به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ روزنامه آرمان ملی گفتوگویی با سیدمصطفی میرسلیم نماینده تهران در مجلس یازدهم انجام داده است که بخشهای مهم آن در ادامه میآید.
- هرچند مجلس یازدهم در کل مجلسی انقلابی است، ولی فراموش نکنیم که وارث بسیاری از رویهها و فرآیندهایی است که از دورههای گذشته به ما رسیده است.
- برخی از آن رویهها مناسب است ولی بسیاری از فرآیندها آشکارا اشکال دارد که جمعا اصلاح آنها به مفاد آیین نامۀ داخلی مجلس بر میگردد و در سایۀ آن به نحوۀ اعمال مدیریت هیأت رئیسۀ مجلس در اجرای آن آیین نامه.
- تا کنون در بخش تقنین سرعت لازم را نداشتهایم و امروز صدها طرح و لایحه که بسیاری از آنها دو فوریتیاند در نوبت بررسی و تصویب قرارگرفتهاند.
- در بخش نظارت وضع بهتری داشتهایم ولی هنوز با حالت مطلوب فاصله داریم؛ البته علت عمدۀ آن عدم همراهی دولت قبل بود که یک سال از فرصتهای ما را نیز بر باد داد.
- یکی از کشورهایی که در دنیا در زمینۀ قانونمند کردن فعالیتها در فضای مجازی عقب مانده، جمهوری اسلامیایران است .
- ما همواره آماج اقدامات تخریبی و انحرافی در فضای مجازی بودهایم و این عقب ماندگی هم جزو اهداف همان فرآیند تخریبی است که متأسفانه چندین سال به دلیل تشخیص غلط سیاسی دولت یا بعمد، از آن غفلت شده است.
- این که ما فعالیتهای فضای مجازی را بدون هیچ ضابطهای به حال خود رها کنیم قطعا به ضرر مردم تمام میشود و آنها که در پی انحراف و تجاوز به حقوق مردمند، سوء استفادۀ خود را تثبیت خواهند کرد و علامت آن را در نوع مخالفتهای جاهلانهای که با طرح حمایت از کاربران شده است، میبینیم، مخالفتهایی که هیچ مناسبتی با محتوای طرح ندارد و مزورانه است.
- با این طرح، نه جلو کسب و کارهای فضای مجازی گرفته خواهد شد و نه دسترسی به شبکۀ جهانی اطلاع رسانی (اینترنت) محدود خواهد گشت بلکه از تعدی کسانی که سوداگــران تباهـــیاند ممانعت به عمل خواهد آمد و کــدام عقــل سلیـــم است که با این اقدام مصلحانه مخالف باشد؟
- در این که تحریمهــا بر اقتصــاد ایران اثرگذاشته است، شکی نیست ولی این تأثیرگذاری مستقل نبوده و عمدتا بر بیکفایتیهای دولت گذشته سوار شده و بر مردم فشار آورده است.
- اگر دولت با برنامه و درایت لازم به ادارۀ امور کشور میپرداخت و همه چیز را معطل نتائج مذاکرات نمیکرد آن تحریمها تأثیر چندانی بر معیشت مردم نمیگذاشت و کار به اینجا نمیرسید که بسیاری از کسب و کارها متوقف و کساد شوند و بسیاری از بنگاهها به رکود افتند و گروههای آسیب پذیر دچار فلاکت شوند.
- مبارزه با فساد و مفسدان راه نجات کشور از وضع نابهنجار کنونی است. در این باره نیت سه قوه مشترک است.
- مجلس با استفاده از ابزار نظارتی خود مبارزه با فساد را در سرلوحۀ اقدامات خود قرارداده است. بهویژه در کمیسیون اصل ۹۰که رسیدگی به پروندۀ قاچاق و انحرافات گمرکی را از سال گذشته آغاز کرده و به نتایج مهمیدست یافته است.
- برای رسیدن به رأی اعتماد، مجلس در کمیسیونها وقت گذاشت و بحثهای بسیارجدی با وزاری پیشنهادی داشت بدون هیچ رودربایستی و آنها نسبت به برنامههای پیشنهادی متعهد شدند.
- مجلس بلافاصله برای نظارت بر تحقق برنامهها فرآیند مناسبی را در کمیسیونها ترسیم کرده است و به اجرا خواهد گذارد تا از هرگونه انحراف پرهیز شود. در این دوره ، تأثیرگذاری افراد خارج از مجلس به کمترین حد خود رسید.
- نقطۀ قوت هیأت دولت سیزدهم در باور آنها است نسبت به امکان چاره جویی بدون شرط مشکلات، یعنی دولت چشم به راه مذاکرات احتمالی و نتایج آن نیست و فعالیتهای خود را به اتکای قابلیتهای خدادادی و آمادگیهای مردمیآغاز کرده است.
- نقطۀ ضعف نسبی آن کمبود تجربۀ برخی از اعضای دولت است که با توجه به سعۀ صدر تمام اعضای دولت براحتی میتوانند آن ضعف را با استفاده از نظریات کارشناسی متخصصان و اهل فن و مشورت با افراد با تجربه جبران کنند.
- با توجه به این که اعضای تیم اقتصادی دولت به دنبال جاهطلبی نیستند حتی اگر به لحاظ کارشناسی بین اعضای آن اختلاف نظر باشد، میتوانند به هماهنگی اجرائی دست یابند.