تاریخ : 1400,شنبه 20 شهريور20:33
کد خبر : 407409 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

ناعدالتی در فرآیند واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه‌های تهران

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه خوارزمی از عدم واکسیناسیون دانشجویان این دانشگاه گلایه کرد و گفت: در فرآیند واکسیناسیون نباید تبعیض و ناعدالتی بین دانشگاه‌ تهران یا خوارزمی وجود داشته باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسکانیوز؛ دانشگاه خوارزمی نتوانسته دانشجویان خود، حتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی را واکسینه کند و این موضوع اعتراض شورای صنفی این دانشگاه را به همراه داشته است.

 

حمید بیرانوند دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در زمینه واکسیناسیون دانشجویان این دانشگاه اظهار کرد: فرآیند واکسیناسیون کرونا با نارضایتی دانشجویان دانشگاه خوارزمی مواجه شده است. همانطور که می‌دانید چندی پیش واکسیناسیون دانشجویان در بیشتر دانشگاه‌های تهران از مقاطع تحصیلات تکمیلی و دانشجویان ساکن خوابگاه آغاز شده است.

وی ادامه داد: علیرغم پیگیری‌های شورای صنفی دانشگاه خوارزمی، تاکنون مشخص نشده واکسیناسیون دانشجویان این دانشگاه چه زمانی و به چه صورتی انجام خواهد گرفت‌. این موضوع نگرانی‌هایی را برای دانشجویان مخصوصا افرادی که ساکن خوابگاه هستند، ایجاد کرده است.

واکسیناسیون دانشجویان خوارزمی می‌توانست به موازات کارکنان صورت گیرد

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه خوارزمی گفت: دانشگاه خوارزمی یکی از مراکز واکسیناسیون کرونا است، اما فرآیند واکسیناسیون در این دانشگاه از دو ماه پیش با اولویت کارمندان و اساتید دانشگاه آغاز شد. مسئولان دانشگاه می‌توانستند به موازات واکسیناسیون این افراد واکسیناسیون دانشجویان را نیز انجام دهند.

وی افزود: در حال حاضر تعداد دانشجویان خوابگاهی دانشگاه خوارزمی در کرج نهایتاً به ۳۰۰ نفر می‌رسد، فرآیند واکسیناسیون این افراد ۲ روزه به اتمام می‌رسید. دانشجویان خوابگاهی به صورت ۲۴ ساعته در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، اما کارمندان به صورت شیفتی در محل کار خود حضور پیدا می‌کنند. طبیعتاً خطر ابتلا ویروس کرونا در خوابگاه‌ها در مقایسه با کارکنان بیشتر است.

بیرانوند بیان کرد: معاونت دانشجویی دانشگاه خوارزمی اقدام شایسته‌ای برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در بین دانشجویان خوابگاهی انجام داده و تمهیدات لازم در راستای بازگشایی سلف در نظر گرفته است. چنین اقدامی در دانشگاه‌های دیگر کمتر صورت می‌گیرد.

ضرورت تسریع واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه خوارزمی

وی بر تسریع واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه خوارزمی توسط مسئولان دانشگاه تاکید کرد و گفت: در حال حاضر تعداد کارمندان و اساتید دانشگاه خوارزمی به ۱۲۰۰ نفر می‌رسد اما این افراد دوز دوم واکسن خود را نیز دریافت کرده‌اند.

کوتاهی وزارت بهداشت در واکسیناسیون دانشجویان

بیرانوند اضافه کرد: طبیعتاً مسئولان می‌توانستند سیاست‌هایی در راستای واکسیناسیون دانشجویان خوابگاهی دانشگاه خوارزمی نیز در نظر بگیرند. در جریان پیگیری شورای صنفی از معاونت دانشجویی دانشگاه خوارزمی مشخص شد مکاتبات لازم از سوی معاونت دانشجویی با وزارت بهداشت صورت گرفته؛ اما وزارت بهداشت در واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه خوارزمی کوتاهی کرده است.

وی ادامه داد: شورای صنفی دانشجویان دانشگاه خوارزمی خواستار تعیین تاریخ مشخص برای واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه شده است. شنیده‌ها حاکی از آن است واکسیناسیون دانشجویان خوارزمی اواخر شهریور ماه آغاز می‌شود، در این صورت دانشجویان ابتدای مهر ماه با مشکل مواجه خواهند شد. برخی دانشجویان در ترم جدید باید پایان‌نامه و رساله تحویل دهند، همین امر منجر به افزایش جمعیت خوابگاه‌ها خواهد شد و به دنبال آن نیز احتمال شیوع ویروس کرونا نیز افزایش پیدا خواهد کرد. از طرفی دیگر دوز دوم واکسن دانشجویان به اواخر آبان و اوایل آذر موکول خواهد شد. در این صورت دانشگاه‌ها تا اتمام دوز دوم عملا حضوری نخواهد بود.

عدم واکسیناسیون دانشجویان منجر به ایجاد وقفه تحصیلی خواهد شد

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه خوارزمی گفت: واکسیناسیون دانشجویان خوابگاهی در اولویت قرار دارد در این صورت وقفه تحصیلی برای دانشجویان ایجاد نخواهد شد و می‌توانند با خیال راحت در آزمایشگاه‌ها به فعالیت مشغول شوند. بسیاری از دانشجویان خوارزمی به شورای صنفی مراجعه کرده و خواهان تمدید ترم تحصیلی شدند. زمانی که علت را جویا شدیم دریافتیم که تعطیلی یک ماهه آزمایشگاه به دلیل پیک پنجم منجر به ایجاد وقفه تحصیلی دانشجویان شده است.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است واکسیناسیون دانشجویان خوارزمی باید بر اساس اولویت ساکنین خوابگاه پیش رود اما متاسفانه تاکنون این اقدام صورت نگرفته است. البته معاونت دانشجویی دانشگاه خوارزمی همکاری لازم در راستای واکسیناسیون دانشجویان را انجام داده است اما باقی مسئولان باید با سایر نهادها مثل استانداری، وزارت بهداشت و... انجام دهند.

بیرانوند بیان کرد: اگر قرار است دانشجویان تحصیلات تکمیلی واکسینه شوند، نباید تبعیض و ناعدالتی بین دانشگاه‌ تهران یا خوارزمی وجود داشته باشد. از مسئولان انتظار داریم صدای دانشجویان دانشگاه خوارزمی را بشنوند و واکسیناسیون دانشجویان را در اولویت قرار دهند. تاکنون هیچ کدام از دانشجویان دانشگاه خوارزمی از سوی دانشگاه واکسینه نشده‌اند. این در حالی است که واکسیناسیون دانشگاه تهران یا امیرکبیر از مدت‌ها پیش آغاز شده و بسیاری از آنان دوز دوم واکسن خود را نیز دریافت کرده‌اند.