تاریخ : 1400,شنبه 20 شهريور12:28
کد خبر : 407339 - سرویس خبری : زنان

رئیس فراکسیون زنان مجلس در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران» مطرح کرد؛

این طرح به معنای تعیین میزان سکه نیست/ اکثر زنان نتوانستند در پرونده‌های مهریه حق خود را استیفا کنند

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی: در حال حاضر کمتر پرونده مهریه‌ای را می‌توان یافت که زن توانسته باشد به صورت کامل حق خود را استیفا کند. ضمن آن‌که به جهت نواقص قانونی با فرار از دین از ناحیه زوج مواجه هستیم. البته مردان در صورت اعسار نبایستی دجار حبس بلاوجه شوند. در هر صورت همه این مسائل بایستی در اصلاحیه قانون لحاظ شود.

به گزارش خبرنگار سرویس زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طی چند روز گذشته ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس یازدهم در مصاحبه‌ای اعلام کرد: اصلاح قانون مهریه برای کاهش بخش زیادی از پرونده‌های قضایی، کاهش دادرسی و ساماندهی آن در امر ازدواج مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است که با انجام اقدامات لازم آن در کمسیون قضایی و اجتماعی در صحن علنی فرآیند خود را طی خواهد کرد. فرآیند دادرسی در قانون جدید پرونده‌های مهریه، حذف و تعداد سکه طلا در مهریه مدیریت می‌شود.

بر اساس اعلام هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس پیگیر اصلاحات سریع قانون مهریه هستند که گزارش نهایی آن در کمیته تخصصی آماده شده است و بزودی در صحن علنی مطرح می‌شود تا در صورت تصویب به شورای نگهبان ارسال شود.

درپی انتشار این خبر فاطمه قاسم‌پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» گفت: طرحی که این روزها در خصوص مهریه در شبکه های اجتماعی منتشر شده است،  سال گذشته توسط یکی از نمایندگان  مطرح و همان زمان نقدهای کارشناسی به آن مطرح شد و قاعدتا مساله تعیین میزان سکه مورد نظر نیست.

وی افزود: سال گذشته همزمان با برخی تجمعات مردان درباره مهریه، تعدادی از آقایان نماینده درصدد برآمدند برای حل مسائل پرداخت مهریه توسط مردان، طرح‌هایی را ارائه دهند. همان زمان در فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی رایزنی‌های خود را با ارائه‌دهندگان طرح‌ها آغاز کردیم و در جلسات مختلف کارشناسی، از منظرهای حقوقی، قضایی و اجتماعی به بررسی پرداختیم.

رئیس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به برخی مشکلات مهریه گفت: در حال حاضر کمتر پرونده مهریه‌ای را می‌توان یافت که زن توانسته باشد به صورت کامل حق خود را استیفا کند. ضمن آن‌که به جهت نواقص قانونی با فرار از دین از ناحیه زوج مواجه هستیم. البته مردان در صورت اعسار نبایستی دچار حبس بلاوجه شوند. در هر صورت همه این مسائل بایستی در اصلاحیه قانون لحاظ شود.

قاسم‌پور ادامه داد: با تمام این ملاحظات از سال گذشته با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس اصلاحیه قانون مهریه را با در نظر گرفتن حقوق زنان و مردان در کنار هم آغاز کردیم و این مسیر در حال حاضر در مراحل پایانی خود قرار دارد و کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز همین مسیر را دنبال می کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: این اطمینان را می‌دهم که ما در فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی تمام سعی خود را می‌کنیم که مسائل زنان و خانواده در موازنه حقوق زن و مرد توامان با رویکرد اصولی، منطقی و کارشناسی دنبال شود.

مصاحبه از مهدیه دهقان


کد خبرنگار : 94