تاریخ : 1400,پنجشنبه 01 مهر15:33
کد خبر : 408758 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

موافقت رژیم صهیونیستی با بررسی پیشنهاد حماس درباره تبادل اسیران

برخی منابع مصری از رایزنی‌های تلفنی مقامات رژیم صهیونیستی با مقامات این کشور برای اعلام موافقت‌شان با برگزاری نشست‌هایی جهت بحث و گفت‌وگو درباره قرارداد تبادل اسرا و شروط حماس خبر دادند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، این منابع به سایت تلویزیون عبری زبان "کان" گفتند: مسؤولان اسرائیلی با تاکید بر این مساله که "زمان بازگرداندن سربازان اسرائیلی و اجساد آنها فرا رسیده"، به میانجی مصری اعلام کردند که با برگزاری نشست‌هایی ویژه گفت‌وگو درباره پرونده تبادل و به طور خاص شروط تعیین شده از سوی حماس برای آن موافق هستند.

پیش از این برخی منابع اسرائیلی در گفت‌وگو با سایت "وای نت" وابسته به روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت گفته بودند که "هیچ پیشرفتی در این پرونده حاصل نمی‌شود زیرا حماس نسبت به موضعگیری اسرائیل انعطاف کافی نشان نمی‌دهد".

رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز پس از آنکه زاهر جبارین، مسؤول پرونده اسرا در جنبش حماس تاکید کرد، "جنبش نقشه راهی برای امضای قرارداد تبادل اسرا با اسرائیل ارائه کرده و توپ اکنون در زمین اسرائیل است"، بار دیگر تمرکز خود را معطوف پرونده تبادل اسرا کردند.

جنبش حماس به تازگی پیشنهاد جدیدی برای تبادل اسرا ارائه کرده که طبق آن این قرارداد در دو مرحله اجرا می‌شود به این شکل که در مرحله اول دو تن از اسرای اسرائیلی غیرنظامی به نام‌های "ابراهیم منگستو" و "هشام السید" را آزاد کرده و اطلاعاتی درباره دو سرباز اسرائیلی به نام‌های "شاؤول آرون" و هدار گولدن ارائه می‌کند در مقابل چند تن از اسرای فلسطینی (شامل اسرایی که پس از آزادی دوباره بازداشت شدند، اسرای سالخورده، زن، کودک و بیمار و اجساد اسرا) آزاد می‌شوند و در مرحله دوم این تبادل نیز مذاکراتی برای تحویل سربازان اسرائیلی انجام می‌شود و در مقابل لیستی از اسرای دارای محکومیت‌های سنگین از جمله حبس ابد و نیز اسرای قدیمی فلسطینی آزاد می‌شوند.

حماس در دوره‌های قبلی پیشنهاد داده بود که پس از اجرای مرحله اول این تبادل، مدارک موثق درباره وضعیت دو سرباز اسرائیلی ارائه دهد.

رژیم صهیونیستی در گذشته هر گونه پیشروی در مذاکرات برای برقراری آرامش و نیز عملیات بازسازی غزه را به بازگرداندن سربازان اسرائیلی از نوار غزه مرتبط می‌کرد اما حماس مخالفت قاطع خود با این مساله را ابراز و آمادگی خود را برای حرکت در دو خط موازی صلح و قرارداد تبادل اعلام کرد.