تاریخ : 1400,شنبه 20 شهريور15:08
کد خبر : 407367 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

ثبت شرکت می‌تواند برای کسب و کارها چه مزایایی داشته باشد؟

اصل و اساس شروع هر فعالیت یا تولید، انتخاب نام تجاری و ثبت برند آن برای جلوگیری از کپی برداری سایرین می باشد امروزه صاحبان اکثر مشاغل برند خودرا به ثبت رسانده اند و شاید به فکر ثبت برند دوم و یا سوم و … برای محصولات خود می باشند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، شرکت ها شاید سالیانه مجبور به پرداخت مالیات باشند اما عمدتا به این دلیل ثبت می شوند که اعتبار قانونی داشته باشند و اتفاقا دولت با شناسایی این شرکت‌ها خیلی راحت تر می‌تواند از آنها حمایت کند. نکته ی قابل توجه بعدی این است که مزیت ثبت شرکت، کاملا برای بخشیدن اعتبار و منافع به آن شرکت بوده و برای افرادی که به کسب و کار خودشان احترام گذاشته و آن را بصورت قانونی و با حمایت قانون انجام می دهند.

ثبت شرکت همچون سایر پدیده های حقوقی، دارای مزایا و معایب خاص خود می باشد. امکان حضور در مزایده ها و مناقصه های دولتی، اخذ وام و تسهیلات از سیستم بانکی، دریافت کارت بازرگانی و ورود به عرصه تجارت خارجی از جمله مزایای ثبت شرکت ها بوده؛ الزام به پرداخت مالیات و حقوق قانونی کارگران تحت استخدام شرکت را نیز می توان از مهم ترین معایب ثبت شرکت به شمار آورد.

ثبت شرکت می‌تواند برای کسب و کارها چه مزایایی داشته باشد؟

از طریق سامانه ثبت شرکتها اقدام کنید

جهت انجام آسان امور ثبت شرکت ها، سیستم جدید اینترنتی برای ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری تاسیس شده است. براین اساس، متقاضیان می توانند به جای مراجعه حضوری به اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری، به سامانه اینترنتی http://sherkat.ssaa.ir مراجعه کرده و مراحل مربوط به آن را طی کنند.

افراد پس از انتخاب شرکا و نوع شرکت، برای انجام ادامه مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها به این سامانه مراجعه کرده و گزینه «ثبت شخصیت حقوقی» را انتخاب کنند.

در سامانه ثبت شرکتها تمامی مراحل ثبت شرکت به صورت اینترنتی انجام می شود به صورتی که حتی ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت ها به صورت آنلاین انجام می شود.

ثبت شرکت دارای انواع مختلفی است که هرکدام از آن ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. همچنین شرایط افراد متقاضی در انتخاب یکی از انواع ثبت شرکت ها تاثیرگذار هستند. بنابراین باید دقت داشته باشید که روشی را انتخاب کنید که برای کسب و کار شما مناسب باشد.

با ثبت برند از سوء استفاده از کسب و کار خود محافظت کنید

در این زمان بیش از پیش علامت تجاری و برند دارای اهمیت هستند. با این که شرکت‌ها می‌توانند برند خود را به ثبت نرسانند و هیچ الزام قانونی برای ثبت علامت تجاری وجود ندارد، بسیاری از افراد برای پرهیز از سوء استفاده دیگران دست به این کار می‌زنند.

بر همین اساس تصمیم بگیرید که یا هزینه‌های ثبت برند را قبول و برند خود را به ثبت برسانید و یا هزینه‌های موجود را در قسمت‌های دیگر تجارت‌تان به کار ببرید.  ثبت علامت تجاری و برخی نکات مهم جهت انتخاب برند در این مطلب ابتدا تعریفی از برند ارائه کرده. امروزه حتی ثبت برند آنلاین نیز ممکن شده است.

برند خود را آنلاین ثبت کنید

اولین گام برای ثبت برند، انتخاب نام برای آن است. برند نباید مشابه دیگری داشته باشد.لذا، ترجیحاَ باید از اسمهای مختلط یا چند سیلابی استفاده کرد. علایم تجاری می بایست ویژگی هایی داشته باشند از جمله:

الف)موجب گمراه کردن مشتریان نگردد.

