تاریخ : 1400,سه شنبه 23 شهريور12:22
کد خبر : 407675 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

«خبرنامه دانشجویان ایران» در گزارشی بررسی کرد؛

چگونه می‌توانیم هیات علمی دانشگاه شویم؟ +جزئیات

شاید برای بسیاری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مشتاق جذب به عنوان هیئت علمی در دانشگاه، شرایط لازم برای جذب و همچنین پیش‌شرط‌های اصلی و اولیه برای قبولی در این فرایند مبهم باشد. سوالاتی که قطعا ذهن بسیاری از آن‌ها را درگیر به خود می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ باید خیلی اهل علم و دانش و علاقمند به پیشرفت در فضای آکادمیک باشید تا اخبار و اطلاعات مربوط به جذب هیئت علمی برای‌تان از درجه‌ی اهمیت بالایی برخوردار باشد. قطعا هر دانشجویی برای آینده‌ی شغلی، تحصیلی و زندگی خود، برنامه‌ها و آرزوهایی در سر دارد. جذب در هیئت علمی دانشگاه و مشغول شدن به عنوان یک عضو هیئت علمی در دانشگاه هم می‌تواند جزو همان آرزوهای شغلی برای آینده‌ی یک دانشجوی «درسخوان» باشد؛ به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی.

ثبت‌نام از متقاضیان جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها همه ساله از طریق وزارت علوم اعلام می‌شود و علاقمندان نیز برای ورود به دانشگاه، اینبار اما به عنوان هیئدت علمی و استاد، ثبت‌نام کرده و وارد پروسه‌ی ارزشیابی و گزینش می‌شوند. امسال نیز طبق اعلام محمدرضا رضوان طلب، رئیس مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم، زمان ثبت نام فراخوان شهریور ماه از ۲۱ شهریور آغاز شده و تا ساعت ۲۴ روز سه‌شنبه دهم مهر ماه ادامه دارد. همچنین براساس جدول زمانی منتشر شده، فرایند تایید نهایی مرکز جذب از ۸ دی ۹۷ آغاز و تا ۲۳ بهمن ۹۷ ادامه خواهد داشت.

اما شاید برای بسیاری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مشتاق جذب به عنوان هیئت علمی در دانشگاه، شرایط لازم برای جذب و همچنین پیش‌شرط‌های اصلی و اولیه برای قبولی در این فرایند مبهم باشد. سوالاتی که قطعا ذهن بسیاری از آن‌ها را درگیر به خود می‌کند.

شرایط لازم برای جذب هیئت علمی دانشگاه را در دو بخش عمده تقسیم‌بندی کرده است: شرایط عمومی و شرایط اختصاصی.

شرایط عمومی جذب هیات علمی

این بخش مجموعه شرایطی را که جنبه عام داشته و به طور مشترک در همه رشته ها و دانشگاهها مد نظر است، در بر می گیرد. مواردی ازقبیل دین، تابعیت، سن، سوء پیشینه، نظام وظیفه آقایان و نظایر آن. معمولا دانشگاهها در این بخش یکسان عمل می کنند و مجری مقررات و قوانین مراجع بالاتر هستند.

شرایط اختصاصی جذب هیات علمی

بر خلاف شرایط عمومی، در این بخش شرایطی که جنبه علمی، آموزشی و پژوهشی دارد مطرح می شود. مواردی از قبیل مدرک تحصیلی، سوابق آموزشی و پژوهشی، تسلط به زبانهای خارجی و توانمندیهای خاص مرتبط با رشته تحصیلی. روشن است که دانشگاهها ممکن است در این بخش یکسان عمل نکنند و حسب نیاز خود و سطح علمی دانشگاه،  شرایط متفاوتی را برای داوطلبان در نظر بگیرند.

در این میان برخی شرایط نیز وجود دارد که گاهی جنبه عمومی و گاهی اختصاصی می یابد. به عنوان مثال شرط معدل ممکن است در یک فراخوان برای تمام دانشگاهها یکسان تعریف شود و جنبه عمومی پیدا کند و یا این که برای برخی دانشگاه ها (حسب درخواست آنها) مقادیرکمتر یا بیشتری اعلام شود و جنبه اختصاصی بیابد.

چه چیزهایی باعث حذف شما در فرایند جذب هیات علمی می‌شود؟

طبق مصوبه هیات عالی جذب اعضای هیات علمی ، موارد ذیل باعث حذف متقاضی می‌شود:

– مشکلات روحی و روانی

– بیماریهای جسمی ناتوان کننده

– مشکلات اخلاقی

– داشتن ظاهر نامناسب و خلاف شئونات اسلامی

– عدم رعایت موازین اخلاقی

شرایطی که باعث اولویت متقاضی می‌شوند

طبیعتا هر داوطلب که امتیاز بالاتری کسب کند از شانس بیشتری برخوردار است اما برخی عوامل و شرایط به عنوان عوامل امتیازآور (در شرایط مساوی میان دو یا چند متقاضی) مطرح بوده و می‌توانند باعث موفقیت داوطلب شوند:

– متقاضیان بومی همان منطقه

– نخبگان

– ایثارگران

ساز و کار کلی فرایند جذب هیات علمی

شرایط جذب در بخش عمومی

بررسی بخشی از شرایط عمومی جذب هیات علمی ، پس از ثبت نام در فراخوان و قبل از ارسال پرونده به دانشگاه انجام می شود. این بررسی بر مبنای اطلاعات و لیستهای امنیتی و با استعلام از مراجع ذیصلاح صورت می‌گیرد. تنها تعداد اندکی از متقاضیان که ممکن است مشکلات جدی داشته باشند در این مرحله حذف خواهند شد.

