تاریخ : 1400,پنجشنبه 15 مهر16:44
کد خبر : 410100 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

منطقه‌ یک ۱۴ رتبه‌ زیر ۱۰۰ کنکور را به نام خود ثبت کرد

معتمدی گفت: ۱۴ رتبه برتر زیر ۱۰۰ در کنکور ۱۴۰۰ با سهمیه منطقه یک و ۱۳ رتبه برتر زیر ۱۰۰ با سهمیه همه مناطق در دانشگاه امیرکبیر داشته‌ایم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم آیین معارفه و تکریم روسای پیشین و جدید دانشگاه صنعتی امیرکبیر ظهر امروز با حضور احمد معتمدی رئیس سابق دانشگاه صنعتی امیرکبیر و محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاهی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

احمد معتمدی، رئیس سابق دانشگاه صنعتی امیر کبیر در این مراسم اظهار کرد: تیر ۹۳ ریاست دانشگاه امیرکبیر را با در نظر گرفتن برنامه‌های راهبردی که سیاست بنده است بر عهده گرفتم.

او افزود: از سال ۸۸ برنامه‌های راهبردی دانشگاه امیر کبیر شروع شد؛ این دانشگاه بعد از انقلاب همواره در حال رشد بوده است از سال ۹۳ نیز در این قضیه تغییرات راهبردی ایجاد کردیم. در آن زمان دو هدف اصلی از قبیل قرار گرفتن دانشگاه امیرکبیر در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا تا سال ۱۴۰۴ و قرار گرفتن دانشگاه ما در بین دانشگاه‌های نسل سوم را هدف اصلی خود قرار دهیم.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: توسعه زیرساخت‌های دانشگاه نسل سوم، توسعه همکاری‌های بین دانشگاهی و بین المللی، توسعه تولیدات علمی و نوآوری در نگه‌داری کلاس‌های مجازی، توسعه و مدیریت حوزه‌های فناوری دانشگاه و ... از راهبرد‌های دانشگاه صنعتی امیر کبیر بوده است.

معتمدی با بیان اینکه اصلاحات بازنگری باید اولویت ما قرار بگیرد، افزود: یعنی ایجاد معاونت بین الملل، ایجاد پردیس‌های تخصصی، تاسیس دفتر برنامه ریزی راهبردی، استقرار نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، اصلاح آیین نامه‌ها و مقررات از اصلاحات ساختاری و توسعه زیرساخت‌های دانشگاه صنعتی امیر کبیر در برنامه‌های راهبردی ما ذکر شده بودند.

او ادامه داد: هر پردیس دانشگاه به عنوان یک دانشگاه در سطح کشور شناخته می‌شود و نباید این موضوع را نادیده گرفت. شاید اولین دانشگاهی هستیم که در پردیس‌های دانشگاه، بودجه دریافتی را توزیع می‌کنیم.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه تمامی آئین نامه‌های دانشگاهی را بازنگری کردیم، تاکید کرد: افزایش قرارداد‌های صنعتی، مهارت محوری و ... از اهداف اصلی ما در جهت کارآفرینی نسل سوم دانشگاه‌ها بوده است.

معتمدی اضافه کرد: رتبه‌های ۴ و ۵ مقالات کیفی را در سطح دانشگاه‌های کشور داشته ایم و در این زمینه عکس العمل سریع و خوبی داشته ایم. یکی از مشکل‌ترین مسائل ما اشتراک مقالات ایرانی دانشگاه امیرکبیر با استادان کشور‌های خارجی بوده است.

او افزود: ۱۷.۵ دانشگاه برتر دنیا در رتبه بندی Qs ارجاعات هستیم. جهشی را روی قرارداد‌های صنتعی تکیه کردیم که هر چه تعداد آن‌ها بیشتر باشد، نشان دهنده برطرف کردن نیاز‌های صنعت است.

معتمدی تصریح کرد: حدود ۱۰ الی ۱۲ قرار داد صنعتی داریم که از نظر مالی و اهمیت در صنعت موثر هستند. سال گذشته رتبه اول را در این زمینه کسب کردیم و حدود ۸۳ میلیارد جذب ۳۵۰ میلیارد عقد قرارداد‌های صنعتی داشته ایم و درآمد ما در ۶ ماه اول سال، ۸۳ میلیارد تومان بوده که ۶۰ درصد آن مربوط به قرارداد‌های صنعتی است که ۲۵ درصد بودجه صنعتی در میان سایر دانشگاه‌های کشور داشته ایم.

