تاریخ : 1400,پنجشنبه 08 مهر12:19
کد خبر : 409432 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

مقررات تعیین شده برای برگزاری آموزش حضوری چیست؟

سال تحصیلی جدید، برای دومین سال متوالی در زیر سایه کرونا آغاز شده که این موضوع برای دانشجویان با چالش‌هایی همراه بوده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سال تحصیلی جدید همراه با انجام روند واکسیناسیون دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها آغاز شده است. این در حالی‌ که طبق گفته مسئولان قرار است تا به انجام واکسیناسیون کامل دانشجویان و تمامی جامعه دانشگاهی کشور، کلاس‌ها به صورت مجازی و تعدادی هم به صورت محدود حضوری برگزار خواهد شد.

هر سال آغاز سال تحصیلی برای دانشجویان چالش‌هایی به همراه داشته است، اما دو سالی که ویروس کرونا و آموزش‌های مجازی باعث افزایش این چالش‌ها شده است، چالش‌هایی که تعداد زیادی از دانشجویان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ بستر آموزش‌های مجازی و قطع و وصل شدن کلاس ها، سرعت پایین و عدم دسترسی به اینترنت، نبود خوابگاه در ایام کرونا و ... است.

کریمی دانشجو کارشناسی ترم ۳ حقوق دانشگاه آزاد است، او می‌گوید: سال گذشته از زمان انتخاب واحد تا شروع کلاس‌ها و حتی شرکت در کلاس‌ها با مشکل مواجه بودیم، همین موضوع باعث کاهش کیفیت آموزش‌ها شده بود و موجب شد تعدادی از دانشجویان اعتراض کنند، اما همچنان تا پایان سال تحصیلی این مشکلات همراه ما بود.

او در ادامه گفت: البته امسال به نظرمی رسد، تعدادی از این مشکلات حل شده، اما همچنان در زمان انتخاب واحد و ارائه دروس با مشکل مواجه بودیم.

حیدری یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی است، او نیز درباره مشکلات دانشگاه خود در این ایام گفت: متاسفانه سال گذشته ما واحد‌های عملی زیادی داشتیم، که همه آن‌ها به صورت مجازی برگزار شد و نه تنها من بلکه تعداد زیادی از دانشجویان هیچی از واحد‌های عملی یاد نگرفتیم و یکی دیگر از مشکلات ما این بود که حین کلاس مدام شاهد قطع و وصل شدن صدای استاد بودیم، همین موضوع دانشجویان را کلافه می‌کرد.

سال تحصیلی جدید در مقایسه با سال گذشته تفاوت‌هایی دارد و تفاوت آن هم انجام واکسیناسیون جامعه و دانشجویان است، همین موضوع سبب شده تا بار دیگر با انجام کامل واکسیناسیون، دانشجویان مجدد تجربه آموزش حضوری را داشته باشند.

اما تا بازگشایی کامل دانشگاه‌ها و بازگشت به جامعه عادی دانشگاهی، دانشجویان برای شرکت در آموزش‌های حضوری باید دستورالعمل‌هایی را رعایت کنند.

توجه به پیشگیری از تجمع، رعایت فاصله گذاری مناسب فیزیکی در تعاملات بین فردی، ترددها، تهویه مناسب، شستن دست‌ها و استفاده از وسایل حفاظت فردی از قبیل ماسک برای همه افراد در مراکز مذکور مورد تایید این دستورالعمل هاست.

تعداد دانشجویان حاضر در کلاس‌ها با احتساب ۲ متر مربع به ازاء هر نفر در نظر گرفته شود. استقرار صندلی، نیمکت و کامپیوتر دانشجو در فواصل لازم و ایمن با رعایت معیار حداقل ۲ متر به ازای هر نفر صورت پذیرد.

جهت حذف و یا کاهش مواجهه مستقیم کارکنان بخش‌های پر مراجعه مانند کتابخانه، پذیرش، اتاق سرپرستی، کارگاه‌ها و غیره، استفاده از موانع فیزیکی با حفظ تهویه مناسب لازم است.

