تاریخ : 1400,سه شنبه 06 مهر15:01
کد خبر : 409149 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

سیاست‌های اجرایی سازی مصوبات کنکور بررسی می‌شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از بررسی سیاست‌های اجرایی سازی مصوبات کنکور در جلسه امروز ستاد نقشه جامع علمی کشور خبر داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، سعید رضا عاملی  درباره آخرین وضعیت ساماندهی کنکور گفت: در جلسه امروز (سه شنبه هفتم مهرماه) ستاد نقشه جامع علمی کشور سیاست‌های اجرایی سازی مصوبات کنکور بحث و بررسی می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: طرح ساماندهی نظام سنجش و پذیرش کنکور در مقطع کارشناسی در مجموع دارای ۱۳ ماده است که ۶ ماده اصلی آن، تصویب شده است، این مصوبات قرار است از سال ۱۴۰۲ اجرایی شود و به طور قطعی در کنکورهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اعمال نخواهند شد.

برخی از این مصوبات به شرح زیر است:

بر اساس یکی از مصوبه‌ها، در آزمون سراسری سهم آموزش و پرورش به لحاظ سابقه تحصیلی ۶۰ درصد و سهم کنکور سراسری ۴۰ درصد خواهد بود. همچنین مصوب شده است که کنکور سراسری مختص دروس تخصصی باشد و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل شود و سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی باشد.

بر اساس مصوبه دیگر، آزمون سنجش (کنکور) دو بار در سال برگزار خواهد شد تا فشار و اضطراب از روی دانش آموزان برداشته شود. بر اساس مصوبه بعدی، مقرر شد نتایج آزمونی که دانش آموزان در آن شرکت می‌کنند تا دو سال اعتبار داشته باشد و دانش آموزان بتوانند از نتایج آن تا دو سال استفاده کنند.

همچنین مصوبه دیگر کنکور درباره پذیرش بود که بر اساس آن دانشگاه‌های کشور می‌توانند یک حد نصاب برای معدل بگذارند و بر اساس آن مشخص کنند که تا چه معدلی را پذیرش می‌کنند و اگر معدل داوطلب از میزان مشخص پایین‌تر باشد این اختیار به دانشگاه‌ها داده می‌شود که داوطلب را پذیرش نکنند.

طرح دیگر ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو، تخصیص ۳۰ درصد ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی از فارغ‌التحصیلان دوره لیسانس بود که برای بررسی بیشتر از دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی خارج شده و مصوب نشد.

همچنین درباره ماده مربوط به سهمیه‌ها نیز مقرر شد، سیاستگذاری سهمیه‌های کنکور ظرف ۶ ماه با تعامل با شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی تدوین شود. چون تعدادی از این سهمیه‌ها توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شده است.


کد خبرنگار : 91