تاریخ : 1400,یکشنبه 04 مهر15:35
کد خبر : 408978 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

چند درصد متخصصان ایرانی به کشور بازگشتند؟

ایران از جمله کشور‌هایی است که به بازگشت متخصصان برجسته از دانشگاه‌های برتر تاکید دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ایران از کشور‌هایی است که به بازگرداندن متخصصان برجسته از دانشگاه‌های برتر تاکید داشته است، بنابراین تسهیلات ارائه شده غالبا مختص دانشجویان و فارغ التحصیلات ایرانی است که در بهترین دانشگاه‌ها و بالاترین تراز جهانی تحصیل می‌کنند.

بنابر آخرین آمار تا پایان فروردین ۱۴۰۰، تاکنون ۱۲۱ نفر از متخصصان ایرانی از ۱۰ دانشگاه برتر جهان به ایران بازگشته اند و ۲۴/۶ درصد از ۵۰ دانشگاه برتر جهان بازگشته اند. ۴۵/۳ درصد از ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان، ۶۷/۱ درصد از ۲۰۰ و ۸۲/۵ درصد از ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان بازگشته اند که سهم قابل توجهی است.

کشور‌های آمریکای شمالی و اروپای غربی مقصد بخش عمده‌ای از دانشجویان ایرانی خارج از کشور را تشکیل می‌دهند، بازگشت دانشمندان و متخصصان ایرانی غیر مقیم به کشور ایران نیز اغلب از کشور‌های این مناطق صورت می‌گیرد.

طبق آخرین آمار در سال ۱۴۰۰، کشور‌های ایالت متحده آمریکا، کانادا، انگلستان، استرالیا، مالزی، آلمان، هلند، ایتالیا، سوئد و فرانسه به ترتیب مهم‌ترین مقاصد مهاجرتی متخصصان ایرانی بازگشت به کشور بوده اند.

بیش از ۴۲۰ متخصص از ایالات متحده آمریکا، بیش از ۳۱۰ متخصص از کانادا، بیش از ۱۶۰ متخصص از انگلستان، بیش از ۱۲۰ متخصص از استرالیا، بیش از ۹۰ متخصص از مالزی و آلمان، بیش از ۶۰ متخصص از هلند و ایتالیا و بالغ بر ۵۰ متخصص ایرانی از فرانسه به کشور بازگشته اند.