تاریخ : 1400,شنبه 20 شهريور20:48
کد خبر : 407413 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

امکان برگزاری امتحانات علوم پزشکی تهران در سفارتخانه‌های خارجی

وزیر بهداشت بر امکان برگزاری آزمون‌های علوم پزشکی در سفارتخانه‌های خارجی تاکید کرد و گفت: این امکان وجود دارد که واحدهای دانشگاه علوم پزشکی تهران در سفارتخانه‌ها سرمایه‌گذاری و برخی امتحانات را در سفارتخانه برگزار کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسکانیوز؛ بهرام عین‌اللهی در نشست مشترک با هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران نماد آموزش و پژوهش کشور است و اگر بخواهیم ببینم وضعیت آموزش و پژوهش در کشور چگونه است، باید به دانشگاه علوم پزشکی تهران نگاه کنیم. در واقع این دانشگاه به‌صورت تاریخی و به‌صورت عملی نماد آموزش عالی است و انتظارات از این دانشگاه بیشتر است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشگاهی ریشه‌دار است، افزود: قدمت، هویت ایجاد می‌کند و خوشبختانه ما این هویت را از تاریخ غنی کشورمان داریم. این در حالی است که کشورهای دیگر با سرهم‌بندی و تبلیغات زیاد می‌خواهند برای خود هویت ایجاد کنند، اما دانشگاه علوم پزشکی تهران ریشه در تاریخ دارد.

وی با اشاره به اقدامات دانشگاه‌های دیگر برای هویت‌سازی گفت: در سفرم به یکی از کشورهای خارجی دیدم که عکس بزرگ همه استادان خود را در سالن‌های دانشگاه نصب کرده‌اند که بگویند هویت داریم. دانشگاه علوم پزشکی تهران هویت علمی کشور ماست و باید دانشمندان بسیار ارزشمندی که در اینجا وجود دارند، تشویق و ترغیب شوند، زیرا مهم‌ترین رکن آموزش هیئت‌علمی است اگرچه فضا، امکانات و تجهیزات مهم است، اما بسیاری از ناشران بسیار معروف در جهان را ببینید اتاق‌های کوچک دارند و امکانات زیادی ندارند و در یک آپارتمان کوچک فعالیت می‌کنند.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: بنابراین نیروی انسانی مهم‌ترین اصل است و داشتن هیئت‌علمی تمام‌وقت امتیاز و کمک بسیار خوبی است، ضمن اینکه علاقه و عشق هیئت‌علمی به کارشان خیلی مهم است و هر چه آن را تقویت کنیم، وضعیتمان بهتر می‌شود، البته نقص زیادی در رسیدگی به اساتید داریم که باید جبران شود.

عین‌اللهی با تأکید بر اینکه با خودباوری و هویت می‌توانیم کشور را جلو ببریم، بیان کرد: مهم‌ترین رکن آموزش، نیروی انسانی و هیئت‌ علمی است.

وزیر بهداشت، در حوزه عملکردی اولویت را حوزه بهداشت دانست و دراین‌خصوص گفت: درمان بسیار پرهزینه است، در همین راستا باید توجه خود را بیشتر به حوزه بهداشت معطوف کنیم. بودجه ما نسبت به سال ۹۲ تقریباً ۵ برابر شده است، اما هزینه از جیب مردم از ۳۰ درصد به بالای ۴۰ درصد رسیده است. حوزه درمان چاه ویل است و متأسفانه خدمات القایی زیاد دارد که بعضاً آموزش را تحت تأثیر قرار داده است و البته در دانشگاه علوم پزشکی تهران خدمات القایی کمتر از جاهای دیگر است.

به گفته وی، در حال حاضر بخش زیادی از فعالیت اساتید ما «درمان» شده که به نظرم یک «آفت» است زیرا دانشگاه با آموزش زنده است نه با درمان! چون اصل مطلب ما «دانشجو پروری» است و بایستی در این موضوع تعادل ایجاد شود.

عین‌اللهی با تأکید بر اینکه در تاریخ کشورمان هر زمان که از ظرفیت مردم و بهورزان استفاده شده، موفق بوده‌ایم، گفت: باید با همراهی مردم و استفاده از همه ظرفیت‌های موجود از پیچ تاریخی که در آن قرار داریم، عبور کنیم ضمن اینکه در وضعیت فعلی اصلاً قابل‌قبول نیست که نیروهای بهداشتی جابه‌جا شوند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش بین‌الملل پیشتاز است، گفت: این امکان هم وجود دارد که واحدهای شما در سفارتخانه‌ها سرمایه‌گذاری کنند و برخی امتحانات را در سفارتخانه انجام دهید و به‌ صورت فعالانه در جذب دانشجو برخورد کنید. ما هم زمینه را تسهیل می‌کنیم. حضور در کشورهای دیگر مثل دانشگاه کربلا خوب است، ضمن اینکه لبنان هم این آمادگی را دارد که امیدوارم بتوانید این کار را در آنجا هم پیش ببرید.

وی پراکندگی واحدها را از مشکلات دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد و گفت: گاهی قدمت دانشگاه به ضرر آن تمام شده است، زیرا هروقت می‌خواستند جای جدیدی ایجاد کنند، می‌گفتند شما دارید.

عین‌الهی در ادامه موتور محرکه دانشگاه را فرهنگ دانست و با بیان اینکه اکنون ما با شرایطی مواجه هستیم که در طول تاریخ کشور کم‌نظیر بوده است، گفت: مهم‌ترین و شاید تنها راه‌حل برای اداره شرایط کنونی، واکسیناسیون است. در شروع کار دولت با کمبود واکسن مواجه شدیم که برای رفع این معضل به‌صورت شبانه‌روزی از همه کانال‌ها اقدام کرده‌ایم.