تاریخ : 1400,سه شنبه 20 مهر20:23
کد خبر : 410640 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

میزبانی ایران در چهارمین دوره جایزه مصطفی(ص)

مدیر بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) گفت: به دلیل شیوع کرونا، این دوره از جایزه که قرار بود در کشورهای دیگر برگزار شود در کشور خودمان برگزار می شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر؛ مهدی صفاری نیا امروز در نشست خبری چهارمین دوره جایزه مصطفی (ص) که به صورت حضوری برگزار شد، گفت: در ۳ دوره گذشته جایزه مصطفی، ۹ نفر از دانشمندان مسلمان به عنوان برگزیده جایزه معرفی شدند.

وی با بیان اینکه طی این ۳ دوره بیش از ۲۷۰ نفر از دانشمندان مسلمان از ۳۳ کشور مورد ارزیابی قرار گرفتند، گفت: این برگزیدگان سه دوره از کشورهای ترکیه، سنگاپور، اردن و ایران بوده اند.

رئیس پارک فناوری پردیس با بیان اینکه امسال چهارمین دوره جایزه مصطفی (ص) برگزار می شود، گفت: در این دوره ۵ دانشمند جهان اسلام به عنوان برگزیده جایزه مصطفی (ص) معرفی خواهند شد.

وی اظهار داشت: در این دوره یک جایزه مشترک به دو دانشمند غیر مقیم کشورهای اسلامی و یک جایزه مشترک به ۳ دانشمند مقیم کشورهای اسلامی اعطا می شود. این ۵ برگزیده مورد تایید شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی (ص) بوده اند.

به گفته مدیر بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص)، این جایزه به دانشمندان مسلمانی اختصاص دارد که اثرگذاری در جهان اسلام دارند و دستاورد آنها موجب رفاه جامعه بشری می شود؛ از این رو جایزه متعلق به جهان اسلام است و هدف آن شناسایی افرادی خواهد بود که آثار علمی آنها در خدمت بشریت است.

وی افزود: جایزه اعطایی به ۲ گروه منتخب در مجموع یک میلیون دلار است که از محل صندوق سرمایه گذاری و موقوفات مصطفی (ص) پرداخت خواهد شد.

به گفته صفاری نیا، اکنون دارایی‌های این صندوق ۶۰۰ میلیارد ریال است.

مدیر بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) از اعمال تغییراتی در جایزه به منتخبین خبر داد و گفت: از این دوره ۸۰ درصد جوایز نقدی و ۲۰ درصد آن غیرنقدی در قالب ارسال دانشجو و سفر دانشمندان به سایر کشورها برای همکاری پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری مراسم اعطای چهارمین دوره جایزه مصطفی (ص) گفت: این مراسم روز پنجشنبه ۲۹ مهرماه همزمان با ولادت پیامبر (ص) با حضور ۵۰ نفر از دانشمندان جهان اسلام برگزار می شود.

صفاری نیا با اشاره به برنامه های جنبی برای برگزیدگان جایزه گفت: نشست با ۱۳ دانشگاه، مرکز علمی و پژوهشگاه‌ها، یکی از برنامه هایی است که با حضور این ۵۰ دانشمندان جهان اسلام برگزار خواهد شد.

مدیر بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) گفت: همچنین برگزاری ۴ کافه علمی به منظور تشریح دستاوردهای این دانشمندان و نشستی در پارک فناوری پردیس به منظور بررسی دستاوردهای این دانشمندان از دیگر برنامه‌هایی است که با حضور این دانشمندان برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به نشست استپ در حوزه همکاری برای سرمایه گذاری روی طرح‌های منتخب جهان اسلام گفت: این نشست هر دو سال یکبار در یکی از کشورهای جهان اسلام برگزار می‌شود ولی دو سال اخیر به صورت مجازی برگزار شده است.

صفاری نیا درباره اینکه قرار بود این دوره از جایزه در کشور دیگری برگزار شود، گفت: پنج کشور متقاضی برگزاری جایزه مصطفی (ص) بودند و ما چارچوب هایی برای برگزاری جایزه در این کشورها تعیین کردیم.

مدیر بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) ادامه داد: بررسی های زیادی شد که با توجه به شیوع کرونا ممکن بود این مراسم برگزار شود یا به صورت مجازی باشد. برگزاری محدود هم مورد علاقه کشورها در این شرایط نبود، بنابراین تصمیم گرفته شد که نهایتا در کشور خودمان چهارمین دوره برگزار شود.