ب)باید وجه تمایز داشته و ابتکاری باشد.

بعد از انتخاب نام، باید اظهارنامه را در سامانه اداره مالکیت صنعتی ثبت کرد. چنانچه نام انتخابی تایید گردد آگهی تقاضا برای ثبت برند صادر می شود و در صورت عدم اعتراض آگهی دوم در روزنامه رسمی چاپ می شود. سپس گواهی ثبت برند، صادر شده و به مالک تحویل داده می شود.

جهت ثبت علامت تجاری باید کلیه ی مدارک قانونی فراهم باشد و کل مراحل قانونی ثبت طی شود.

مدارک مورد نیاز برای تقاضای ثبت اینترنتی برند به شرح ذیل می باشد:

    مدارک هویت اشخاص حقیقی (کپی شناسنامه، کپی کارت ملی)
    مدارک هویت اشخاص حقوقی (آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت کپی مدارک شناسنامه صاحبان امضا)
    مدارک مربوط به نماینده یا وکیل که دارای حق امضا باشند (چنانچه برای انجام امور از وکیل استفاده می نمایید)
    اگر برند لاتین باشد یا ریشه عربی داشته باشد باید کارت بازرگانی داشته باشید.
    کپی مجوز فعالییت
    نمونه علامت (باید یک نمونه را آپلود کرده و همزمان با پر کردن اظهارنامه و چند نمونه گرافیکی از علامت را همراه با دیگر مدارک تقدیم نمایید.)

    مراحل ثبت اینترنتی برند:

ابتدا به پایگاه اینترنتی مالکیت صنعتی مراجعه نمایید و اظهارنامه ثبت برند را در سامانه تکمیل کنید. در سامانه ثبت برند، یک لینک ثبت نام وجود دارد که باید بر روی آن کلیک کرد. سپس وارد اولین مرحله ثبت نام شده و مراحل ثبت نام را به ترتیب ذیل گام به گام طی نمایید.

اخذ گواهینامه نام تجاری یا همان برند یک سند معتبر با مزایای مختلف برای کسی است که آن را از اداره کل مالکیت صنعتی دریافت می کند. ثبت برند در ایران بدین صورت انجام می پذیرد که نام تجاری و علامت تجاری عبارت از اصطلاح نشانه، آرم، لوگو، نماد یا طرح ترکیبی از اینها می باشد از کاربردهای نام و علامت تجاری شناساندن محصول با خدمات شرکت ها و موسسات از یکدیگر می باشد ثبت برند در عین حال که یک واژه خاص می باشد و چیزی بیش از یک کلمه نیست اما وجه تمایز با دیگر شرکت های رقیب می باشد.

هر تولید کننده و صاحب مشاغلی برای محصولات خود باید نامی انتخاب کند که مشتریان برای خرید و شناخت محصول بدنبال نام تجاری محصول باشند.

اصل و اساس شروع هر فعالیت یا تولید، انتخاب نام تجاری و ثبت برند آن برای جلوگیری از کپی برداری سایرین می باشد امروزه صاحبان اکثر مشاغل برند خودرا به ثبت رسانده اند و شاید به فکر ثبت برند دوم و یا سوم و … برای محصولات خود می باشند. ثبت برند در تمامی رشته های مشاغل مختلف یا کالاهای متفاوت در زمینه های بازرگانی، تولیدی، فروشگاهی و خدمات قابل اخذ می باشد که می توان به طور مستقیم بر روی کالای قابل عرضه اعتبار بخشی کند و انحصار و حمایت دولت را در پشتیبانی از صاحب برند را به همراه دارد.

در صورت ثبت نام تجاری در صنف خود می توانید انحصار را در اختیار خود گرفته و اجازه استفاده و کپی برداری از رقبای خود بگیرید.

وقتی برندها دارای ارزش مالی می شوند که نکات مختلفی روی آنها انجام شود مثلا نوع اسم برای هر صنف متفاوت می باشد و یا فارسی و یا لاتین بودن آن و یا نوع کالاهایی که برای آن انتخاب می شود و رعایت اصول قانونی جاری کشور در امور ثبت آن که بهتر است با کارشناس مربوطه مذاکره شود.


کد خبرنگار : 16