبیق داده شده است.

وی افزود: یکی از مشکلات کشور ما حوزه ورزش و جوانان است، به طوری که حدود نیمی از جمعیت کشور ما مستقیما در حوزه ورزش با این دستگاه مرتبط هستند و بخش دیگری هم که لازمه حرکت اجتماعی آنها برخورداری از موضوع سلامت است باز با وزارت ورزش و جوانان مرتبط هستند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: تاکنون هیچ وزیری که چهره ورزشی و تخصصی باشد در رأی وزارت ورزش و جوانان یا در سازمان تربیت بدنی سابق قرار نگرفته و این اولین بار است که یک رئیس‌جمهور به خودش جرأت می‌دهد که یک شخصیت ورزشی و متخصص را برای این وزارتخانه معرفی کند.

وحیدی تصریح کرد:‌ انتقادی که برخی‌ها به آقای سجادی دارند نتیجه مدیریت‌های گذشته است که حالا می‌خواهند سنگش را بر سر ایشان بشکنند.

وی ادامه داد: ضعف عملکرد در حوزه المپیک‌ها و مسابقات ورزشی و نیز پناهندگی برخی ورزشکاران نتیجه این است که چهره‌های سیاسی و امنیتی را در رأس این دستگاه قرار داده‌ایم در حالی که اقای سجادی یک ورزشکار است و هنوز رکورد مدال‌های ایشان شکسته نشده است.

سجادی: وزارت ورزش باید پیشتاز تحول در دولت باشد

سیدحمید سجّادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان،  بعد از شنیدن سخنان موافقان و مخالفان، در دفاع از برنامه های خود برای وزارت ورزش و جوانان، با اشاره به بیانیه گام دوم گفت: رهبر انقلاب می فرمایند ایران از لحاظ استعدادهای استفاده نشده رتبه یک دنیا را دارا است و یکی از مخاطب های این سخن، وزارت ورزش و جوانان است.

سجادی با بیان اینکه امروز تحول نه خواست ما بلکه یک که ضرورت است، تصریح کرد: وزارت ورزش می تواند و باید پیشتاز تحول در دولت مردمی باشد. چرایی و چگونگی تحول از تغییر نگاه سیاست ها و راهبردها شروع می شود. در چند سال گذشته مسئله ورزش و جوانان تا حدودی از متن کشور به حاشیه رفته است. باید با نگاهی فرابخشی و با تعامل گسترده با دیگر دستگاه ها ورزش را در جایگاه اصلی خود قرار داد.

سجادی با بیان اینکه بیانیه گام دوم، ما را به میدان داری جوانان دعوت می کند، اظهار داشت: این نشان می دهد برای تحقق بیانیه گام دوم این وزارتخانه باید نقشی ستادی و تعاملی پیدا کند؛ نسل جوان را برانگیزد، استعدادها را پرورش دهد و با تعاملات حاکمیتی، شکوفایی و تحول آفرینی را فرآهم آورد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان  با بیان اینکه دشمن برای ورزش ما برنامه های زیادی دارد، گفت: غفلت ما باعث شده ظرفیت های عظیم ورزشی ما تحلیل برود. رویش های انقلاب اسلامی صدها برابر ریزش های آن بوده است و باید این رویش ها را قدر بدانیم.

سجادی ادامه داد: کوشش من این است که بخش مهمی از بدنه مدیریتی وزارت متعلق به جوانان باشد و مأموریت این وزارتخانه ایجاد هم افزایی و میدان سازی برای حلقه های میانی و جریان های خودجوش جوانان باشد.

علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو

مخالف

سوابق تحصیلی محرابیان مرتبط با حوزه نیرو نمی‌باشد

حسین حق وردی در جلسه علنی امروز پارلمان به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو  اظهار داشت:  ایشان دانش آموخته رشته مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت در مقطع کارشناسی می باشند، در مقطع کارشناسی ارشد دانش آموخته اقتصاد در دانشگاه تهران بوده و  تحصیلات دکترا خود را در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات گذرانده است، بر این اساس سوابق تحصیلی ایشان مرتبط با حوزه وزارت نیرو نمی باشد، البته به غیر از پایان نامه دکترای ایشان که آن هم بیشتر محوریت اقتصادی داشت.

