تاریخ : 1400,یکشنبه 14 شهريور14:58
کد خبر : 406756 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

نتیجه روی آوردن جمعیت زیاد داوطلبان به سمت رشته‌های تجربی چیست؟

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: نبود هدایت تحصیلی مناسب باعث روی آوردن جمع زیادی از داوطلبان کنکوری به سمت رشته‌های تجربی شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور، درباره انتظارات جامعه دانشگاهی از وزیر علوم دولت آتی اظهار کرد: در آموزش عالی یک سیاست گذاری فراگیر را در پیش گرفته ایم و آن را به صورت عامه به همه آموزش می‌دهیم.

او افزود: یکی از مهم‌ترین رویداد‌هایی که باید در اختیار وزیر علوم دولت آتی قرار بگیرد، سیاست گذاری‌های مبتنی بر کیفیت آموزش عالی و حضور همه نهاد‌ها و ذی ربط‌های آموزش عالی در این زمینه برای ساماندهی آن است.

آموزش عالی سرمایه های اجتماعی خود را از دست داده است

صالحی عمران تصریح کرد: آموزش عالی کشور سرمایه اجتماعی خود را از دست داده است و در سیاست گذاری‌های غلط ما باعث شده تا اعتماد به این موضوع از بین برود و وقتی به بررسی کنکور می‌پردازیم و متوجه می‌شویم که ۵۰ درصد داوطلبان انتخاب رشته نکرده اند، در واقع به معنای کاهش سرمایه اجتماعی خواهد بود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: باید سیاست گذاری‌های مناسب کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در آموزش عالی کشور ایجاد شود و لازم است تا وزیر علوم دولت سیزدهم به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد.

او گفت: برنامه آموزشی باید کاملا با برنامه‌های توسعه جامعه همراه باشد، اما متاسفانه مدیران سرگرم یک سری برون داد‌ها شده اند و به این موضوع توجه ندارند، یعنی تعداد کمی مهم‌تر از تعداد کیفی است، در صورتی که هم اکنون کشور‌های جهان روی برون داد‌ها تمرکز نمی‌کنند.

صالحی عمران تاکید کرد: حتی راجع به تولید مقالات علمی هم تعداد کمی بدون توجه به نیاز توسعه و نیاز اجتماعی زیاد است و از نظر توسعه کیفی اتفاق نمی‌افتند و گفتنی است که پیشرو بودن سیاست‌های آموزش عالی بسیار مهم است و دانشگاه‌ها نباید توسعه کمی بدون توجه به نیاز‌های جامعه داشته باشند و صرف اینکه چند استاد تحصیل کرده یک رشته هستند نباید این موضوع منجر به ایجاد رشته جدید شود.

آموزش عالی و مهارتی در نقشه جامع علمی کشور دیده نمی شود

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: انتقاداتی در نقشه جامع علمی کشور دارم، چرا که آموزش عالی و مهارتی در آن دیده نشده در صورتی که این موضوع در دنیا به شدت حائز اهمیت است. هم اکنون رتبه بندی‌های دانشگاه‌های دنیا بر اساس تاثیرگذاری‌های اقتصادی انجام می‌شود که در تولید ناخالص ملی، درآمد دانشجویان، ضعیت اقتصادی کشور، مشاغل و ... تاثیر دارد.

صالحی عمران با بیان اینکه نسل‌های دانشگاهی تغییر کرده اند، تاکید کرد: توجه به آموزش عالی و مهارتی نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد و این موضوع باعث شده تا آموزش عالی یک دست شود.

او تاکید کرد: ارتباط نظام آموزش عالی با نظام آموزش عمومی قطع است، در صورتی که در بیشتر کشور‌های پیشرفته جهان این ارتباط به خوبی با یک دیگر دیده می‌شود و هم افزایی بین آن‌ها وجود دارد.

صالحی عمران تاکید کرد: نبود هدایت تحصیلی مناسب و وجود مافیای کنکور باعث شده تا بیشتر دانشجویان سمت و سوی رشته‌های پرطرفدار مانند پزشکی بروند و این موضوع باید ساماندهی شود.