تاریخ : 1400,چهارشنبه 24 شهريور17:37
کد خبر : 407819 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

۴۰ درصد از دانشجویان خارجی محصل در ایران، افغانی هستند

سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان در خصوص تعداد دانشجویان بین المللی در ایران توضیح داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، افشین آخوند زاده سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان درباره واکسیناسیون دانشجویان بین المللی اظهار کرد: واکسیناسیون دانشجویان خارجی همانند دانشجویان ایرانی در بسیاری از دانشگاه‌ها در حال انجام است.

او افزود: تعداد دانشجویان بین المللی که به صورت رسمی در ایران تحصیل می‌کنند شامل ۵۸ هزار دانشجو است، اما تعداد دانشجویان خارجی به صورت غیر رسمی که در ایران ادامه تحصیل می‌دهند ۹۰ هزار نفر است.

آخوند زاده تصریح کرد: هم اکنون به آن رقمی که باید در سال ۱۴۰۰ در جهت افزایش دانشجویان بین المللی می‌رسیدیم، رسیده ایم و قصد داریم تا تعداد این دانشجویان را افزایش دهیم. حتی در دوران کرونا نه تنها تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه‌های ایرانی کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش هم یافته است.

سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان درباره اختصاص بودجه مالی برای حمایت به دانشجویان بین المللی گفت: جدیدا شورای عالی سیاست گذاری دانشجویان غیر ایرانی تصویب شده است که مقام محترم وزیر رئیس آن است و دبیرخانه آن در نهاد مقام معظم رهبری است.

آخوند زاده بیان کرد: طی چند ماه گذشته نظم خوبی در خصوص سیاست گذاری کلان دانشگاه‌های غیر ایرانی به وجود آمده است.

سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان درباره سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پذیرش دانشجویان افغانی گفت: هم اکنون پذیرش دانشجویان افغانی در کشور به خوبی در حال انجام است و از تعداد ۵۷ هزار دانشجوی بین المللی در ایران حدود ۴۰ درصد آن‌ها دانشجوی افغان هستند.

آخوند زاده تاکید کرد: پذیرش دانشجویان افغانی تنها مختص به سال جاری نبوده و این امر طی سال‌های گذشته انجام شده است، شورای راهبردی سیاست گذاری دانشجویان غیر ایرانی نظم خوبی گرفته و همین عامل باعث شده تا در پذیرش دانشجویان بین المللی مشکل نداشته باشیم و ابلاغیه همین امر حدود ۳ هفته پیش به تمامی دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد تا سیاست‌های کلی جذب دانشجویان غیر ایرانی از طریق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود.

افزایش  میزان مهاجرت دانشجویان ایرانی در طی سال‌های اخیر

همچنین گفتنی است که میزان مهاجرت دانشجویان ایرانی در طی سال‌های اخیر افزایش داشته و سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ با افزایش ۳/۲ برابری همراه بوده است. به نوعی که این آمار از ۱۷ هزار و ۴۷۷ نفر در سال ۲۰۰۰ به ۵۶ هزار ۳۷۶ نفر در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

نکته قابل توجه این است که دلیل عمده افزایش این آمار مربوط به بازه سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ میلادی (سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۱) است که جمعیت دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از تراز ۲۰ هزار و وارد تراز ۵ هزار شده است؛ بنابراین در طول این دوره ۸ ساله تقریبا ۲/۵ برابر شده است.

همچنین رتبه دانشجو فرستی ایران در این مدت از رتبه ۲۸ ام در جهان به رتبه ۱۲ ام افزایش یافته است که بالاترین جهش رتبه دانشجوفرستی ایران در طول دو دهه گذشته بوده است. اما در بازه زمانی ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ جمعیت دانشجویان ایرانی خارج از کشور ثابت مانده است.