تاریخ : 1400,دوشنبه 12 مهر20:55
کد خبر : 409895 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

رزمایش مشترک ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از برگزاری رزمایش دیگری با نیروهای مسلح ترکیه و گرجستان در تفلیس خبر داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز سه شنبه  از برگزاری یک رزمایش دیگر با ترکیه و گرجستان خبر داد.

رزمایش مشترک ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان

به نوشته خبرگزاری «نیوز آرمنیا» این رزمایش در «تفلیس»، پایتخت گرجستان با حضور پرسنل نظامی جمهوری آذربایجان، ترکیه و گرجستان آغاز شده است. در طول رزمایش حفاظت از پروژه‌های اقتصادی منطقه و انواع رزم در شرایط سخت تمرین خواهد شد. این رزمایش تا 8 اکتبر 2021 ادامه خواهد داشت.

جمهوری آذربایجان در حالی این رزمایش را با گرجستان و ترکیه آغاز کرده که روزهای 13 الی 16 مهرماه در نخجوان با ارتش ترکیه رزمایش نظامی برگزار می‌کند.

بر اساس این گزارش، جمهوری آذربایجان و ترکیه روزهای ۵ الی ۸ اکتبر (۱۳ الی ۱۶ مهرماه) رزمایش نظامی در نزدیکی مرزهای ارمنستان برگزار خواهد کرد. منابع مطلع گفتند که بین روزهای پنجم الی هشتم اکتبر، مرحله جدیدی از رزمایش با عنوان«برادری استوار ۲۰۲۱» در نخجوان برگزار خواهد شد و هدف از این رزمایش، توسعه همکاری میان نیروهای مسلح ترکیه و جمهوری آذربایجان است.وزارت دفاع جمهوری آذربایجان تا کنون هیچگونه بیانیه‌ای در این زمینه منتشر نکرده است.

از سوی دیگر، وزارت دفاع ترکیه برگزاری رزمایش نظامی مشترک با آذربایجان در نخجوان در دوره زمانی 5 الی 8 اکتبر در نزدیکی مرز ایران و ارمنستان را تایید کرده است.

سخنگوی وزارت دفاع ترکیه نیز روز یکشنبه گفت که با هدف کمک به ارتش جمهوری آذربایجان، نیروهای مسلح ترکیه عملیات مین زدایی و آموزش در سرزمین‌های آزاد شده جمهوری آذربایجان را ادامه می‌دهند.

در پاییز سال ۲۰۲۰، وضعیت قره‌باغ با درگیری‌های مسلحانه در این منطقه مورد مناقشه تشدید شد. در تاریخ ۹ نوامبر (۱۹ آبان ۹۹)، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌‌جمهور روسیه، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه مشترکی درباره آتش‌بس کامل در قره‌باغ امضا کردند.

طبق توافقات اولیه دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان، قرار شد ارمنستان اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. بنابر این توافق، روسیه نیروهای حافظ صلح خود را در مناطق همجوار قره‌باغ کوهستانی و مناطق مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان مستقر کرده است