حق وردی گفت: ما در حوزه وزارت نیرو تحصیل کرده هایی داریم که هم از وضعیت کنونی وزارت نیرو ناراضی هستند و هم تحصیلات مرتبط دارند و دارای برنامه های مناسب مدیریتی برای این وزارتخانه هستند، فرد معرفی شده برای اداره این وزارتخانه صاحب تحصیلات مرتبط با این حوزه نمی باشد.

وی ادامه داد: سوابق اجرایی و مدیریتی ایشان نیز مرتبط نیست، وی در دولت های نهم و دهم وزیر صنایع و معادن بودند، تحصیلاتشان هم مرتبط با این حوزه بود، اگر اصراری برای معرفی وی بود باید به عنوان وزیر صنعت معرفی می شدند، وی با ساختار و تشکیلات وزارت نیرو آشنایی ندارد، آشنا شدن وی با با ساختار دیوانی و نظام ها و زیر نظام ها، قوانین و مقررات وزارت نیرو زمان بر است و این موضوع برای مجموعه وزارت نیرو آسیب بزرگی است.

موافق

تحصیلات محرابیان مرتبط با ماموریت‌های وزارت نیرو است

پرویز محمدنژاد نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس و در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشت: بخشی از تحصیلات آقای محرابیان مرتبط با ماموریت‌های وزارت نیرو است و ما نیز در حال تعیین مدیر هستیم و مدیر باید داشته‌های سازمان زیر مجموعه خود را بشناسد و برای آن برنامه داشته باشد و آقای محرابیان این ویژگی را دارد.

محمدنژاد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: محرابیان با پروژه‌هایی که در آن دوران اجرا کرد افراد تحت پوشش شبکه آب و برق کشور را از 22 میلیون نفر به 24.5 میلیون نفر رساند که نشان از توان حرفه‌ای و تخصصی ایشان دارد.

محمدنژاد در ادامه خطاب به رئیس جمهور و اعضای هیات دولت جدید گفت: امروز شما روی یک خط قرمز آتشین حرکت می‌کنید و پاشنه آشیل دولت شما حوزه انرژی خواهد بود. سال قبل هشدار دادیم که در زمستان 99 و تابستان 1400 با مشکل در حوزه برق مواجه می‌شویم؛ به آن تذکرها توجه نشد و امروز این وضعیت را داریم. حالا هم اگر به فکر نباشید، در زمستان امسال با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

وی در پایان با اشاره به پدیده نوظهور رمزارزها و تأثیر آن بر صنعت برق گفت: اگر این پدیده کنترل نشود، قطعا مخرب خواهد بود؛ چراکه کشور گرجستان تا چند سال پیش صادرکننده برق بود اما به دلیل فعالیت رمزارزها حالا به واردکننده برق تبدیل شده است.

محرابیان: برنامه ای برای تامین آب و برق پایدار تدوین کردم

در پایان اظهارات موافقان و مخالفان علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو  در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی این وزارتخانه گفت: این سومین بار است که مفتخرم برای کسب رای اعتماد در محضر نمایندگان مردم حضور پیدا کنم. در دو هفته گذشته طی جلساتی که داشتیم نمایندگان به طور دقیق و موشکافانه نظرات خود را مطرح کردند و در صورت کسب رای اعتماد تمام این نظرات را در دستور کار وزارتخانه قرار خواهم داد.

وی ادامه داد: در حالی دولت کار خود را شروع می‌کند که قطعی های برق موجب مشکلات برای مردم شده است و از این بابت ضرر و زیان زیادی به تولید کنندگان وارد شده است و باعث بیکاری و افزایش نرخ کالاهای تولیدی شده است.

وزیر پیشنهادی نیرو تاکید کرد: مکلفیم علاوه بر جبران عقب ماندگی ها طوری برنامه ریزی کنیم که در افق بلند مدت دیگر قطعی برق نداشته باشیم. باید کارگاهی به وسعت ایران برای ساختن آن بنا کنیم و تمامی کاستی ها را جبران کنیم.

