تاریخ : 1400,چهارشنبه 14 مهر16:26
کد خبر : 410016 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

۵ گام مهم در راه برنامه ریزی درسی کنکور که باید بدانید

روش برنامه ریزی برای کنکور، کار چندان سختی نیست ولی ضروری است. البته که قبل از انجام آن خودشناسی لازم است؛ از خودتان بپرسید: می‌خواهید در آینده چه شغلی داشته باشید، خودتان را بشناسید و کشف کنید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، اگر شما دانش ­آموز پشت کنکوری باشید، احتمالا دغدغه برنامه ریزی درسی برای کنکور را دارید و اگر فارغ التحصیل شده ­باشید، بدون یک برنامه ریزی اصولی، موفقیت در کنکور برایتان تقریبا غیر­ ممکن خواهد بود. برای پیمودن مسیری که در سال کنکورتان دارید، داشتن یک برنامه درسی کنکور مناسب می‌تواند برای رسیدن به هدفتان کمک کننده باشد. البته هر برنامه درسی کنکوری نمی تواند شما را به سمت هدف‌تان سوق دهد، برنامه ریزی کنکور باید کاملا هدفمند، منعطف و حرفه‌ای باشد. با توجه به اینکه برنامه ریزی درسی برای کنکور می‌تواند نقش مهمی در قبولی‌تان بازی کند بهتر است قبل از شروع درباره‌ی آن بیشتر بدانید.

اگر سوال شما این است که چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید.

شما به برنامه ریزی درسی برای کنکور نیازدارید؛ چون:

  • به مسیر شما جهت می‌دهد
  • یک چشم انداز روشن از کارهایی که باید انجام بدهید به شما نشان می‌دهد
  • در طول سال کنکور دچار گیجی و سردرگمی نمی‌شوید
  • هدفمند و قدرتمند‌تر درس می‌خوانید

روش برنامه ریزی برای کنکور، کار چندان سختی نیست ولی ضروری است. البته که قبل از انجام آن خودشناسی لازم است؛ از خودتان بپرسید: می‌خواهید در آینده چه شغلی داشته باشید، خودتان را بشناسید و کشف کنید چه درس هایی برای شما ساده تر از بقیه درس ها است، زمان کمتری از شما می‌گیرد و باعث افزایش بازدهی شما می شود.

۵ گام مهم در راه برنامه ریزی درسی کنکور که باید بدانید

گام اول: ذهنیت و باور درستی از کنکور بدست بیاورید

حتماً شما هم اسم غول بزرگ کنکور به گوش‌تان خورده! طرز فکر شما درباره‌ی کنکور خیلی مهم است؛ حواستان باشد کنکور را به یک هیولای وحشناک تبدیل نکنید. دوران پشت کنکور، یک مرحله از زندگی شماست که باید خودتان را با معلوماتی که در طی سال‌ها بدست آوردید، به چالش بکشید. ممکن است در حال حاضر دوران پر تنشی را بگذرانید، اما نباید باور کنید که کنکور همه چیز است.

 

گام دوم : قصد و هدف تان باید مکتوب شود

برنامه درسی برای کنکور یعنی اینکه زمان و مسیر رسیدن به هدفتان را با توجه به علایق و نقاط ضعف و قوتتان مشخص کنید. خیلی مهم است که با جزئیات تمام کارهایی را که دارید؛ مکتوب کنید و به این سوالات جواب بدهید که:

  • قرار است برای چه درسی برنامه ریزی کنید؟
  • این برنامه قرار است چقدر طول بکشد؟

به عنوان مثال: اگر شما در درس های عمومی ضعف دارید، هدفتان این باشد که تا قبل از عید در این درس ها قوی‌تر شوید.

یادتان باشد که منعطف و واقع گرایانه برنامه‌ریزی کنید و حتماً جای خالی برای اتفاقات احتمالی در نظر داشته باشید.

 

گام سوم : برنامه را متناسب با زمانی که در اختیار دارید، بنویسید

حالا نوبت این است که نسبت به تعداد درس ها و زمان تان برنامه ریزی کنید.

برای درس‌های اختصاصی و دروس با ضرایب بالا ساعت بیشتری از زمان‌تان را اختصاص بدهید و این نکته را به یاد داشته باشید برنامه ای که برای دروس تخصیصی می‌نویسید مناسب دروس عمومی نیست. در یک برنامه مناسب برنامه تست زنی و مرور وجود دارد تا دانش آموز نگران فراموش شدن مطالب درسی نشود.

