تاریخ : 1400,چهارشنبه 14 مهر13:49
کد خبر : 410005 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

بایدن: با شی متعهد شدیم به "توافق تایوان" متعهد باشیم

بایدن گفت، با رئیس جمهوری چین درباره تایوان صحبت کرده و دو طرف توافق کردند تابع توافق تایوان باشند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت:‌من با شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین درباره تایوان صحبت کردم. موافقت کردیم تا از توافق تایوان تبعیت کنیم. ما این را واضح اعلام کردیم و من فکر نمی‌کنم او باید کاری غیر از پایبندی به توافق انجام دهد.

مشخص نیست که بایدن به چه توافقی اشاره کرده است. بر اساس سه بیانیه مشترک ، شش ضمانت نامه و قانون روابط تایوان ، که تصمیم ایالات متحده برای ایجاد روابط دیپلماتیک با پکن را به وضوح مشخص می‌کند، واشنگتن دارای یک سیاست "چین واحد" است که بر اساس آن به طور رسمی پکن را به جای تایپه به رسمیت می شناسد ، .تایوان انتظار دارد که آینده تایوان با روشهای مسالمت آمیز مشخص شود.

این گفتگو بین روسای جمهوری آمریکا و چین در بحبوحه تنش‌ها بین پکن و تایپه صورت گرفته است. چین مدعی است که تایوان بخشی از قلمروی این کشور است و اگر لازم باشد، با زور آن را تحت کنترل خود در می‌آورد و تایوان نیز می‌گوید که یک کشور مستقل است و از آزادی و دموکراسی خود دفاع می‌کند و چین را مقصر تنش‌های پیش آمده می‌داند.

جیک سالیوان ، مشاور امنیت ملی کاخ سفید برای گفتگو با یانگ جیچی ، مشاور ارشد سیاست خارجی چین راهی سوئیس شده تا درباره موضوعات مختلف مورد اختلاف میان دو کشور از جمله تایوان و تجارت با یکدیگر تبادل نظر کنند.