تاریخ : 1400,سه شنبه 20 مهر20:08
کد خبر : 410633 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

افتتاح پژوهشکده غرب شناسی در واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد

پژوهشکده غرب شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی صبح امروز با حضور مسئولان دانشگاه افتتاح شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، افتتاحیه پژوهشکده غرب شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با قرائت پیام علی اکبر ولایتی رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد و با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، سید مرتضی نبوی رئیس پژوهشکده غرب شناسی و سیدمحمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی صبح امروز در مجتمع دانشگاهی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی واحد تهران مرکزی برگزار شد.

افتتاح پژوهشکده غرب شناسی در واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد

ولایتی: بیانیه گام‌ دوم انقلاب، طنینی نو در تحول آفرینی است

علی‌اکبر ولایتی رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پیامی به افتتاحیه این پژوهشکده تصریح کرد: تأسیس این پژوهشکده در دانشگاه آزاد اسلامی به مثابه یکی از بزرگ ترین نهادهای علمی و فرهنگی کشور، اقدامی موثّر در جهت پیشرفت پایدار و تقویت هویت اسلامی-ایرانی است.

رییس هیأت موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به این که غرب شناسی یک حوزه مطالعاتی گسترده و مرتبط با رشته های گوناگون است، خاطرنشان کرد: هر چند حرکت های ضد استعماری از نیمه دوم سده نوزدهم به بعد، استقلال سیاسی بسیاری از مستعمرات را در پی داشت، اما اَشکال نفوذ علمی و فرهنگی استعمار نه فقط از میان نرفت بلکه در مقیاسی گسترده تر ادامه یافت و البته باید تاکید کرد که این نفوذ بیش از هر چیز در عرصه فرهنگ به ویژه ارزش ها، هنجارها، پسندها و نمادها که سازنده سبک های زندگی است، حضوری دائمی، فعال و مؤثّر دارد.

ولایتی تاکید کرد: غرب همراه با تکنولوژی و تولیدات صنعتی و کالاهای فرهنگی خود، سطحی ترین و نازل ترین ارزش ها، باورها و نمادهایی را ترویج می کند که هدف آن چیزی جز مصرف‌گرایی، لذت جویی، معنویت گریزی و نهایتاً پوچی و بی معنایی نیست و انقلاب اسلامی ایران، به ویژه رهبری بی بدیل امام خمینی(ره) و تداوم راه امام به پرچمداری حضرت آیت االله العظمی امام خامنه ای(مد ظله) رهبر معظم انقلاب اسلامی راه را بر تحول فکری و انقلابی بر پایه ارزش های اسلامی گشود و بسیاری از موانع را کنار زده است،

وی تأکید کرد: با الهام از فرمایشات و تأکیدات مکرر مقام عظمای ولایت در خصوص تفکر تحول آفرین که اخیراً در «بیانیه دوم انقلاب» طنینی نو یافته است، تأسیس مراکز تحقیقاتی به ویژه پژوهشکده های تخصصی در حوزه «غرب شناسی» ضرورتی مؤکد است. شناخت فرصت ها و چالش هایمان در ارتباط با غرب، از یک سو و بازشناسی ظرفیت ها و قابلیت هایمان، از سوی دیگر، می تواند در جهت محقّق ساختن هدف ها و آرمان های بلند انقلاب نقش موثّری ایفا نماید.

طهرانچی: چرخش تحول آفرین از دانشگاه آموزش محور به دانشگاه حل مسأله در دستور کار قرار دارد

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم با تأکید بر اینکه باید از زاویه ای دیگر به نهاد دانشگاه در ایران توجه شود، گفت: در ایران نظام چند هزارساله علمی در حوزه تمدن وجود دارد که موضوعی غیرقابل انکار است و نباید از تاریخ علم و تمدن عظیم‌ ایران غفلت شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه به عنوان نهاد برآمده از مدرنیته به کشور ما وارد شد، گفت: دانشگاه‌های ما به تبعیت از دانشگاه های کشورهای غربی، فقط علوم غربی را اخذ کردند. در آن زمان برگزاری دوره‌های ۶ گانه اعزام به غرب در کشور آغاز شد و تحصیل کنندگان در غرب پس از برگشت به کشور به فکر راه اندازی دانشکده زبان و ادبیات غربی بودند.

