تاریخ : 1400,چهارشنبه 14 مهر18:20
کد خبر : 410037 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

تأثیر مصوبه مجلس بر کاهش قیمت خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: واردات خودروهای خارجی با چارچوب‌های قانونی پیش‌بینی‌شده توسط مجلس سبب رشد قطعه‌سازان خواهد شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، روح‌الله عباسپور در قزوین با اشاره به مزیت‌های اجرای طرح واردات خودرو در ازای صادرات قطعات و محصولات مرتبط اظهار داشت: واردات خودروهای خارجی با چارچوب‌های قانونی پیش‌بینی‌شده توسط مجلس سبب رشد قطعه‌سازان خواهد شد. چرا که قطعه‌سازهای ما این امکان را پیدا می‌کنند تا بخش مهمی از قطعات مصرفی و غیرمصرفی خودروهای خارجی را در داخل کشور ساخته و از خروج ارز جلوگیری کنند.

تأثیر مصوبه مجلس بر کاهش قیمت خودرو



وی اضافه کرد: در شرایطی که قیمت خودروهای خارجی سربه فلک گذاشته و ممنوعیت واردات بر آتش گرانی در بازار خودرو دامن زده است، واردات خودروهای خارجی البته با ملاحظات پیش‌بینی‌شده در قانون می‌تواند بازار خودرو را تا حدودی آرام کند و از عطش کاذب ایجادشده برای خرید خودرو به ویژه خودروهای خارجی کم کند.

عباسپور ادامه داد: اگر خودروهای وارداتی بنا بر ضوابط و به صورت هدفمند وارد کشور شوند، امکان آزادسازی نرخ‌گذاری خودروهای داخلی در فضای رقابتی هم به وجود می‌آید و به نوعی با شکسته شدن انحصار قیمت خودروهای داخلی در مقایسه با خودروهای خارجی سنجیده شده و تا حدودی بحران قیمت‌گذاری در این صنعت برطرف می‌شود.

انحصارشکنی در بازار خودرو مطالبه 40 ساله است

نماینده آوج و بویین‌زهرا در مجلس در بخش دیگری از سخنانش انحصارشکنی را یک مطالبه 40 ساله در حوزه خودرو دانست و گفت: قرار بود 4 دهه جلوی با ممنوعیت واردات یا بستن تعرفه‌های گمرکی سنگین خودروسازان ما بتوانند با افزایش کیفیت محصولات خود را به پای خودروسازان بزرگ خارجی برسانند و توان رقابت پیدا کنند؛ بنابراین صبر مردم هم اندازه‌ای دارد و نمی‌توانیم تا ابد درب گمرک را ببندیم و جلوی ورود خودروهای باکیفیت را بگیریم.

عباسپور نگاه سوداگرانه و غیرارزشی به حوزه صنعت خودرو را عامل مهم دردهای امروز ما در بازار خودرو دانست و افزود: بازار انحصاری سبب شده که خودروسازان ما به نوعی تنبل شوند و خیلی دیر به فکر تولید و طراحی محصولات جدید بیفتند و اگر خودروسازانی مانند بنز و تویوتا قرار بود این گونه عمل کنند، امروز وجود خارجی نداشتند.

وی ادامه داد: متأسفانه مماشات طولانی دولت با خودروسازان در دهه‌های اخیر جلوی حرکت‌های تحول‌گرا در صنعت خودروی کشور را گرفت و وقتی قرار شد که خودروسازها طراحی محصولات را به روز کنند، خودروساز با یک عوض کردن چراغ و سپر قانون را دور زد که باید این نوع مدیریت سودمحور که منجر به تولید محصول کهنه و غیررقابتی می‌شود را کنار گذاشت.