تاریخ : 1400,یکشنبه 04 مهر04:44
کد خبر : 408933 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

در گفتگوی «خبرنامه دانشجویان ایران» با ۲ فعال دانشجویی مطرح شد؛

دولت رئیسی باید فقر و ناامنی را در سیستان از بین ببرد/ مشکلات مردم خوزستان با شوآف رسانه‌ای حل نمی‌شود

طرفی، فعال سابق دانشجویی گفت: خوزستان سالهاست میدانی برای شوی خودنمایی سلبریتی ها و بعضی مسئولین شده امروز تصویر کارون خشک را رسانه ای و آواز خوزستان چاووشی را پلی در استوری می‌کنند در حالی که نمک به زخم مردم میریزند، مردم خوزستان شوآف رسانه ای نمی‌خواهند، و این چیز ها برای نخلستان های خوزستان آب نمیشود، باید مطالبه رسیدگی و حل مشکلات مردم را طرح و پیگیری کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ استان خوزستان و استان سیستان و بلوچستان دو استانی از کشورمان هستند که همواره دچار بحران های مدیریت نشده از قبیل سیل، گرد و خاک و طوفان شن، آب ناسالم و قطعی مکرر آب و... می شود. در دولت قبل گله مندی مردم این دو استان به حد زیادی بالا رفت و باعث اعتراضات مردمی در این استان ها شد.

در دولت جدید سید ابراهیم رئیسی همواره تاکید بر استاندار ویژه برای این دو استان داشت و در روزهای اول ریاست جمهوری خود نیز این دو استان را مقصد اولین سفرهای استانی انتخاب کرد.

از این رو بعد از انتخاب استانداران ویژه گفتگویی با مهدی طرفی، مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز و لطف الله بستانی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه سیستان و بلوچستان  گفتگویی داشتیم که در ادامه میخوانید.

مهدی طرفی، فعال سابق دانشجویی استان خوستان: جهان را بررسی کنیم، منطقه ای از آن را که از لحاظ جغرافیایی و استراتژیک و معادن و ذخایر ظرفیت بسیار بالا و در واقع پیشونی تمام موارد است، بی شک غرب آسیا است، در غرب آسیا این ویژگی ها به لحاظ ظرفیت های مختلف موجود، در ایران مصداق پیدا میکند، و اگر بخواهیم قسمتی از ایران را با این ویژگی بگوییم بی شک استان خوزستان است.

خوزستان قلب تپنده ایران است، قلبی که می زند تا ایران زنده بماند، در هشت سال دفاع مقدس به خوزشتان حمله شد ، کل ایران حمایت کرد تا جانِ ایران بازگردد، خونین شهر، سرخ شد تا شیرینی آزادیش جمعیت آن را چهل میلیونی کند، خوزستان یعنی مقاومت، مقاومت در مقابل بیگانه در مقابل ظلم و استعمار، سرزمین بی بی مریم بختیاری و عشایر غیور عرب که صد سال پیش استعمار پیر را در سرزمین شهادت شکست دادند،مردم خوزستان چهل سال سرزمین خود را سپر کردند، موشک خوردند، شهید دادند و تسلیم نشدند، مقاومت کردند تا لبخند بر لب های خمینی کبیر بنشیند، دروازه ورود تشیع به ایران دروازه شهادت چمران و باکری و همت شد، جهان آرا جهانی شد و خاکِ غنی خوزستان گران.

لطف الله بستانی، فعال سابق دانشجویی استان سیستان و بلوچستان: توقع مردم سیستان و بلوچستان از دولت آینده، تبدیل چالش های استان به فرصت ، برچیدن چهره فقر و نشاندن لبخند بر لبان مرز داران فراموش شده است.

در استان سیستان و بلوچستان فرصت هایی وجود دارد که با سوء مدیریت به چالش تبدیل شده است، چالش مرز، چالش بادهای ۱۲۰ روزه ، بادهای ۱۲۰ روزه ای که در سیستان با ایجاد طوفان شن آرامش را از مردم گرفته، با استفاده درست و نصب توربین های بادی و تولید برق می توان منبع درامدی برای استان باشد، در بلوچستان چالش مرز داری با استفاده درست و مدیریت مرز یک فرصت برای استان و کشور است.

مهدی طرفی، مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز: منابع سرشار خوزستان همواره چشم طمع نا اهلان را جلب کرده، صدام خواست خوزستان را فتح کند چراکه خوزستان جانِ ایران است، منابع سرشار خوزستان نقش بسزایی در خود کفایی و پیشرفت ایران دارد.

دولت رئیسی باید فقر و ناامنی را در سیستان از بین ببرد/ مشکلات مردم خوزستان با شوآف رسانه‌ای حل نمی‌شود

طلای سیاه دکل های نفتی و پالایشگاه ها پتروشیمی و فرآورده های آن، فولاد و... تمامی صنایع بزرگ و کوچک که خود می تواند منبعی برای اشتغال بسیاری از جوانان خوزستانی بشود زمین های حاصل خیز برای کشاورزی، محصولات متنوع و تنوع آب هوایی،از شرجی های خرما پزون تا جنگل های بلوط، از خرما تا شکر همه حاصل خاکِ پاکِ سرزمین مقاومت است، پر آب ترین استان ایران، پر آب ترین روخانه ایران زیست بوم متنوع جانداران و پرندگان مهاجر که منشا سرزندگی جانِ ایران در طول تاریخ بوده اند، آثار بجای مانده ی تاریخی از صدر تا الان، دروازه ورود تشیع به ایران ظرفیت های استانی است که جانِ ایران است.

