تاریخ : 1400,چهارشنبه 07 مهر20:06
کد خبر : 409364 - سرویس خبری : باشگاه نویسندگان

آرامش مردم یا دعوای خریدار و فروشنده؟

در سراسر دنیا تعویض پلاک منسوخ شده و پلاک خودرو را قسمتی از خودرو محسوب می کنند و تنها نقل و انتقال سندخودرو صورت میگیرد امروزه تعداد دفاتر اسناد رسمی در کلان شهرها حداقل چند ده برابر مراکز تعویض پلاک است. درهر خیابان و محله ای دست کم ۱۰ دفتراسنادرسمی وجود دارد که با صرف وقتی حدود یکساعت ، کل امور نقل و انتقال خودرو به سرانجام میرسد این درحالیست که در شهر تهران تنها مسافت زمانی برای رسیدن به هریک از مراکز تعویض پلاک از مرکز شهر حدود ۱ ساعت می باشد و اغلب مردم یک روز کامل کاری را در مراکز تعویض پلاک بسر میبرند .

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یادداشت از سید محمد ماهری /// مدتهاست نیروی انتظامی می گوید برگ سبزخودرو سند رسمی محسوب می شود و از سوی دیگر دفاتر اسناد رسمی نیز مدعی این نکته هستند که تنها مرجع نقل انتقال دفترخانه می باشد! در تازه ترین اتفاق دادستان محترم کل کشور پس از کلی کش و قوس با ابلاغ بخشنامه ای به دادستان های کل کشور مهر تائیدی بر حرف نیروی انتظامی زد اما همچنان خریداران خودرو مسرّ بر انتقال سند در دفاتر اسناد رسمی هستند. این موضوع ناشی از ۲ عامل مهم است:

- مرجع تفسیر قانون مجلس شورای اسلامی میباشد که سخنگوی محترم کمیسیون حقوقی مجلس پس از بخشنامه دادستان کل کشور طی مصاحبه ای اعلام کرد مرجع نقل و انتقال خودرو دفاتر اسناد رسمی می باشند.

- طبق نظر عرف و جامعه و عادت قبلی جامعه ، دفاتر اسناد رسمی تنها مرجع معتبر و رسمی کشور برای نقل و انتقال می باشند.

اما سوال اینجاست چه کاری به نفع مردم است؟

این اختلاف سلیقه طی چندسال اخیر تنها و تنها باعث سردرگمی بیشتر مردم گردیده است و هر اظهار نظر سلیقه ای باعث افزایش این سردرگمی می باشد. خریداران مایل به تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی هستند و فروشنده ها نیز بعلت هزینه های گزاف ثبتی و مالیاتی نقل و انتقال خودرو در تلاش برای کاهش هزینه ها هستند. در حال حاضر خریداران و فرشنده ها مجبورند علاوه بر دفاتر اسناد رسمی به مراکز تعویض پلاک نیز مراجعت نموده که این کار سوای از هزینه مالی چندباره باعث اتلاف وقت مردم میگردد.

در سراسر دنیا تعویض پلاک منسوخ شده و پلاک  خودرو را قسمتی از خودرو محسوب می کنند و تنها نقل و انتقال سندخودرو صورت میگیرد امروزه تعداد دفاتر اسناد رسمی در کلان شهرها حداقل چند ده برابر مراکز تعویض پلاک است. درهر خیابان و محله ای دست کم  ۱۰ دفتراسنادرسمی وجود دارد که با صرف وقتی حدود یکساعت ، کل امور نقل و انتقال خودرو به سرانجام میرسد این درحالیست که در شهر تهران تنها مسافت زمانی برای رسیدن به هریک از مراکز تعویض پلاک از مرکز شهر حدود ۱ ساعت می باشد و اغلب مردم یک روز کامل کاری را در مراکز تعویض پلاک بسر میبرند .

از نظر قانون گذار سردفتر اسنادرسمی نماینده حاکمیت کشور برای تائید نقل و انتقالات رسمی اموال می باشد و نیروی انتظامی وظایف متفاوتی دارد. شایان ذکر است طبق قانون مرجع احراز هویت و تشخیص اصالت متعاملین دفاتر اسناد رسمی می باشند. بنظر میرسد مسئولان مربوطه بهتر است با کاهش هزینه های ثبتی و مالیاتی و حذف بروکراسی اداری تعویض پلاک سبب کاهش هزینه های مالی و معنوی مردم گردند. و مردم با آرامش خاطر بیشتر، هزینه کمتر و مدت زمانی مختصر نسبت به نقل و انتقال خودرو اقدام کنند.


کد خبرنگار : 93