از هرگونه تجمع در محل‌های عمومی اجتناب شود. مواجهه چهره به چهره کارکنان کاهش یابد و سریع شود از تماس تلفنی و ویدیو کنفرانس و شبکه‌های اجتماعی برای برگزاری جلسات حتی برای کارکنان حاضر در داخل یک ساختمان استفاده شود.

در صورتی که مواجهه چهره به چهره کادر اداری با دانشجو، مراجعین و والدین دانشجویان ناگزیر باشد، مواجهه در حداقل زمان ممکن با رعایت فاصله ایمن حداقل ۲ متر و با استفاده کامل از ماسک و وجود تهویه هوایی مناسب برگزار شود.

زمان کلاس‌ها تا جایی که ممکن باشد کاهش یافته و برای انجام تهویه مناسب، توقف کوتاه مدت تدریس و خروج دانشجویان از کلاس در میانه هر جلسه انجام شود.

رعایت این دستورالعمل‌ها و سایر آن‌هایی که وزارت بهداشت و هر دانشگاه اعلام می‌کند می‌تواند به جامعه دانشگاهی و برگزاری کلاس‌های حضوری کمک بسیاری کند.

چالش‌های آموزشی دانشجویان در زیر سایه کرونا/ مقررات تعیین شده برای برگزاری آموزش حضوری چیست؟

حسین یونسی، معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال گفت: واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی تابع مجوز‌های ستاد مقابله با کرونا در هر استان هستند و اگر شرایط حضوری شود هم بدان معنی نیست که همه واحد‌ها کلاس‌ها را به‌صورت کاملا حضوری برگزار کنند، بلکه باتوجه به شرایط شهرها، هر واحد می‌تواند به‌صورت حضوری یا ترکیبی دنبال کند. قطعا درصورت ابلاغ حضوری شدن دانشگاه‌ها بازهم برای رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌ها، ترجیح می‌دهیم کلاس‌ها را به‌صورت ترکیبی دایر کنیم.

این درحالی است که محمد زلفی گل وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در سوم مهرماه، درباره بازگشایی دانشگاه ها، اظهار کرد: آموزش دانشجویان دوره کارشناسی در مهر ماه به صورت مجازی خواهد بود و دروس تئوری دانشجویان تحصیلات تکمیلی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز به صورت مجازی است.

زلفی گل مطرح کرد: واکسیناسیون اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه‌ها به اتمام رسیده است و واکسیناسیون دانشجویان نیز با سرعت در حال انجام است. امیدوارم با تسریع این روند بتوانیم هرچه زودتر واکسیناسیون دانشجویان را نیز به اتمام برسانیم تا دانشجویانی که هر دو نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند، بتوانند در دانشگاه‌ها حضور یابند.

وزیر علوم تاکید کرد: البته در خصوص حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها تابع نظر ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم، چرا که دانشگاه‌ها با حضور دانشجویان معنا پیدا می‌کنند.

وی در خصوص برنامه‌های وزارت علوم در خصوص تغییر و تحولات مدیریتی آموزش عالی نیز توضیح داد: طبیعی است وقتی دولتی جدید روی کار می‌آید، سیاست‌های جدیدی نیز اعمال می‌شود. مردم به این دولت رای داده اند و ما باید بر اساس سیاست‌های جدید حرکت کنیم.

وزیر علوم ادامه داد: یکی از وظایف ما صیانت از رشد علمی کشور است تا استمرار پیدا کند. در حال حاضر کشور ما به واسطه تلاش دانشگاهیان اعم از دانشجویان و استادان در منطقه رتبه اول علمی را در اختیار دارد و برج تولید علم ایران در منطقه خودنمایی می‌کند.

وی ادامه داد: موضوعاتی در وزارت جدید علوم پیگیری می‌شود تا شاهد توسعه تحقیقات کاربردی باشیم.


کد خبرنگار : 91