لطف الله بستانی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه سیستان و بلوچستان: دریای وصل به اقیانوس، تنوع میوه های اقتصادی از جمله انبه، موز، نارگیل، بادهای ۱۲۰ روزه،  معادن گرانیت، کرومیت، منگنز، آهن و ... این ها تماما ظرفیت هایی است که در استان سیستان و بلوچستان بلااستفاده مانده است و مردم استان و کشور از صرفه های اقتصادی و اشتغالزایی این ظرفیت ها محرومند. استفاده از این ظرفیت ها و مدیریت این منابع می تواند استان را از فرش به عرش رساند .

مهدی طرفی، فعال جهادی استان خوزستان: امروز خوزستان نمی خندد، اشک هم نمی ریزد، خوزستان سرفه می‌کند، سرفه خشک، نفس بالا نمی آید و خشکی گلو امان را بریده، جانِ ایران شکسته شده، پوست اش چروکیده، درست مثل روز های آخر حاج بخشی، توان ندارد اما روحیه اش مقاومت است، سیل ۹۸ خیلی از مردم را آزرد، روستاییان آسیب دیدند، خیلی خانه ها زیر آب رفت و محصولات کشاورزی نابود شد، خسارت ها برجای گذاشت، انبوه آب از بالا دست، حوض خوزستان پرآب شد و مردم خوزستان متحمل سیل بافی های مسئولینی شدند که در جست جوی کیش و فرنگ بودند، بحران آب، اشکِ شور مردم را درآورد. قبل از آن هم به علت سیاست های غلط انتقال آب برای مصارف غیر شرب ریزمرگ ها نفس مردم را بریده بودند، هور خشک شده بود و منشا های داخلی یک روز در میان آموزش فرزندان خوزستانی را تعطیل میکرد، اما گاومیش های نجیب خود را با خاک شش وفق داده بودند. پلِ هلالی اهواز(پل سفید) را انبوه ریزگرد پوشانده بود، خوزستان کم کم نیمه جان میشد،در تابستان ۹۷ که حق آبه خلیج فارس داده نشد آبِ شور خلیج همیشه فارس وارد خانه های مردم شد تا مشکلات پوستی برای مردم از بین رفتن دام ها و نفرات زیادی از نخل ها را همراه بیاورد، آن همان زمانی بود که رئیس وقت سازمان محیط زیست گفت "خوزستان آبِ مازاد دارد" تا نمکی به شوری شوره زار های بیابان های مرکزی ایران بر زخم های کهنه ی خوزستانی های مقاوم بریزد.

دولت رئیسی باید فقر و ناامنی را در سیستان از بین ببرد/ مشکلات مردم خوزستان با شوآف رسانه‌ای حل نمی‌شود

لطف الله بستانی، فعال جهادی در استان سیستان و بلوچستان: استان سیستان و بلوچستان نه تنها به یک استاندار ویژه بلکه به مجموعه ای از مدیران متخصص جهادی و دلسوز نیاز دارد، دولت سیزدهم باید توجه ویژه ای به استان داشته باشد چرا که نظام و انقلاب به این استان بدهکار است. مردم استان از دولت جدید توقع دارند این ظرفیت ها را علاوه بر استفاده درست و مدیریتی در جهت اشتغال زایی برای مردم به تصویر بکشانند تا تصاویری که از فقر استان نشان داده شده پاک شود. در دولت جدید باید عزت استان برگردد تا از این استان با نام فقر و ناامنی یاد نشود، این استان ظرفیت هایی دارد که حتی یک کشور را می توان با آنها اداره کرد.

مهدی طرفی، فعال سابق دانشجویی استان خوستان: امروز حال خوزستان اصلا خوب نیست، کم بارشی سال گذشته در کنار سیاست های مدیریت آب باعث شد جانِ ایران به لب برسد، تلف شدن گاومیش هایی که تصاویرش بیشتر جنبه رسانه ای دارد، کوچک ترین آسیب به مردم و منطقه بود، در بازه ای تعداد زیادی از روستا های خوزستان آب، که ابتدایی ترین چیز برای حیات است را نداشتند، هور خشک و زیست بوم خوزستان در حال نابودی، جانداران بسیاری که دیده نمی‌شوند و بسیار مفید هستند رو به انقراض اند، مردم حیاتشان با مشکل مواجه می‌شود، البته مسئولین هم دو قسمت شدند، مسئولین در میدان و بر میدان، امام جمعه اهواز از مسئولین در میدان است، او شبانه روز را پیگیری کرد تا مشکل رفع شود، و مسئولینی که حتی به خود اجازه ندادند در هوای شرجی و گرمِ طاقت فرسا بازید میدانی انجام دهند، با هلیکوپتر مناطق پر آب را دیدند و گفتند که آب موجود است و السلام گفتند بر میدان بودند. یعنی وصله ای ناجور، مردم خوزستان از بی لیاقتی مسئولینشان گله مندند، مشکل در تصمیمات و اقدامات اینان است.

