تاریخ : 1400,شنبه 20 شهريور11:33
کد خبر : 407342 - سرویس خبری : حسینیه دانشجویان ایران

قنبریان در نشست سراسری جنبش عدالتخواه دانشجویی مطرح کرد؛

عاشورا نزاع تمام‌ عیار بین دو اسلام علوی و اموی بود/ استبداد اموی در مقابل مردم سالاری دینی و استخفاف در مقابل کرامت علوی

قنبریان به استضعاف مادی و به تبع آن استضعاف معنوی به عنوان دومین ویژگی نگران کننده والیان در نزد پیامبر (ص) اشاره کرد و افزود: به عقیده پیامبر (ص) والیان و مسؤلین نباید در درگاه خود را ببندند و از مردم فاصله بگیرند که قوی‌ها بتوانند ضعفا را بخورند و ببلعند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حجت الاسلام محسن قنبریان استاد مدعو و چهل و پنجمین نشست سراسری جنبش عدالتخواه دانشجویی طی سخنانی واقعه کربلا را جدال تمام عیار بین دو اسلام علوی و اموی دانست و گفت: عاشورا نزاع دو اسلام بود، نه دو مسلمان و یا دو گروه و جریان. در روز عاشورا دو نماز جماعت برگزار شد، یکی با حضور ٣٠ هزار نفر و دیگری با تنها ١٠٠ نفر. حتی در جریان عاشورا نذر شکل می‌گرفت.

وی افزود: پس از آن نیز به شکرانه عاشورا، مسجد ساخته شد نه قمار خانه؛ حتی مناسک و اعمال مستحبی برای این مسأله ساخته شد و به قصد قربت سید الشهدا را کشتند و به کار خود رنگ تقدس بخشیدند و فتوای شرعی در این راه برای کشتن حسین بن علی (ع) صادر می‌شد. در عاشورا حتی مباهله نیز صورت گرفت.

وی با بیان اینکه استحمار و استبداد اموی در مقابل مردم سالاری دینی، استخفاف در مقابل کرامت علوی، استعباد و برده کردن مردم توسط امویان در مقابل آزادی بخشی به مردم توسط اسلام علوی و استئثمار و ویژه خواری در تقابل با اسلامِ مساوات از مهم‌ترین شاخصه‌هایی هستند که بر تقابل دو اسلام در عاشورا دلالت می‌کنند، اظهار کرد: در این بین علما و عمامه به سر‌هایی وجود داشتند که در حمایت از اسلام اموی و شاخصه‌های آن سخن به میان می‌آوردند.

عاشورا نزاع تمام‌‎عیار بین دو اسلام علوی و اموی بود/ استبداد اموی در مقابل مردم سالاری دینی و استخفاف در مقابل کرامت علوی

استاد مدعو چهل و پنجمین نشست سراسری جنبش عدالتخواه دانشجویی با اشاره به اینکه پیامبر (ص) پیش از این با یادآوری برخی صفات حول سه ویژگی نگرانیِ خود را نسبت به والیان آینده اعلام کرده بود، تصریح کرد: ویژگی اول استخفاف بوده به این صورت که والیان با چند کار مردم را ذلیل می‌کنند یعنی به جماعت رحم نمی‌کنند و سخت گیری و قساوت در جامعه رایج می‌شود، از طرفی والیان بزرگان را تجلیل نمی‌کنند و صدای علما را نمی‌شنوند و مضاف بر این به ضعفا رحم نمی‌کنند و ضرر عمومی به مردم می‌رسانند.

قنبریان به استضعاف مادی و به تبع آن استضعاف معنوی به عنوان دومین ویژگی نگران کننده والیان در نزد پیامبر (ص) اشاره کرد و افزود: به عقیده پیامبر (ص) والیان و مسؤلین نباید در درگاه خود را ببندند و از مردم فاصله بگیرند که قوی‌ها بتوانند ضعفا را بخورند و ببلعند.

وی افزود: به فرموده امام باقر (ع) کسانی که با جبر و شمشیر و کمیته‌های ترور، سلطه پیدا کرده، کسانی که با توسل به زور بر مردم مسلط شده تا آن را که خداوند خوارش گردانیده عزیز کنند و آن را که خدا عزیز نموده خوار گردانند و کسانی که ویژه خواری کرده و استعباد و استبداد را رایج می‌کنند تا از این طریق تنها یک الیگارشی بر همه حکومت کند و شاخصه‌هایی شکل بگیرد که در آن بازتولید قریش‌سالاری و اموی سالاری به اسم اسلام رایج و استبداد حاکم شود مورد لعن و نفرین هستند و قطعا در مقابل این اسلام و الیگارشی اسلام علی (ع) قرار دارد.

عاشورا نزاع تمام‌‎عیار بین دو اسلام علوی و اموی بود/ استبداد اموی در مقابل مردم سالاری دینی و استخفاف در مقابل کرامت علوی

قنبریان بیان کرد: حضرت علی (ع) در حدیثی فرمودند اطاعت من بر مردم واجب است اگر این ۴ شاخصه را در جامعه برقرار کنم نخست اینکه هیچ امری را بر مردم نپوشانم مگر اسرار جنگی که ما امروز آن را به عنوان شفافیت می‌شناسیم. دوم اینکه من هیج جا به جز حکم خدا که قابل مشورت شدن نیست، جز مشورت با مردم هیچ کاری انجام ندهم. حتی مشورت جمعی خاص نیز نه، بلکه تمام جامعه و سوم اینکه من حقی را از مردم به تاخیر نیندازم و آخر اینکه همه برای من در برابر حق و قانون مساوی باشند و مساوات را برقرار کنم. نه اینکه عده‌ای قانون را ویژه‌خواری کنند.

وی در ادامه گفت: قطعا بهترین مثال برای اجرای این شاخصه‌ها ماجرای گردنبندی است که دختر امیرالمؤمنین هزینه آن را از بیت المال عاریه گرفته بود و امام با تشر به آن مسؤل گفت: اگه می‌توانی بیت المال مال را به همه برای خرید گردنبند عاریه بدی، پس از آن حق داری به دختر من عاریه بدهی. به هر روی امیرالمؤمنین برای این ارزش‌هاست جنگید و در این راه نیز به شهادت رسید.


کد خبرنگار : 38