ادامه کار در این بخش در دانشگاهها انجام می‌شود. گام اول در دانشگاه، بررسی شرایط کلی داوطلب نظیر سن، وضعیت نظام وظیفه آقایان و … است. پس از آن وضعیت شما بر اساس معیارهای ۱۷ گانه صلاحیت عمومی بررسی خواهد شد. مرجع اصلی بررسی شرایط جذب هیات علمی در بخش عمومی در دانشگاهها، کارگروه بررسی صلاحیت عمومی نام دارد که متشکل از نماینده رییس دانشگاه، نماینده رییس نهاد رهبری دانشگاه و سه نفر عضو هیات علمی به انتخاب رییس است.

اعضای این کارگروه با دعوت از شما به جلسه، شرایط شما را برای عضویت در هیات علمی بر اساس ۱۷ معیار اصلی (از قبیل اعتقاد به نظام و ارکان آن، دین، تعهدات اخلاقی و کاری، فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی،توانایی اداره کلاس، قدرت بیان و…) می سنجند و در فرم ویژه ای که در اختیار دارند تا سقف امتیاز درج شده در فرم امتیاز می‌دهند. میانگین امتیازات این افراد، امتیاز شما را در بخش عمومی مشخص می‌کند. این امتیازات بعدا در جلسه هیات جذب دانشگاه و در مقایسه با امتیاز سایر داوطلبان، مبنای تصمیم گیری خواهد بود.

شرایط جذب در بخش اختصاصی

در این بخش ابتدا دانشگاه کلیات پرونده را بررسی کرده و بعد از توجه به مواردی مثل مدرک تحصیلی، انطباق رشته متقاضی، حداقل معدل و… ادامه روند بررسی را به کارگروه بررسی توانایی علمی می‌سپارد. این کارگروه متشکل از رئیس دانشکده، مدیر گروه آموزشی، دو نفر از اعضای هیأت علمی مرتبط با زمینه تخصصی متقاضی، یک نفر از اعضای هیأت اجرایی جذب و یا نماینده هیأت علمی است.

اعضای این کارگروه با دعوت از متقاضی به جلسه، شرایط وی را برای عضویت در هیات علمی بر اساس ۱۴ معیار اصلی (از قبیل فعالیتهای پژوهشی نظیر مقاله، کتاب و طرح تحقیقاتی و فعالیتهای آموزشی نظیر افتخارات علمی، معدل کیفیت دانشگاههای محل تحصیل، سطح زبان خارجی، توانایی تدریس و…) می سنجند و در فرم ویژه‌ای که در اختیار دارند تا سقف امتیاز درج شده در فرم امتیاز می دهند. میانگین امتیازات این افراد، امتیاز شما را در بخش اختصاصی مشخص می‌کند.

زمان ثبت نام فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم ۱۴۰۰

هر ساله بنا به اعلام نیاز دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به مرکز جذب اعضای هیئت علمی برای تامین نیروی متخصص در کادر آموزشی دانشگاه، معمولا این مرکز سالیانه ۱ الی ۲ بار فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم در دانشگاه های مختلف را منتشر می کند. با استناد به دوره های قبلی معمولا ثبت نام یک فراخوان در آبان ماه و یک فراخوان در اواخر سال منتشر شده است.

طبق آخرین اطلاعیه ای که از سوی مرکز جذب هیات علمی دانشگاه های وزارت علوم منتشر شده، متقاضیان شرکت در فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم ۱۴۰۰ می توانند از تاریخ ۱۷ آبان ماه لغایت ۳۰ آبان برای ثبت نام و تکمیل فرآیند نام نویسی در فراخوان جذب سال جاری اقدام کنند.

تمدید مهلت ثبت نام فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم ۱۴۰۰

در هر دوره از ثبت نام داوطلبان در فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم مهلتی حدود ۱ ماه به متقاضیان داده می شود تا بتوانند سر فرصت با داشتن تمامی مدارک و شرایط لازم به سایت جذب هیات علمی وزارت علوم مراجعه کرده و در فراخوان جذب جاری ثبت نام کنند. در سال ۱۴۰۰ برای ثبت نام فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم مهلتی به میزان حدود ۱۵ روز برای تکمیل فرآیند ثبت نام داده شده است.

معمولا در طی سال های گذشته، به منظور تسهیل ثبت نام داوطلبان جا مانده از فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم، مهلت ثبت نام به مدت چند روزی تمدید شده است. لذا ممکن است در انتهای زمان ثبت نام فراخوان جذب هیات علمی ۱۴۰۰ نیز مهلت نام نویسی چند روزی تمدید شود.

گزارش از محمد رمضانی


کد خبرنگار : 91