تاریخ : 1400,شنبه 03 مهر11:46
کد خبر : 408809 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

«خبرنامه دانشجویان ایران» در گزارشی بررسی کرد؛

کارنامه نهایی یا کارنامه سبز کنکور چیست و چه کاربردی دارد؟ +جزئیات

معمولا یک هفته پس از اعلام نتایج نهایی کنکور شاهد انتشار کارنامه سبز کنکور هستیم. کارنامه سبز یا کارنامه نهایی، کارنامه محرمانه ای است که برای داوطلبان آزمون سراسری که براساس نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته کنکور شده اند و در زمان مقرر نسبت به انتخاب رشته اقدام نموده‌اند، صادر می شود.

به گزارش سرویس صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اکنون که در آستانه اعلام نتایج کنکور سراسری هستیم، دانستن اطلاعاتی در خصوص کارنامه نهایی اعلام نتایج مینتواند به داوطلبان کنک کند.

معمولا یک هفته پس از اعلام نتایج نهایی کنکور شاهد انتشار کارنامه سبز کنکور هستیم. کارنامه سبز یا کارنامه نهایی، کارنامه محرمانه ای است که برای داوطلبان آزمون سراسری که براساس نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته کنکور شده اند و در زمان مقرر نسبت به انتخاب رشته اقدام نموده‌اند، صادر می شود.

این کارنامه برای آن دسته از داوطلبانی مورد استفاده خواهد بود که در یکی از انتخاب هایشان قبول شده اند اما از رشته قبولی خود رضایت کافی را ندارند. کاربرد کارنامه سبز در این موقعیت چیست؟ داوطلبان با استفاده از کارنامه سبز می توانند رشته ی خود را تغییر بدهند. اما چگونه این امر ممکن خواهد بود؟ برای یافتن پاسخ سوال خود ادامه گزارش را مطالعه کنید.

علامت ستاره (*) در ستون نتیجه کارنامه سبز نشانگر آن است که شما در آن رشته محل پذیرفته شده اید.

کدام دسته از داوطلبان می توانند از کارنامه سبز استفاده کنند ؟

توجه داشته باشید که امکان استفاده از کارنامه سبز برای آن دسته از داوطلبانی که مردود شده اند، به هیچ وجه وجود نخواهد داشت و این دسته از متقاضیان می توانند شانس خود را در مرحله تکمیل ظرفیت کنکور سراسری ۱۴۰۰ و یا تکمیل ظرفیت کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۰ امتحان نمایند. بنابراین کارنامه سبز یا کارنامه نهایی اطلاعات لازم را در اختیار داوطلبانی که قصد دارند به یکی از انتخاب های پایینی انتقالی بگیرند، قرار می دهد و در واقع این فرصت به داوطلبان داده می شود که اگر امکان قبولی در اولویت های پایین تر برای آن ها وجود دارد، بتوانند از آن استفاده کنند.

راهنمای دریافت کارنامه سبز کنکور سراسری

در صورتی که در کنکور سراسری ۱۴۰۰ پذیرفته شوید، می توانید مطابق راهنمای تصویری زیر نسبت به دریافت کارنامه نهایی خود اقدام کنید. همچنین می توانید با توجه به توضیحاتی که در قسمت “راهنمای استفاده از کارنامه سبز” آورده ایم، اطلاعات بیشتری را در این خصوص کسب نمایید.

پس از گذشت یک هفته از اعلام نتایج، جهت دریافت کارنامه نهایی کنکور سراسری (کارنامه سبز)، لازم است ابتدا به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org مراجعه نموده و سپس بر روی گزینه “سراسری” از منوی سمت راست سایت کلیک کنید.

در صفحه گشوده شده می بایست مطابق تصویر زیر گزینه “کارنامه نهایی آژمون سراسری” را انتخاب نمایید.

حال می توانید با تکمیل یکی از کادرهای زیر نسبت به مشاهده کارنامه خود اقدام کنید.

راهنمای استفاده از کارنامه سبز (کارنامه نهایی یا کارنامه محرمانه)

در این قسمت بیان خواهیم کرد که چگونه می توان با استفاده از اطلاعات داخل کارنامه سبز (کارنامه نهایی یا کارنامه محرمانه) بدانیم که در کدام یک از انتخاب های پایین تر خودمان امکان قبول شدن را داشته ایم. برای این کار می بایست دو عدد داخل کارنامه سبز را با یکدیگر مقایسه کنیم. اولین عدد موجود در ستون “رتبه داوطلب” و دومین عددی که در ستون ” آخرین رتبه قبولی” قرار دارد را می بایست مورد مقایسه قرار دهیم. اولین ردیفی که در آن رتبه شما از رتبه آخرین نفر قبولی کمتر و یا حتی برابر باشد، در واقع محل قبولی شما می باشد.

به همین ترتیب هر داوطلب می تواند با استفاده از کارنامه سبز وضعیت خود را بررسی کند. لازم به ذکر است که برای یافتن انتخابی که در آن قبول شده اید، می بایست ستون “نتیجه” را مشاهده کنید به این ترتیب که هر ردیفی که در مقابل آن علامت * باشد همان رشته محل قبولی شما خواهد بود و باید تنها انتخاب ها و ردیف های پایین تر از کد رشته ی قبولی را نگاه کنید.

