تاریخ : 1400,شنبه 27 شهريور20:53
کد خبر : 408134 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

تلاش دوباره برای تقویت فرایند اسلامی شدن دانشگاه‌ها

دبیرشورای اسلامی شدن دانشگاهها گفت: ما در تلاش دوباره برای احیا و تقویت فرایند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، در سند دانشگاه اسلامی بازنگری انجام دادیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی دانشگاه اسلامی با عنوان " چارچوب نهادی و نظام اجرایی سند دانشگاه اسلامی"؛ توسط پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام روح الله شاطری اظهار داشت: پرداختن به مسئله دانشگاه اسلامی و فرایند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و ذره بین در دانش که یکی از آرمان‌های مورد توجه و تاکید امام رحمت الله علیه و مقام معظم رهبری در طول دوران چهل و چند ساله انقلاب بوده یکی از کارهای شایسته ای است که مورد توجه این مجموعه قرار گرفته و جای تشکر و سپاسگزاری دارد. قطعاً تأمل و تحلیل فرایندهای مطلوب در تحقق دانشگاه اسلامی می‌تواند ما را در توفیق بیشتر و بهتر در راستای دستیابی به شاخص‌ها و مؤلفه‌های یک دانشگاه مطلوب اسلامی کمک کند.

وی ادامه داد: همان طور که مستحضرید در طی سال‌های گذشته بزرگان و اندیشمندانی در این مسیر برای تحقق این هدف تلاش کرده و زحمت کشیدند و جای پای بسیار مناسبی را به لحاظ عرصه سیاستگزاری و اسناد محقق کردند. بزرگانی همچون مرحوم ایت الله مصباح یزدی و شخصیت‌هایی مانند دکتر گلشنی، دکتر حداد عادل و وزرای وقت که این حرکت به طور رسمی در سال ۱۳۷۶ انعقاد گردید و عملاً در آن سال بوسیله رئیس جمهور دوران اصلاحات آنچه که پس از مذاکرات مفصل مصوب شد به عنوان سند اول دانشگاه اسلامی تصویب و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

دبیر شورای اسلامی‏ شدن دانشگاه‌ها افزود: ما در تلاش دوباره ای که برای احیا و تقویت فرایند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و دستیابی به اهداف تعریف شده در سند اول شروع کردیم در سال ۱۳۸۶ این حرکت را با مطالعه آسیب شناسانه از عرصه سیاست‌ها، عرصه اجرا، عمل، ساختارها و برنامه‌ها کار بازنگری در سند موجود وقت را شروع کردیم و عملاً با شناخت نقاط خلاء به لحاظ خلاء در حوزه تئوریک یا خلاء در حوزه ساختارها یا برنامه‌ها عملاً به سمت اینکه زمینه‌های تحقق سند را بیشتر فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: به همین اساس با توافق با دبیر وقت شورا و ریاست نهاد در آن دوره که زمان وزارت زاهدی در علوم بود حرکت بازنگری در سند را انجام دادیم و در سال ۹۲ سند بازنگری شده ابلاغ شد و به دانشگاه‌ها برای اجرا فرستاده شد. برگرفته از آسیب شناسی قبل با کمک بسیار خوب و علمی همکارمان و مجموعه‌های مختلف کار مطالعاتی دقیق و همفکری و هم اندیشی مناسب و پویایی با مجموعه‌های مرتبط و ذینفع در مجموعه آموزش عالی کشور در ستاد، صف و دانشگاه‌ها در حوزه دانشگاه‌ها و در ارتباط با مجموعه‌های پیرامونی مرتبط با فرایند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مسئله بازنگری و اجرای کامل فرایند دانشگاه اسلامی را پیگیری کردیم.

حجت الاسلام شاطری افزود: مجموعه‌هایی مثل حوزه‌های علمیه به عنوان عقبه‌های تئوریک نظام اسلامی و مجموعه‌هایی مانند مجلس و نیز مراکز هم اندیشی همچون پژوهشگاه‌ها و مراکز مطالعاتی مورد توجه قرار گرفت و پس از یارگیری و هم اندیشی مجدد پس از حدود یازده هزار نفر ساعت این کار در طول یک مدت حدود هشت ماه با سرعت مناسب و با بودجه تقریباً ناچیز در نسبت با اسناد دیگر که زمان بیشتری داشتند و هزینه بالاتری تدوین شد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه وقتی ما در سال ۹۲ خواستیم سند را ابلاغ کنیم در فاصله بین سال ۷۶ تا ۹۲ که اولین سند مصوب و مشروع شورای عالی برای مدیریت فضای علم و فرهنگ این سند که محصول کار مرحوم مصباح که شخصاً با تلاش مضاعف در تمام جلسات حاضر و مباحث پیگیر می‌شد؛ در آن فضا و فرصت نقشه جامع علمی در مجموعه شورای عالی و وزارت علوم به صورت دو پروژه و خط موازی شروع شد.

دبیر شورای اسلامی‏ شدن دانشگاه‌ها ادامه داد: آن سند نوشته شد و مجموعه سند مهندسی فرهنگی که سال‌های بعد این حرکت شروع شد و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم اسنادی بود که به این مجموعه اضافه و تلاش شد این کار کامل شود ضمن اینکه تمام بحث پرداختن به ارتقا آموزش عمومی و عالی قبلاً ضمن همین دانشگاه اسلامی و مدرسه اسلامی مطرح و اسنادش موجوده و بحث فرهنگی در سطح آموزش عالی و محیط فرهنگی که منحصر بود در همین سند منتها نقشه مهندسی به کل فرهنگ عمومی هم پرداخت و نقشه جامع علمی که در اصل نقشه جامع اداره کشور بر اساس علم هست یعنی همه عرصه‌ها. این مطالب را عرض کردم تا مختصات هویتی و مأموریتی سند دانشگاه اسلامی در نسبت با دیگر اسناد را مشخص کنم که بعداً در فرایند تحلیل، تجزیه، تجویز و توصیه برای بهینه سازی فرایندها این نسبت و مناسبت‌ها به خوبی دیده شود تا بتوانیم به راهکارهای دقیق و درست تری برسیم. همین الان در بخشی از متولیان این کارها به دلیل عدم اشراف بر این مناسبات و نسبت بعضاً اصرار بر موازی کاری و هدر رفتن هزینه و سرمایه و ظرفیت‌ها شکل می‌گیرد که یکی از آفت ها و آسیب‌های کار است.