طهرانچی خاطرنشان کرد: در ایران آن زمان بدون مسأله یابی و دانستن این موضوع که پشت پرده راه‌اندازی دانشکده زبان و ادبیات غربی در اروپا و آمریکا چیست و چرا در دانشکده‌های شرق شناسی تأسیس می‌شود، نسبت به راه‌اندازی این دانشکده اقدام شد، در حالی‌که غرب با هدف شناخت و رصد شرق و جوهره فکری ملت‌ها، این دانشگاه ها را راه‌اندازی می‌کند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه‌های تبعی در کشور به دانشگاه های مستقل تغییر رویه دادند، افزود: دانشگاه باید در خدمت جامعه و در راستای حل مسائل گام بردارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور در برخی موارد غفلت بزرگی داشته اند، گفت: دانشگاه باید افرادی را تربیت می کرد که تمدن غرب را که اختلاف بنیادین با تمدن ما دارد، با نگاه دقیق شناخته و بدون اینکه مقهور تمدن غربی شوند، به مقابله با آن بپردازند. البته نباید این غفلت تاریخی تکرار شود و لازم است در کنار نگاه به غرب، پژوهشکده شرق‌شناسی نیز راه‌اندازی شود.

طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی چرخش تحول آفرین از یک دانشگاه آموزش محور و مدرک گرا به دانشگاه حل مسأله و مؤثر در چارچوب نقش آفرینی اجتماعی را در دستور کار قرار داده است، افزود: محققان باید اصول اساسی تحقیق را که شامل دو مولفه «علم» و «عدم شیفتگی» است، بدانند و با جامعیت، بدون حب و بغض واقعیت این تمدن‌ها را به جوانان منتقل کرده تا اثرگذار باشد.

حدادعادل: شناخت غرب، سنگ بنای هر فعالیتی در ایران است

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در این مراسم گفت: تمدن غرب اهمیت بسیاری دارد؛ چرا که با شناخت این تمدن بهتر می‌توان تصمیم گیری کرد. در حال حاضر برای انجام هر فعالیتی باید ابتدا شناخت کافی از غرب داشت.

وی با تأکید بر اینکه شناخت غرب، سنگ بنای هر فعالیتی در ایران است، گفت: البته غرب شناسی یا غرب زدگی تنها در حوزه سیاسی تعریف نمی‌شود، بلکه از نظر اجتماعی و فرهنگی نیز قابلیت بررسی دارد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه غرب زدگی عوامانه در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: این غرب زدگی نتیجه نشناختن غرب توسط خواص یعنی استادان و اندیشمندان است.

وی افزود: استادانی که قصد دارند در این پژوهشکده راهنمای دانشجویان باشند، باید خودشان غرب و آسیب‌های آن را به خوبی مطالعه کرده باشند. در فلسفه غرب همه چیز به انسان، عقل انسانی و تجربه اکتفا می‌کند؛ اما فلسفه در شرق تنها بر محور خدا پایه ریزی شده است.

آقامیری: راه‌اندازی پژوهشکده غرب شناسی در راستای مسأله محوری است

در ادامه این مراسم، دکتر سید محمودرضاآقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی با بیان اینکه در سال‌های اخیر دانشگاه آزاد اسلامی در حال حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم و چهارم است، گفت: در ابتدا تمرکز دانشگاه بر آموزش محوری بود و سپس به انجام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی تبدیل شد.

وی افزود: ایجاد پژوهشکده غرب شناسی در همین راستا و برای انجام فعالیت‌های ملی و حرکت هایی که در کشور اتفاق می‌افتد، است.

آقامیری خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی باید برای ثبت پایان‌نامه و رساله خود به سامانه پژوهشیار مراجعه کنند. در این سامانه موضوعات مورد تحقیق باید در راستای حل مسائل کشور باشد و پژوهشکده غرب شناسی نیز در همین راستا تأسیس و راه اندازی شده است. در سال گذشته ۲۰ پژوهشکده در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران راه‌اندازی شد.

نبوی: پژوهشگران برای شناخت فرصت‌ها و تهدیدها، باید افکار مربوط به غرب را مطالعه کنند

سیدمرتضی نبوی رئیس پژوهشکده غرب‌شناسی نیز در مراسم افتتاحیه پژوهشکده غرب شناسی با اشاره به اینکه نعمت‌های خداوند در ایران شامل نظام جمهوری اسلامی، استقلال، آزادی و نعمت رهبری و حضرت امام(ره) و ولایت است، گفت: مقام معظم رهبری منشاء تحولات دوران ما و هدایت بشر است.

وی خاطرنشان کرد: این پژوهشکده دو گروه پژوهشی دارد که در گروه اول، غرب و تحولات جهانی به صورت بنیادی و فلسفی بررسی و در گروه دوم، مطالعه کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و اتحادیه اروپا انجام می شود.

رئیس پژوهشکده غرب‌شناسی خاطرنشان کرد: چشم انداز این پژوهشکده، وجود مرکزی برای شناخت علمی، بنیادی و راهبردی تمدن غرب، پیش بینی تحولات آینده و شناخت فرصت و تهدیدهای تمدن غرب برای استفاده از این تجربه در پی ریزی تمدن نوین اسلامی است که رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام دوم به آن پرداختند.