برای آنکه بدانید انتخاب های پایین تر اشاره به کدام رشته محل ها دارد، کافی است فقط با برگه انتخاب رشته خود، کارنامه نهایی را مطابقت دهید و می توانید با استفاده از کدی که در ستون اول درج شده است و همچنین جستجو در دفترچه انتخاب رشته، متوجه رشته محل مورد نظر شوید.

جزئیات کارنامه سبز (کارنامه نهایی)

کارنامه سبز کنکور شامل دو قسمت می باشد، قسمت اول جدولی شامل اطلاعات فردی و امتحانی داوطلب می باشد.

در قسمت بعدی کارنامه سبز جدول کد رشته محل های انتخابی شرکت کننده در انتخاب رشته کنکور سراسری قرار گرفته اند. تصویر زیر نشان دهنده این اطلاعات بوده و در ادامه به توضیح مندرجات موجود در این ۴ دستون پرداخته ایم.

علامت ستاره (*) در ستون نتیجه نشان می‌دهد که شما در این کد رشته محل پذیرفته شده اید.

عدد ۱ به این معنی است که رشته های دارای شرایط خاص را انتخاب نموده اید.

عدد ۲ به معنی این است که حداقل در مصاحبه یکی از دانشگاه های نیمه متمرکز معرفی شده اید.

عدد ۳ به این معنی است که داوطلب در سهمیه مجاز دیگری به جز سهمیه نهایی پذیرفته شده است.

عدد ۴ نشان می دهد که وضعیت علمی و عمومی شما در رشته انتخابی توسط وزارت آموزش و پرورش در دست بررسی است.

عدد ۵ به این معنی است که داوطلب با توجه به ضوابط عمومی گزینش در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی امتیاز و نمره لازم را به دست نیاورده و در اولویت جذب قرار نگرفته است این دسته از داوطلبان می توانند در مهلت تعیین شده درخواست بررسی مجدد پرونده خود را به هسته گزینش آموزش و پرورش استان سکونت خود ارسال نمایند.

عدد ۷ به این معنی است که امتیاز لازم برای شرکت در مصاحبه تخصصی را به دست نیاورده اید و یا دارای شرایط لازم (سن، معدل، ویژگی های جسمانی و غیبت در مصاحبه ) نبوده اید.

عدد ۸ به معنی قبولی در رشته های چندگروهی تک ظرفیتی دانشگاه فرهنگیان ویژه داوطلبان آزاد یا تربیت معلم سابق است که در آن رشته ها، پذیرش از گروه آزمایشی که داوطلب، دارای نمره کل بیشتری بوده است صورت گرفته یا اینکه داوطلب ضوابط انتخاب این رشته را نداشته است.

عدد ۹ به این معنی است که شرایط و وضعیت علمی و عمومی شما برای پذیرش در یکی از دانشگاه های شاهد، دانشگاه بقیه الله(عج)، دکتری پیوسته بیوتکنولوژی، بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی، غیرانتفاعی رفاه و علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری در حال بررسی می باشد.

شرایط استفاده از کارنامه سبز برای انتقالی

داوطلبان گرامی به خاطر داشته باشید که سازمان سنجش پس از منتشر کردن کارنامه سبز مسئولیتی در قبال انتقالی یا جابجایی اولویت ها برای انتخاب های پایین تر ندارد و این دانشگاه مبدا و مقصد می باشند که می بایست با انتقالی شما موافقت نمایند. بنابراین توقع نداشته باشید که اگر کارنامه سبز هم به اثبات برساند که شما در یکی از انتخاب های پایین تر قبول می شدید، حتما بتوانید در آن رشته به تحصیل بپردازید.

منظور از دانشگاه مبدا همان دانشگاهی است که پس از منتشر شدن نتایج نهایی آزمون در آن قبول شده اید و می بایست مهرماه در آن ثبت نام به عمل آورید و دانشگاه مقصد نیز همان محلی است که با توجه به مدارک موجود در کارنامه سبز، در یکی از رشته های آن دانشگاه رتبه لازم را داشته اید اما به دلیل این که آن رشته در اولویت های پایین انتخاب رشته شما بوده است، در آن پذیرفته نشده اید. برای اطلاع از شرایط نقل و انتقالات و میهمانی دانشگاه سراسری ۱۴۰۰ بر روی همین لینک کلیک فرمایید.

پاسخ به چند سوالات متداول در این خصوص:

۱- کارنامه سبز چه زمانی منتشر می گردد؟

عمدتا یک هفته پس از اعلام نتایج کنکور، این نتایج اعلام می شود.

۲- کارنامه سبز به چه منظوری صادر می گردد؟

کارنامه سبز به داوطلب اطلاعاتی در رابطه با احتمال پذیرش و عدم پذیرش در کد رشته های انتخابی وی می دهد.

۳- در انتخاب رشته مردود شده ام؛ آیا برای من کارنامه سبز صادر می گردد؟

خیر این کارنامه مخصوص افرادی است که در انتخاب رشته مردود نشده و در یکی از کد رشته های انتخابی خود پذیرفته شده اند.

گزارش از محمد رمضانی


کد خبرنگار : 91