تاریخ : 1400,چهارشنبه 14 مهر20:42
کد خبر : 410058 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

زلفی‌گل:

رشته تحصیلی باید براساس توانایی‌ها انتخاب شود نه شغل آینده

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: درحال حاضر شغل آینده تعیین کننده نوع رشته تحصیلی فرد شده است، در صورتی که نوع رشته را باید علاقه و توانمندی فرد تعیین کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، محمدعلی زلفی‌گل وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در آیین تودیع و معارفه رییس جدید و سابق دانشگاه صنعتی امیرکبیر که هم‌اکنون در حال برگزاری است، بیان کرد: تغییر ذات پیشرفت و اینکه مسئولی جایگزین مسئول دیگر شود امری طبیعی است. جایگزینی مدیران با روش منطقی را باید به فال نیک گرفت. سید احمد معتمدی، فردی عاقل، مومن و عالم است و طی این سال‌ها دانشگاه امیرکبیر را به‌گونه‌ای مدیریت کرده که دانایی‌محور بوده است لذا ما قدردان زحمات وی و تیم همراهشون هستیم.

رشته تحصیلی باید براساس توانایی‌ها انتخاب شود نه شغل آینده

زلفی‌گل ثبات در اهداف را بسیار مهم و مورد تاکید دانست و بیان کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که تغییر در مدیریت‌ها سبب تغییر مسیر نشود. برای این کار نظام جمهوری اسلامی ایران راهکار مناسبی را دیده است و نهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی همین نقش را دارد و سیاست‌های کلان علم و فناوری را تبیین و تصویب می‌کند؛ بنابراین شورای عالی انقلاب فرهنگی اهداف کلان را تبیین می‌کند و اینگونه با تغییر مدیریت‌ها سمت و سو مشخص است.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری رسیدن به مدینه فاضله را از اهداف کلان دانست و تصریح کرد:  برای رسیدن به شهر آرمانی باید دانشگاه‌ها و دانشگاهیان قدمی بردارند و الگو باشند. دانشگاه‌ها به دنبال علم هستند، چون از طریق علم، فناوری حاصل می‌شود. اگرچه علم جدید به فناوری و تکنولوژی جدید می‌رسد، اما فناوری جدید هم برای ایجاد یک علم جدید نیاز است و این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

وی با بیان اینکه باید علوم را یکپارچه ببنیم و توزیع متوازن استعدا‌ها در بین رشته‌ها جدی گرفته شود، ادامه داد: درحال حاضر توزیع متوازنی از استعداد‌ها بین رشته‌ها صورت نگرفته است و این مسئله حتما باید جزو برنامه‌های اولویت‌دار وزارتخانه‌ها متولی علم و آموزش باشد که هرفرد مطابق توانمندی و علاقه رشته تحصیلی‌اش را انتخاب کند نه به خاطر داشتن شغلی در آینده.

زلفی‌گل اظهار داشت: درحال حاضر شغل آینده تعیین کننده نوع رشته تحصیلی فرد شده است، در صورتی که نوع رشته را باید علاقه و توانمندی فرد تعیین کند. به این ماموریت باید شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه ویژه داشته باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از اشتباهات سیاست‌گذاری‌های ما بحث واگرایی است که متاسفانه رشته‌ها از هم جدا و جزیره‌ای هستند. مگر می‌شود رشته‌های پزشکی از علوم دیگر جدا باشند؟ وقتی پراکندگی باشد دیگر چندرشته‌ای معنایی نخواهد داشت. باید رشته‌های پزشکی در کنار رشته‌های مهندسی و ... باشند تا بهره‌وری سیستم‌ها نیز بالا رود.

وی با تاکید بر آنکه جدا کردن بخش‌های مختلف علم کار درستی نیست، افزود: خوشبختانه این موضوع از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تاحدودی مدیریت شده است، اما در کف جامعه  اینگونه نیست و باید در این رابطه فکری کرد.

زلفی‌گل بیان کرد: بهره‌وری از داشته‌ها و امکانات نیز اهمیت زیادی دارد. اگر نتوانیم استعداد‌های دانش‌اموزان و داشنجویان را در حد شان آن‌ها رشد دهیم، خام‌فروشی کرده‌ایم. اگر نتوانیم شرایط رشد دانشگاه‌ها را آنگونه که شایسته است، فراهم کنیم، خام فروشی است همانگونه که نفت، معادن و منابع مادی را خام می‌فروشیم.

وزیر علوم با اشاره به بحث شفافیت در این وزارتخانه و موسسات تابعه آن اظهار داشت: شفافیت باید سرلوحه کار قرار بگیرد وقتی استادی با ارائه مدارک موفق به ارتقای رتبه می‌شود آیا بهتر نیست که کار‌های پژوهشی، دستاوردها، ثبت اختراعات، ایده‌های کاربردی شده خود را در میان جمعی ارائه کند تا بقیه نیز بتوانند آن‌ها را ببینند، بشنوند و مورد استفاده قرار دهند؟ لازم است که بر فرآیند ارتقای اساتید نظارت همگانی و عمومی را وارد کنیم.