به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یادداشت از مجتبی عرب مازار، مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف// هیأت دانشجویی یک هیأت نیست که مخاطبش دانشجویانند بلکه از امتزاج دو هویت مؤثر با هم شکل میگیرد.
هویت مؤثر جنبش دانشجویی و پدیدهٔ دانشگاه؛ اولی یعنی همه چیز آماده است تا از این دستگاه، همچنان به واسطهٔ کشتیِ نجاتِ عالم، روح حماسه و جهاد و شهادت و مقاومت در برابر دشمن را در کالبد جامعه بدمی، چای روضه را خونی کنی از جریان اسلام در رگ مردم و نفَسهای جامعهات را دوباره زنده کنی با حسین.
«هیأت یعنی بستر فراهم آمدن تمام تمهیداتِ بقای اسلام» وگرنه هیأتی که چنین نباشد خود را از حسینی شدن دور کرده است.
دومی یعنی هویتی که زاده شده برای پیشگامی، طلایهداری، آوانگارد بودن، موتور محرک شدن، جامعه را پیشران شدن. این دو وقتی با هم ترکیب میشود تنها کارکردش این نیست که برای پیشگامان، مجلس ذکر و احیای اسلامی بگذاریم
بلکه نهادی جدید، زاده میشود که میتواند پیشگام احیای دین و تجدید نفس جامعه باشد در این عصر. میتواند نوآوری کند در استفاده از مکتب حسین(ع) برای ارادهسازی اجتماعی.
هیأت به معنای سنتیش هم دایرهٔ اثرش تنها مخاطبان منبر و مرثیه و خادمان نیستند و دایرهٔ اثرش تا خیلی فراترها میرود.
حالا وقتی عنصر پیشگامی و جوانی هم ممزوج با این پدیده شود دیگر باید گفت، هیأت، حتما یک «رسانهٔ اجتماعی» است.
قیام کربلا محدود در جهاد و شهادت روز دهم محرم سال ۶۱ و مقدمات آن نیست، بلکه روایت کربلا جزء قیام کربلاست نه فرع بر آن. در واقع کربلا بیروایت و با روایت دو چیز است نه یک چیز... این نگاه یعنی اساسا، ذات قیام حسین درون خودش عنصر تبیین و روایت را دارد نه اینکه مکملی دارد به نام تبیین و این یعنی حرکت سجادیه و زینبیه جزء قیام کربلاست و نه تنها امتدادی برآن.
در عصر محاصرهٔ تبلیغی دشمنان، باز هم برای احیای اسلام و ارادهٔ دینی اجتماعی باید دست به دامان حسین شد؛ که الاسلام بدءُه محمدیٌّ و بَقائُهُ حسینیٌّ
عجیب نیست که پیشگامی نیاز امروز جامعه دینی به جهاد تبیین در جمع هیئات دانشجویی گفته شود که واجد هر دو عنصر مهم است... هیأت دانشجویی نیازی نیست عناصری ناچسب را به خود اضافه کند و بازیگری کند تا مؤثر شود
۱.جز اینکه میتواند با ابتکار، نیازهای فکری هر زمانه را در همان قالب سخنرانی و شعر و مداحیش با «پیام و محتوای رسا» به جان مخاطب برساند.
۲. میتواند از خادمان کادری بسازد برای یک لشگر رسانهای و مجازی فعال.
۳. میتواند برای مخاطبینش دستورالعملهای کنشگری در جنگ رسانهای و گفتمانی تدارک ببیند و مخاطب را از پامنبری به مخاطب فعال خانوادگی و مردمی و... تبدیل کند.
۴. میتواند با بهکارگیری عنصر هنر و توانمندیهای مجازی و فرمی رسانهای روی امتداد مجازی خود هیات کار کند.
۵. میتواند الهام بخش و الگوساز برای کنشگریِ تبیینیِ دیگرِ هیئات بشود.
اینها همه جز کارکردهای پدیدهٔ هیات دانشجویی در حل مسائل اجتماعی و خدمات به مردم است از پایگاه دانشجویی و هیأت توأمان است.