تاریخ : 1400,شنبه 03 مهر15:43
کد خبر : 408845 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

صنعت حمل و نقل بین المللی در ایران

یکی از مواردی که در راستای بررسی صنعت حمل و نقل بین المللی در ایران باید به آن توجه شود این است که امروزه شاهد روش های مختلفی به منظور حمل و نقل بین المللی کالا و مسافر در داخل ایران هستیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، یکی از موضوعات بسیار مهمی در حوزه حمل و نقل باید به آن توجه داشته باشید، حمل و نقل و ترانزیت به صورت بین المللی است. کشورها امروزه تمام تلاش خود را می کنند تا با استفاده از روش های مختلف بتوانند اقدام به حمل و نقل بین المللی کنند. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به صنعت حمل و نقل بین المللی در ایران انداخته و در رابطه با این مسئله بسیار مهم توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید تا این مسئله را به شما معرفی کرده و در مورد آن صحبت کنیم.

صنعت حمل و نقل بین المللی در ایران

روش های مختلف حمل و نقل بین المللی در ایران

یکی از مواردی که در راستای بررسی صنعت حمل و نقل بین المللی در ایران باید به آن توجه شود این است که امروزه شاهد روش های مختلفی به منظور حمل و نقل بین المللی کالا و مسافر در داخل ایران هستیم. اگر بخواهیم شما را با این روش ها آشنا کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حمل و نقل هوایی
  • حمل و نقل دریایی
  • حمل و نقل جاده ای
  • حمل و نقل ریلی

و برای مبادلات و تجارت کالا و بهره از این روش ها باید به سراغ شرکت حمل و نقل بین المللی رفت.

حمل و نقل بین المللی چیست

پس از این که شما را با انواع روش های حمل و نقل بین المللی آشنا کردیم، بهتر است تا در رابطه با مفهوم این مسئله توضیحاتی را ارائه دهیم. به صورت کلی فرآیند حمل و نقل مسافر و کالا بین دو کشور را حمل و نقل بین المللی می گویند و امروزه تمامی کشورها به دلیل تجارت با کشورهای مختلف لازم است تا موقعیت موفقیتی در حوزه حمل و نقل بین المللی داشته باشند. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ایران همواره تلاش کرده تا در حوزه حمل و نقل بین المللی به بهترین شکل ممکن عمل کند. یکی از روش های حمل و نقل بین المللی استفاده از پست اکسپرس هست.

حمل و نقل بین المللی هوایی در ایران

یکی از روش های حمل و نقل بین المللی که در داخل ایران شاهد آن هستیم، روش حمل بین المللی هوایی است. این روش به شیوه ای است که در آن با استفاده از وسایل حمل و نقل هوایی مثل هواپیما شاهد انتقال کالا و مسافر هستیم. این روش امروزه در ایران محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده و در سال های اخیر با افتتاح فرودگاه های بین المللی مختلف در سراسر ایران شاهد رونق این بخش از صنعت حمل و نقل هستیم.

وجود همین فرودگاه ها باعث شده تا افراد بتوانند به راحتی اقدام به انتقال کالا و مسافر از نقاط مختلف ایران به سایر کشورهای جهان کنند. ایران به نسبت سایر کشورهای پیشرو در خاورمیانه و به صورت کلی در آسیا سیستم حمل و نقل بین المللی هوایی ضعیف تری دارد، با این حال انتظار ما این است که در سال های آینده شاهد رشد این بخش از کشور ایران باشیم.

صنعت حمل و نقل بین المللی در ایران

حمل و نقل بین المللی دریایی در ایران

یکی دیگر از انواع شیوه های حمل و نقل بین المللی، حمل دریای است که با استفاده از وسایل حمل و نقل دریایی مثل کشتی ها صورت می گیرد. امروزه کشور ایران نیز به منظور صادرات کالاهای مختلف به سایر نقاط جهان از این روش حمل و نقل دریایی استفاده می کند.

یکی از مهم ترین موضوعاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که کشور ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت شناخته می شود و به منظور حمل و نقل نفت در کشور ما، از حمل و نقل بین المللی دریایی استفاده می شود.

همچنین به دلیل مزایای که این شیوه حمل و نقل دارد، کشور ایران همواره تلاش کرده تا به این بخش از صنعت حمل و نقل توجه بسیاری داشته باشد و به همین دلیل شاهد ترانزیت کالاهای مختلف با استفاده از کشتی ها از نقاط مختلف دنیا به ایران نیز هستیم.

حمل و نقل بین المللی جاده ای در ایران

یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که پیش از آن که شاهد ساخت وسایلی چون کشتی، هواپیما، قطار و... در دنیا باشیم، تمامی فرآیند حمل و نقل با استفاده از جاده ها صورت می گرفت و این مسئله باعث شده تا حمل و نقل جاده ای به عنوان یکی از قدیمی ترین شیوه های ترانزیت در دنیا شناخته شود.

به دلیل موقعیت استراتژیک و خاص ایران که مرز بین شرق آسیا و اروپا به حساب می آید، به منظور ترانزیت کالا از این دو نقطه دنیا لازم است تا حتماً حمل و نقل جاده ای از طریق کشور ایران صورت گیرد و به همین دلیل حمل و نقل جاده ای در ایران همواره اهمیت بسیار زیادی داشته و این مسئله نیز در طول تاریخ تغییر نکرده است.

همچنین ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم در راستای حمل و نقل بین المللی جاده ای شناخته می شود. به منظور بررسی این مسئله باید به این نکته توجه داشته باشید که جاده ابریشم به عنوان یکی از قدیمی ترین و مهم ترین جاده های ترانزیتی تاریخ از ایران می گذشت و در طول تاریخ شاهد عبور تجار بسیار زیادی از ایران به منظور حمل و نقل و ترانزیت کالا بودیم.

یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که کشور چین به عنوان یکی از قدرت های اقتصادی دنیا برای احیای جاده ابریشم اقدام کرده است و همین مسئله باعث می شود تا در سال های آینده شاهد افزایش بیش از پیش حمل و نقل بین المللی جاده ای در ایران باشیم.

صنعت حمل و نقل بین المللی در ایران

حمل و نقل بین المللی ریلی

بی شک یکی از کم هزینه ترین روش های حمل و نقل که در سال های اخیر رشد زیادی کرده، حمل و نقل بین المللی ریلی است. در واقع در این روش شاهد استفاده از قطار به عنوان وسیله ترانزیت و حمل و نقل کالا هستیم. کشور ایران در کنار داشتن موقعیت فوق العاده استراتژیک به منظور ترانزیت کالا یکی از مهم ترین کشورها در حوزه حمل و نقل بین المللی ریلی نیز شناخته می شود و همین مسئله باعث شده تا سرمایه گذاری در این شیوه حمل و نقل یکی از موضوعات بسیار مهم در داخل ایران شناخته شود.


کد خبرنگار : 16