امروز که بخشی از مشکلات خوزستان رسانه ای از شد، بهترین فرصت برای طرح و برطرف کردن مشکلات است، با مطالبه مردم آب های پشت سد باز شد، به هر حال آب جاری در کرخه باعث شد کمی رونق به جان گاومیش ها و هور العظیم برگردد البته اگر آب بود پس چرا جاری در ابتدا جاری نشد، اگر هم نبود پس آبِ جاری امروز از کجاست؟

کل آب های پشت سد هم اگر جاری شود باز تا زیرساخت های آبی مناطق درست نشود مشکل آبرسانی حل نمی‌شود. بودجه ای که قرار بود از درآمد نفتی در اختیار مردم خوزستان قراربگیرد حق آلایندگی نفت و گاز اگر پرداخت شود در کنار مدیریتی کارآمد مشکلات خوزستان را ظرف مدت کوتاه حل می‌کند .

فعال سابق دانشجویی استان سیستان و بلوچستان: حق آبه سیستان موضوع دیگر و توقع دیگر مردم استان از دولت جدید است، حق آبه سیستان با مذاکره مستقیم با افعانستان باید حل و آب به هامون برگردد.

جوان ترین استان از بیکار ترین استان های کشور نیز است، استفاده از ظرفیت منابع انسانی استان می تواند فقر را برای همیشه از استان دور کند ما در این استان مدیرانی از جنس مردم دلسوز جهادی و پای کار نیاز داریم.

بی آبی در سیستان و بلوچستان نتیجه عدم استفاده از منابع آبی و سوء مدیریت است، در بلوچستان علاوه بر دریای عمان که به اقیانوس وصل است شما رودخانه هایی را می‌بینید که می تواند با استفاده درست آب کل استان را تامین کند ما مدیریت اب نیاز داریم مدیریت مرز نیاز داریم مدیریت باد نیاز داریم، ما فقر مدیریتی داریم دولت جدید و استانداری باید فقر مدیریتی استان را درمان کند.

آموزش پرورش و تحصیل در استان، ثبت احوال و موضوع بی شناسنامه های استان، حاشیه نشینی در چابهار که در گوشه ای منطقه آزاد و رفاه و در گوشه ای حاشیه نشینی و فقر به تصویر کشیده می شوند. از دیگر مشکلات استان هستند که باید در دولت جدید به آن ها رسیدگی کرد.

فعال سابق دانشجویی استان خوستان: مدت هاست خوزستان تیزی کارد را به استخوانش حس می‌کند اما حل شدن آن مشکلات مستلزم عزمی همگانی و مدیریتی در میدان است. خوزستان مجموعه ای از دهستان ها شده که مشکلاتش در بارندگی های معمولی با بالا آمدن فاضلاب و آبگرفتگی معابر نمایان می‌شود. امروز انتظار مردم خوزستان حل شدن مشکلات است، با نِق های رسانه ای و لاف های در غریبی مشکلات خوزستان حل نمی‌شود،

خوزستان سالهاست میدانی برای شوی خودنمایی سلبریتی ها و بعضی مسئولین شده امروز تصویر کارون خشک را رسانه ای و آواز خوزستان چاووشی را پلی در استوری می‌کنند در حالی که نمک به زخم مردم میریزند، مردم خوزستان شوآف رسانه ای نمی‌خواهند، و این چیز ها برای نخلستان های خوزستان آب نمیشود، باید مطالبه رسیدگی و حل مشکلات مردم را طرح و پیگیری کرد.

حجم مسائل بالاست و مشکلات تناسبی با منابع غنی خوزستان ندارد، علت اصلی را در مدیرت می بینیم مدیرتی که سال هاست مجال تنفس به مردم نداده است، مردم شاکرند بخاطر نعمت انقلاب اسلامی، اما گله مند از مدیرانی که در سال های اخیر در رده های مختلف ناکارآمد بودند، سرزمین نخل و آفتاب را تکه تکه برای منافعی می کنند که خصوصی بازی های هفت تپه در مقابل آن ناچیز است، امروز بیش از هر زمان دیگری به تغییر نگرش در مدیریت خوزستان نیاز است، مدیرانی از جنس گام دوم، از جنس حاج قاسم سلیمانی و امام جمعه اهواز، مدیرانی در میدان، که شب و روز را برای مردم تلاش کنند،با روی کار آمدن دولت مردمی انتظار می رود روال طی شده در سال های اخیر اصلاح گردد. توجه عملی دولت سیزدهم به جانِ ایران (خوزستان) انتصاب دولت مردانی مردمی جهادی و کارآمد است، عدم توجه به سهمیه بندی های سیاسی و قومیتی الزامی برای رضایت و حل مشکلات مردم خوزستان است.

گزارش از مسلم خلخال


کد خبرنگار : 38