وی تاکید کرد: در زمان معرفی به مجلس برنامه ای تدوین کردم که شامل حصول اطمینان از تامین آب و برق پایدار، ارتقا حکمرانی آب با مبانی عدالت، شفافیت و قانون مداری، بهبود اقتصاد آب و برق با اولویت افزایش بهره‌وری و راندمان، ارتقا سطح پژوهش و فناوری با تکیه بر ساخت داخل، بهبود فضای کسب و کار در آب و برق با تکیه بر بخش مردمی و مردمی‌سازی این صنعت است. مهمترین سرمایه ما نیروی انسانی انقلابی، پاک، دانش آموخته و فرهیخته است.

جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت

در ابتدای این نشست گزارش کمیسیون انرژی از بررسی صلاحیت، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت قرائت و بر این اساس اوجی در کمیسیون تائید شد.

مخالفین

نادران: اوجی درباره اموالش خلاف واقع گفته است/ اوجی: دارایی دیگر که به بنده نسبت دادند به خودشان داده شود

اوجی در حوزه گاز کار کرده ولی مسئله ما تحریم نفت است

مهدی عسگری در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت، اظهار داشت: در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی، وضعیت کرونایی و آغاز گام دوم انقلاب پیشنهاد می کنم برای ترازیابی وزرا در کنار شاخص هایی همچون تخصص، تعهد و تجربه معیار تناسب نیز لحاظ شود.

عسگری با بیان اینکه امروز گلوگاه اصلی وزارت نفت بحث تحریم نفتی است، تاکید کرد: موضوعات فنی و مهندسی، اکتشاف، توسعه میادین مشترک و تعیین تکلیف ۱۴/۵ درصد سهم شرکت ملی نفت و شفافیت آن، انتقال گاز و ضرورت مردمی سازی این وزارتخانه پس از گذشت دهه ها از ملی شدن صنعت نفت مسائل مهمی هستند، اما اولویت اصلی این وزارتخانه بحث تجارت و فروش نفت و بازگشت ارز آن به کشور است.

وی ادامه داد: آقای اوجی مانند اغلب وزرا دارای تخصص و تعهد مطلوبی است اما مسئله اصلی سنجش تناسب گرینه پیشنهادی با شرایط موجود و اولویت های این وزارتخانه ها است، تجربه ایشان بیشتر در حوزه گاز می باشد ولی مسئله اصلی ما در بحث تحریم نفتی می باشد.

اوجی درباره اموالش خلاف واقع گفته است

 الیاس نادران در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت در مخالفت با این گزینه پیشنهادی، طی سخنانی اظهار داشت: آنچه که برای ما در این سال‌های اخیر بیش از همه اهمیت پیدا کرده است، این است که مردم به یک جریان انقلابی پاکدستی اعتماد کردند و از مجلس، دولت و شوراها انتظار دارند که جریانات اداره کشور بر این مدار حرکت کنند.

وی افزود: بنده چند نکته را به ایشان (وزیر پیشنهادی نفت) گفتم برای اینکه بدانند من چه می‌دانم اما متاسفانه ایشان نگرفتند. به ایشان گفتم لیست اموال شما در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است، دیدید؟ که گفت خیر ندیدم! به او گفتم چه دارید؟ گفت شما چه می‌دانید؟ گفتم من می‌پرسم شما چرا می‌گویید؟ گفت سه آپارتمان در هروی که یکی آپارتمان همسرم است از ارث پدر ایشان بوده و یکی هم برای پسرم است. گفتم من از مراجع ذیصلاح استعلام گرفتم و 9 مورد از اموال ایشان را در دو برگه کاغذ استعلام گرفتم. کسی که به این صراحت خلاف واقع می گوید در جاهای دیگر هم همین گونه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: بنده درباره یک قضیه از ایشان پرسیدم که اگر فرصت شد بعداً درباره آن حرف می‌زنم؛ ایشان به من گفت آقای رستم قاسمی و شخص دیگری کاری کردند و فرد شاکی برای اینکه بخواهد علیه رستم قاسمی به خط شود علیه من حرف زده است؛ من گفتم اگر قرار باشد ایشان کاری انجام دهد علیه رستم قاسمی حرف می زد نه شما! با شما چه پدرکشتگی داشت؟

