تاریخ : 1400,یکشنبه 28 شهريور15:47
کد خبر : 408201 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

تغییر روسا از کدام دانشگاه‌ها کلید می خورد

شنیده‌ها حاکی از آن است که تغییر روسای دانشگاه‌ها در دستور کار وزیر علوم قرار گرفته و شاخص‌های ‌تعیین روسای جدید در حال تدوین است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، حدود یک ماه از انتخاب محمدعلی زلفی‌گل به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم می‌گذرد؛ او در اولین تغییرات مدیریتی در این وزارتخانه، در حکمی «محمد سلیمانی» را به عنوان قائم مقام وزیر و رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه و «علی شمسی‌پور» را به عنوان مشاور وزیر و سرپرست دفتر وزارتی منصوب کرد.

پس از این تغییرات، تاکنون دیگر خبری از انتصاب جدیدی در این وزارتخانه نیست و مدیران، معاونان و روسای دانشگاه‌ها در انتظار تصمیم جدید آقای وزیر برای عزل و نصب‌های پیش رو هستند. هرچند زلفی گل با رویکردی محافظه کارانه گفته است برای تغییر روسای دانشگاه‌ها عجله‌ای ندارد اما شنیده‌ها حاکی از آن است که تغییر روسای دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته و پس از تغییر معاونان، نوبت به روسا خواهد رسید.

نحوه انتخاب روسای دانشگاه‌ها به این صورت است که فرد مورد تایید وزیر علوم ابتدا به عنوان سرپرست معرفی می‌شود و این فرد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شده و یک کمیته ۵ نفره مجدد سوابق و پرونده آن شخص را بررسی می‌کند و در صورت تایید به عنوان رئیس دانشگاه معرفی می‌شود.

بر اساس آخرین ابلاغیه رئیس جمهور، از خرداد سال ۱۳۹۴ تاکنون، صلاحیت انتخاب روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به کمیته منتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی تفویض شد. این کمیته ۵ عضو دارد که ترکیب آن عبارت است از رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس هیأت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی.

 آخرین وضعیت احکام انتصاب روسای دانشگاه‌ها را مورد بررسی قرار داده که بر این اساس حکم برخی روسا به پایان رسیده و زمان مدیریت برخی دیگر از روسا نیز رو به پایان است.

همچنین به استناد آئین نامه مدیریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، هر دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی بر حسب مورد از جانب وزیر علوم یا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد خواهد شد و پس از تائید شورا با حکم وزیر به مدت چهار سال به اجرای وظایف خود خواهد پرداخت. در این قانون ذکر شده که تمدید این مدت بلامانع است. گفته می‌شود تمدید حکم روسای دانشگاه‌هایی که دو دوره مدیریت کرده‌اند، منعی ندارد اما معمول هم نبوده و تغییر روسایی که ۸ سال مدیریت کرده‌اند دور از انتظار نیست.

از سوی دیگر نیز با توجه به تغییر دولت، تجربه نشان داده تغییر مدیران دانشگاهی و روسای دانشگاه‌ها محتمل است. هرچند این روال در ایران مرسوم بوده و دانشگاه‌ها در ایران تحت تاثیر تغییرات دولت قرار دارند اما در برخی کشورها ماندگاری یا عزل روسا، ارتباطی با این دسته از تغییرات ندارد.

روسای دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه الزهرا، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه اراک، دانشگاه ارومیه، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان از جمله افرادی هستند که در حال گذراندن دوره دوم ۴ ساله خود هستند. شنیده‌ها حاکی از آن است که تغییر روسای این دانشگاه‌ها در اولویت وزارت علوم قرار دارد.

در میان روسای دانشگاه‌ها، زمان مدیریت حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی به پایان رسیده و تا چند ماه دیگر پایان حکم روسای دانشگاه‌های فردوسی مشهد، اراک و ارومیه فرا می‌رسد.


کد خبرنگار : 91