برای جزئیات بیشتر و آموزش برنامه ریزی درسی کلیک کنید :  برنامه درسی برای کنکور

این نکته را هم بدانید که حتماً در بخشی از برنامه، زمانی را برای استراحت قرار دهید. قرار نیست کل روزتان را مشغول درس خواندن باشید؛ انجام کاری که به شما آرامش می‌دهد باعث استراحت ذهن شما می‌شود. به عنوان مثال می‌توانید مابین درس خواندن، ساز بزنید یا به انجام یوگا بپردازید.

نگران نباشید که تا پایان کنکور باید یک برنامه‌ی تکراری را اجرا کنید. شما طبق چارچوب برنامه‌ریزی اصلی می‌توانید با توجه به شرایط برنامه‌ریزی را تغییر دهید.

البته که می توانید برای تست کارکرد برنامه‌ریزی‌تان چند روزی آن را اجرا کنید و طبق نیازتان جزئیات بیشتری به آن اضافه یا از آن کم کنید.

 

گام چهارم: پایبند به هدف بمانید

باید برای سال کنکور تان ارزش قائل باشید و این دوران را متفاوت از بقیه روز‌ها بدانید. از وقت گذرانی‌های بدون فایده و خوش‌گذرانی‌های افراطی دوری کنید. اگر شما جزو دانش آموزان حواس‌پرت هستید لازم است برنامه‌ را با جزئیات بیشتری بنویسید و هدف‌های خودتان را به هدف‌های کوتاه‌مدت، بلند‌مدت و میان‌مدت تبدیل کنید. برای مثال بیشتر می‌توانید برنامه‌ای برای یک سال، یک ماه و یک هفته‌ی خود تعیین و به آن عمل کنید.

برنامه‌ریزی سالانه یعنی یک چشم انداز کلی داشته باشید در برنامه‌ریزی ماهانه باید تعداد دروس و تست‌ها را مشخص کنید. اگر امسال کنکور ریاضی می‌دهید با کلیک روی مقاله برنامه ریزی کنکور ریاضی درباره‌ی برنامه‌ریزی در رشته ی خود اطلاعات جامعی کسب خواهید کرد.

۵ گام مهم در راه برنامه ریزی درسی کنکور که باید بدانید

برنامه ریزی هفتگی جزئیات بیشتری دارد که اگر قصد دارید در کنکور انسانی شرکت کنید پیشنهاد می کنیم به طور کامل مقاله برنامه ریزی کنکور انسانی را مطالعه کنید.

دانش آموزانی که در بین راه دلسرد می‌شوند و انگیزه‌ی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند، کم نیستند. این دوستان در حین درس خواندن کتاب‌شان را می‌بندند یا فکر و خیال درباره‌ی هرموضوع به ذهن‌شان می‌رسد و مشغول رویاپردازی می‌شوند و زمان ارزشمند‌شان را از دست می‌دهند.

اما هر مشکلی راه حلی دارد بنابراین برای حفظ انگیزه و پایداری در درس خواندن می‌توانید کارهای انجام شده را تیک بزنید و روند پیشرفت در کارتان را ارزیابی کنید. این کار هم کمک می‌کند که حس خوبی به خودتان پیدا کنید و هم به مرور موفقیت‌های دلخواهتان را به‌دست می‌آورید.

۵ گام مهم در راه برنامه ریزی درسی کنکور که باید بدانید

گام آخر: درس خواندن را با خیال راحت آغاز کنید

حالا که از اهمیت برنامه ریزی درسی برای کنکور آگاه شدید، می‌توانید با برنامه‌ای مخصوص خودتان با ویژگی‌های شخصیتی‌تان برنامه‌ریزی کنید. بهتر است این نکته‌ها را رعایت کنید:

  • اعتماد بنفس خودتان را در طول دوران کنکور حفظ کنید.
  • قرار نیست خودتان را با کسی مقایسه کنید.
  • با هم کلاسی‌هایتان رقابت سالم ایجاد کنید زیرا گروهی درس خواندن می‌تواند بازدهی شما را بالاتر ببرد.
  • از آزمون‌های ازمایشی غافل نشوید به دلیل اینکه شما را در شرایط کنکور قرار می‌دهند و باعث کاهش تنش در روز کنکور می‌شود.
  • از مطالب و آهنگ‌های مثبت و انگیزه‌بخش در این دوران استقبال کنید.

دانش آموزان عزیز با توجه به افزایش جمعیت کنکور و سطح بالای سوالات کنکور در سال‌های اخیر  تنها دانش و علم کافی نیست. با برنامه مناسب و پشتکار و اعتماد بنفس شما هم می‌توانید به‌راحتی به صندلی دلخواه‌تان در دانشگاه رویایی‌تان برسید.


کد خبرنگار : 16