نادران بیان کرد: دوستان ما اشاره می‌کنند که گزارش‌های نهاد امنیتی چنین و چنان است. بنده عرض کردم که قضیه دیمیتریس کامبیس و دکل های گمشده و کشتی‌هایی که خوردند و اموال مملکت رو شد را پاسخ دادند؟ روزی که از فرودگاه امام رفت نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نبودند؟

موافقین

نادران: اوجی درباره اموالش خلاف واقع گفته است/ اوجی: دارایی دیگر که به بنده نسبت دادند به خودشان داده شود

وزارت نفت، وزارت فرهنگ ما هم هست

حسین حسین زاده  در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: وزرات نفت نه تنها یکی از بزرگترین بنگاه های اقتصاد کشور بلکه قرارگاه جنگی کشور است.

وی افزود: وزارت نفت، وزارت اقتصاد، اشتغال و حتی وزارت فرهنگ ما هم هست و اکنون 113 سال از عمر آن و وابستگی ما به نفت می گذرد  و باید فرمانده این قرارگاه فردی توانمند، متخصص، جهادی و انقلابی باشد.

حسین زاده با تاکید بر اینکه من فرزند نفت هستم و آقای اوجی (وزیر پیشنهادی نفت) را دو دهه است که می شناسم، تصریح کرد: روند رشد مهندس اوجی در نفت از پایین به بالا بوده است و شخصی از بدنه نفت بوده و هست.

وی با تاکید بر اینکه وزارت نفت به نوعی وزارت فرا دولت‎‌ها است، خاطرنشان کرد: وزیر نفت وزیر اول اقتصاد کشور ما است و اوجی می تواند با پاکدستی و مظلومیت اش بهترین رأی را از مجلس بگیرد.

اوجی فردی توانمند و شجاع است

انور حبیب‌زاده هم در موافقت با جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: اوجی فردی توانمند بوده و از شجاعت فوق‌العاده‌ای در مدیریت صنعت نفت برخوردار است.

وی افزود: وزیر پیشنهادی نفت خودش از بدنه صنعت نفت و آشنا به مشکلات آن است و به دلیل تجربه طولانی در این حوزه می‌تواند مؤثر واقع شود.

حبیب زاده با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 97 درصد انرژی اولیه مورد نیاز در داخل از نفت و گاز تامین می‌شود تصریح کرد: اهداف و استراتژی‌های مهم این بخش اهمیتی بالا دارد و در روابط خارجی کشور نیز تأثیر گذار است.

حبیب‌زاده خاطرنشان کرد: بر این اساس، رسیدن به اهداف مهم این حوزه مستلزم برنامه‌ریزی درست و اصولی است که وزیر پیشنهادی نفت دارای برنامه و توانمند برای اجرای آن است.

وزیر پیشنهادی نفت: دارایی دیگر که به بنده نسبت دادند به خودشان داده شود

نادران: اوجی درباره اموالش خلاف واقع گفته است/ اوجی: دارایی دیگر که به بنده نسبت دادند به خودشان داده شود

 جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت، پس از شنیدن دیدگاه‌های نمایندگان موافق و مخالف خود در مجلس در دفاع از برنامه های خود برای وزارت نفت، گفت: در پیشگاه خداوند متعال و شما نمایندگان اعلام می‌کنم غیر از آنچه من به عنوان دارایی خدمت آقای رئیسی اعلام کردم؛ هرگونه دارایی دیگر که در فضای مجازی به بنده نسبت دادند به خودشان داده شود.

وی ادامه داد: ۲۴ و ۲۵ سالی که در وزارت نفت بودم و سال‌هایی که در خدمت آقای مخبر بودم با پاکدستی خدمت کردم و فردی فساد ستیز هستم. قصد قربت کردم فساد را از این وزارتخانه از بین ببرم. اصلاح شرایط و بازگردادندن لوکوموتیو صنعت نفت و بازگشت آن به ریل مناسب نیازمند اقدام جهادی است.

سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

صلاحیت سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست علنی صبح امروز و عصر دیروز مجلس شورای اسلامی برگزار شد هر چند برخی نمایندگان در مخالفت با وی صحبت کردند اما یکی از موافقان مطرح کرد که 200 نماینده برای صحبت کردن به عنوان موافق وی ثبت نام کرده‌اند. کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ابتدای این بررسی گزارش خود را در تائید صلاحیت ضرغامی قرائت کرد.

مخالفین

ضرغامی وجاهت ملی و اعتبار بین‎‌المللی ندارد

محمود احمدی‌بیغش در مخالفت با ضرغامی وزیر پیشنهادی گردشگری اظهار داشت: آقای ضرغامی! شما حتی رئیسی را قبول نداشتید، در عجبم چطور شما را انتخاب کرده است؟

وی عنوان کرد: وزارت میراث فرهنگی به فردی کاربلد نیاز دارد؛ ارتقای این وزارتخانه توسط فردی سیاسی و وابسته به جریان خاص سیاسی میسر نشده و حتی ممکن است حضور ضرغامی باعث خسارات بی پایان شود پس به خاطر صیانت از جایگاه میراث فرهنگی و تحقق برنامه کاربردی در گردشگری داخلی و خارجی از نمایندگان می خواهم که به آقای ضرغامی رای ندهند تا رئیس جمهور فردی شایسته و متخصص و برخوردار از وجاهت ملی و بین المللی را معرفی کند.

وی افزود: وزارت راهبردی میراث فرهنگی از دو بخش کاملا تخصصی تشکیل شده و با سهم خواهی سیاسی ناشیانه اداره اش به طور مطلوب موثر نخواهد شد. از سویی کارنامه ضرغامی نشان می دهد در چینش مدیریتی اعتقاد چندانی به انتصابات تخصصی ندارد و هر فرصت مدیریتی را فرصتی برای تجمیع دوستان سیاسی دانسته که تجربه مدیریتی ضرغامی در صدا و سیما به گونه ای بود که هم اکنون هم آثار و تبعات اقدامات غیرکارشناسی و فله ای آن ادامه دارد.

اگر برای وزارت ارشاد معرفی می شدید برای دفاع از ایشان ثبت نام می کردم

معین الدین سعیدی در مجلس شورای اسلامی که از 5 دقیقه  وقت باقی مانده احمدی بیغش استفاده می‌کرد در مخالفت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: ضمن احترام به آقای احمدی بیغش، فرمایشات ایشان را ورای انصاف می دانم و با احترام به شخصیت وزین آقای ضرغامی از ایشان عذرخواهی می‌کنم.

وی افزود: قدردان امنیتی هستیم که حاصل خون شهدا است؛ آقای ضرغامی مدیری است در تراز انقلاب اسلامی، تحول گرا، خلاق، هیچ نکته خاکستری در کارنامه مالی ایشان نیست، ولی هر کسی را بهر کاری ساختند. اگر برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می شدید برای دفاع از ایشان ثبت نام می کردم، به استناد برنامه ای که ارائه کردید شما را مناسب این جایگاه نمی دانم.

سعیدی در ادامه عنوان کرد: یک سوالی از شما و عزیزانی که دارای مسئولیتی هستد مطرح می کنم، شما در پلتفرم های مجازی مانند توئیتر و تلگرام و … حضور دارید، امکان دارد واضح بفرمایید چرا مردم عادی نباید به توئیتر و تلگرام دسترسی داشته باشند ولی شما و اینجانب می توانیم این دسترسی را داشته باشیم؟

موافقین

ضرغامی فردی متخصص و ایده‌پرداز است

علی رضایی در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت سید عزت‌الله ضرغامی اظهار داشت: پاک‌دستی، شجاعت، توانمندی و تعامل سازنده با مجلس در ادوار مختلف، از جمله ویژگی‌های آقای ضرغامی است.