۳۲۰ شرکت دانش بنیان در دانشگاه امیرکبیر داریم

رئیس سابق دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: در زمینه نوآوری و فناوری در سال ۹۳ رشد زیادی کردیم. توانستیم با ۱۴ شرکت دانش بنیان شروع کنیم و هم اکنون ۳۲۰ شرکت دانش بنیان در دانشگاه امیرکبیر داریم که در این زمینه هم رتبه اول را کسب کرده ایم.

معتمدی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما این بوده که فناوری در حاشیه قرار گرفته بود، اما هر دانشکده ۱۰ مرکز نوآوری فناوری هم اکنون دارد و آزمایشگاه‌های استادان هم به مرکز نوآوری در دانشگاه امیر کبیر تبدیل شده است.

او با بیان اینکه دوره‌های کوآپ را برای دانشجویان کارشناسی در جهت فعالیت در صنعت برگزار کردیم، تاکید کرد: مهارت دانشجویان برایمان حائز اهمیت است و در این زمینه در تلاشیم تا ۳۰ الی ۴۰ درصد دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر بعد از فارغ التحصیلی وارد بازار کار در زمینه صنعت و کسب مهارت شوند.

معتمدی تاکید کرد: ۵۲ نفر استاد پژوهشگر و پرفسور داریم. ۱۴ رتبه برتر زیر ۱۰۰ در کنکور ۱۴۰۰ با سهمیه منطقه یک و ۱۳ رتبه برتر زیر ۱۰۰ با سهمیه همه مناطق داشته ایم که این موضوع توفیق بسیار خوبی است. تا چند سال آینده امیدواریم ۵۰ درصد نخبگان کنکور را جذب کنیم، بنابراین بحث نخبه پروری برایمان اهمیت زیادی دارد.

جذب ۴۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه امیرکبیر

رئیس سابق دانشگاه صنعتی امیر کبیر بیان کرد: امسال تقاضای ۹۰۰ دانشجوی خارجی را داشته ایم که توانستیم ۴۰۰ دانشجوی خارجی را جذب کنیم.

معتمدی اضافه کرد: همچنین، ۳۰ درصد ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر را افزایش دهیم و ظرفیت رستوران‌های دانشگاه را تا دو برابر افزایش دادیم و آن‌ها را نوسازی کردیم.

او گفت: طی ۷ سال اخیر برای ادامه یافتن طرح‌های عمرانی ۱۰۰ میلیارد تومان هم بودجه نداشته ایم.

علم و دانش بهترین ابزار برای رفع مسائل اقتصادی 

در ادامه قدسی پور، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: در حال حاضر مشکل اساسی کشور موضوعات اقتصادی است. علم و دانش در تعریف امروز بهترین ابزار و وسیله برای رفع مسائل اقتصادی هستند.

او افزود: ۳ پایه اساسی علم در ابتدا تعالی روح و اخلاق، دوم رفاه اجتماعی و اقتصادی و سوم قدرت است که برای رسیدن به دانشگاه برتر در این زمینه باید تلاش کنیم.

قدسی پور تصریح کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مادر دانشگاه‌های صنعتی کشور است؛ دانشگاه‌ها بستر اصلی توسعه فناوری‌های نوظهور مانند نانو، سلول‌های بنیادی و ... هستند و اگر بخواهیم روی فناوری‌های روزمره زندگی مردم تاکید کنیم، باید بگوییم که فناوری‌های بالغ روی توسعه‌های اقتصادی، تاثیر خواهند گذاشت.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: طرح رفع مشکل ۴۷ طرح کلان ملی تألیف و تعداد زیادی از آن‌ها به دانشگاه امیرکبیر و تعدادی به دانشگاه‌های دیگر ارائه شد.

قدسی پور گفت: قطار ملی با سرعت بالای ۲۰۰ کیلومتر در ساعت یکی از فناوری‌های ماست که باید روی پیشرفت آن تمرکز کنیم. امیدواریم با جمع فرهیختگان، استادان بزرگ و دانشجویان با استعداد این دانشگاه بتوانیم نیاز‌های کشور را رفع کنیم.

او اضافه کرد: در رشته‌های نوظهور پتانسیل‌های خوبی داریم که باید در جهت پیشرفت آن‌ها قدم‌های موثری برداریم و امیدواریم در عمل همه شاهد و ناظر رفع مسائل و مشکلات کشور باشیم.