وی در بخشی از دلایل موافقت خود گفت: ضرغامی فردی متخصص، ایده‌پرداز و خلاق است که گزینه مناسبی برای مدیریت این وزارتخانه به شمار می‌رود و با توجه به سوابق عملکردش در رسانه ملی گزینه خوبی برای رفع دغدغه‌ها در عرصه میراث فرهنگی و گردشگری است.

رضایی خاطرنشان کرد:‌ برنامه‌های وزیر پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی تأیید شده و طرح‌هایی همچون گردشگری سلامت، بوم‌گردی و گردشگری دریایی مورد تأکید وی است.

وی  تأکید کرد: برای مقابله با کرونا و جبران خسارات آن بر صنعت گردشگری ، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و مناسب داریم که وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری راهکارهای خوبی را در این زمینه آماده کرده است.

ضرغامی چهره‌ای فرا دستگاهی است

مجتبی توانگر در موافقت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طی سخنانی اظهار داشت: ویژگی بارز ضرغامی، مردمی بودن و تحول گرایی است.

وی با بیان اینکه ضرغامی چهره‌ای فرا دستگاهی است، افزود: برای نخستین بار در دولت های مختلف یکی از باسابقه ترین و با تجربه ترین افراد برای این وزارتخانه معرفی شده است و از این بابت باید از رئیس جمهور تشکر کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق خودشان خواستند اوصاف مثبت آقای ضرغامی را زیر سوال ببرند، اما عزت و ذلت دست خداست. مردم ایران و نمایندگان ملت خدمات آقای ضرغامی را فراموش نخواهند کرد. ضرغامی مرد میدان و مرد عمل است و در صداوسیما مدیری اصولگرا و توسعه گرا بوده که از جمله آن توسعه شبکه های تلویزیونی در دوره ریاست او بر این سازمان است.

ضرغامی: مردم روش‌های کلیشه‌ای مدیریتی را نمی پذیرند

نادران: اوجی درباره اموالش خلاف واقع گفته است/ اوجی: دارایی دیگر که به بنده نسبت دادند به خودشان داده شود/ ضرغامی: مردم روش‌های کلیشه‌ای مدیریتی را نمی پذیرند

بعد از شنیدن سخنان موافق و مخالف که البته عصر دیروز مطرح شده بود و در ادامه این بررسی سید عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی گردشگری و صنایع دستی  در دفاع از برنامه‌های خود اظهار داشت: حکایت آسیب‌های امروز ما در حوزه مدیریت کشور این است که دنبال پاسخ‌های ساختاری و کلیشه‌ای‌ای به جدی ترین مشکلات کشور می‌رویم و هرچند کارمان را راه می اندازد ولی چون به این روش عادت کرده ایم مردم دیگر این را از ما نمی‌پذیرند و به دنبال کارهای تحولی و بزرگ و برهم زدن پساختارهای پوسیده و کارآمد که مثل بختک بر سر مردم آمده هستند در حالی که دیگر این تفکر تحولی تبدیل به کارهای محدود و نقطه‌ای شده است در حالی که باید سکه رایج در نظام جمهوری اسلامی باشد.

ضرغامی با بیان اینکه وزارتخانه جدیدالتاسیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک وزارتخانه بسیار مهم است  و هرکدام از این بخش‌ها ظرفیت یک وزارتخانه مستقل دارند ولی به جهت هم‌پوشانی باهم قانونگذار آنها را در قالب یک وزارتخانه آورده تا از ظرفیت‌هایشان استفاده شود، گفت: بسیاری از حوزه های مهم و اساسی کشور مرتبط با این وزارتخانه است و شاید دلیل پذیرفتن این مسئولیت غیر از تجربه مدیریتی و فرهنگی آن است که بخش زیادی از این مجموعه‌ها در وزارت ارشاد بود.

وی افزود: میراث فرهنگی و معاونت زیارتی و سیاحتی در وزارت ارشاد بود و من هم در معاونت امور استان ها و امروز مجلس با این حوزه ها آشنایی دارم ولی بسیاری از نهادهای مختلف کشور باید همکاری داشته باشند تا نگاهی ملی و فرابخشی برای دیدگاه بلند دولت ایجاد شود.

گزارش از مسلم خلخال


کد خبرنگار : 93